تبیان، دستیار زندگی
شنا یکی از ورزش‌ های مفید و پُرطرفدار، به ویژه در فصل تابستان است. شاید فصل تابستان و هوای گرم آن، ما را بیشتر به یاد این ورزش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شنا؛ ورزشی مفید و پُرطرفدار

شنا

شنا یکی از ورزش‌ های مفید و پُرطرفدار، به ویژه در فصل تابستان است. شاید فصل تابستان و هوای گرم آن، ما را بیشتر به یاد این ورزش بیندازد، آن هنگام که از گرما به آب خنک استخرها پناه می ‌بریم. پس شاید بد نباشد حالا که به این فصل نزدیک می‌ شویم و تعطیلات تابستانی بچه ‌ها نیز در راه است، بیشتر از فواید این ورزش آگاه شویم.

با شنا کردن می ‌توانیم اندامی مناسب داشته باشیم؛ وزن خود را کاهش دهیم و از نظر روحی و جسمی نیز سلامت بمانیم.

همه ی ما گاهی اوقات از انجام طولانی مدت ورزشی خاص خسته می‌ شویم، ولی شنا از آن دسته ورزش ‌هایی است که هیچ گاه باعث ملال شما نخواهد شد.

شنا کردن به طور منظم و مداوم، استقامت بدن را افزایش داده، عضلات را تقویت می ‌کند و موجب سلامت قلب نیز می ‌شود.

در این فرصت کوتاه به طور اجمال به برخی از فواید شنا اشاره می ‌کنیم:

بهبود قدرت و توانایی بدن:

هنگام شنا کردن هم زمان از بازوها، پاها و ریه‌ ها استفاده می ‌شود. همین خاصیت استفاده از اجزای مختلف بدن، باعث بهبود ظرفیت و استقامت بدنی می ‌شود.

تقویت قلب:

شنا با تقویت عضلات قلب، باعث بهبود و افزایش گردش خون شده و سلامت قلب را سبب می ‌شود.

افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ‌ها:

محققان ثابت کرده ‌اند افرادی که زندگی بی ‌تحرکی دارند در مقایسه با کسانی که به طور مرتب فعالیت بدنی داشته و به خصوص آن ها که شنا می‌ کنند، بیشتر از مشکلاتی نظیر بیماری‌ های قلبی، مشکلات مفاصل و چاقی رنج می ‌برند. شنا با تقویت عضلات بدن و ایجاد استقامت بیشتر، بدن را در برابر بروز این بیماری ‌ها مقاوم می ‌کند.

عضله‌ سازی:

آب مقاومتی بیش از هوا دارد. پس هنگام شنا کردن نسبت به انجام فعالیت در خشکی باید تلاش بیشتری کرد، به طور تقریبی، دوازده برابر بیشتر از انجام فعالیت در خشکی. همین نکته سبب می ‌شود که اندام‌ هایی نظیر لگن، شانه‌ ها، بازوها، پشت و کمر دوازده برابر بیشتر قدرت اعمال کنند و در نتیجه شما عضلاتی قوی تر خواهید داشت.

فشار کم وارد بر بدن:

هنگام شنا کردن هیچ فشاری از زمین بر بدن شما وارد نمی ‌شود. به همین دلیل مفاصل شما از فشار و کشیدگی حفظ می‌ شوند. پس نتیجه آن که، افرادی که در مفاصل نیز مشکل دارند می ‌توانند از این ورزش بهره ببرند.

سوزاندن کالری:

بدن ما هنگام شنا کردن، کالری زیادی می ‌سوزاند؛ بین 500 تا 650 کالری در هر ساعت. البته این میزان به نوع شنا و توان شناگر نیز بستگی دارد.

ورزشی همیشگی:

از آن جا که شنا کردن فشاری ایجاد نمی ‌کند، می ‌توان همیشه این ورزش را انجام داد. حتی گاهی در سایت‌ های مختلف ورزشی و اجتماعی به گروه‌ های شنای 100 تا 104 ساله نیز برمی‌ خوریم.

رهایی از گرمای تابستان:

در گرمای تابستان و برای فرار از گرما هیچ راهی بهتر از استفاده از استخرها و شنا نیست. شنا آرام‌ بخش بوده و با انجام حرکات نرم و هماهنگ، تمرینی عالی به حساب می ‌آید.

با توجه به این نکات و با قدری برنامه‌ ریزی و صبر برای انجام منظم این ورزش شادی ‌آفرین، اطمینان داشته باشید که پس از انجام مرتب و مداوم این ورزش، شما نسبت به سایر دوستان تان فردی سالم‌ تر و سرحال تر خواهید بود. البته رعایت نکات و اصول بهداشتی نیز اهمیت ویژه‌ ای داشته و نباید از در نظر گرفتن این اصل مهم غافل شد.

نیلوفر اسعدی بیگی – جام جم

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

برای خرید وسایل ورزشی از فروشگاه اینترنتی، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

آموزش شنا

تناسب اندام با شنا

تغذیه مناسب برای ورزش شنا (1)، (2)و (3)

مشكلات پوستی در شناگران

حفاظت از پوست و مو در شنا

مشكلات پوستی ناشی از ورزش (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.