تبیان، دستیار زندگی
از هر روستایی كه می‌گذری، فرقی ندارد قصه‌اش در شمال شروع شده باشد یا در جنوب. داستانش از غرب پا گرفته باشد یا از شرق،آه از نهادت بلند می‌شود.این همه زیبایی بدون امكانات كافی.اما به كندلوس كه می‌رسی شوكه می‌شوی. برای چند لحظه احساس می‌كنی اشتباه آمده‌ای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ های کندلوس

کندلوس

از هر روستایی كه می‌گذری، فرقی ندارد قصه‌اش در شمال شروع شده باشد یا در جنوب. داستانش از غرب پا گرفته باشد یا از شرق، آه از نهادت بلند می‌شود. این همه زیبایی بدون امكانات كافی، اما به كندلوس كه می‌رسی شوكه می‌شوی. برای چند لحظه احساس می‌كنی اشتباه آمده‌ای. خوش‌شانسی آورده‌ای لابد!

بربلندای دره زانوس

كندلوس و كندلوسی‌ها را باید تیزهوش‌‌ترین دهكده‌نشینان كشور دانست. هیچ دهكده‌ای به اندازه كندلوس خود را نشناخت و زیبایی خویش را به رخ همگان نكشید. كافی است تا چرخی در میان سایت‌های اینترنتی بزنید، خیلی راحت به اطلاعاتی كه می‌خواهید دست می‌یابید. كندلوس در منطقه كجور شهرستان نوشهر جای گرفته است.

همچنان كه بافت روستا به هم نخورده افسانه‌ها هم پا به پای آن آمده‌اند. مثل افسانه مینا كه با صدای خود پلنگی را عاشق كرد. عشق مینا و پلنگ به صحنه‌های نمایش هم رسیده و در كتاب‌ها چاپ شده است

این روستا بر دامنه بلندی‌های مشرف به دره زانوس شكل گرفته و همراه با 3 روستای پركلا، پی ده و گیل‌كلا از گذشته با نام میخساز معروف بوده‌اند. از میخسازهای آن روز تنها كندلوس به این جایگاه رسیده است. آنقدر كه همه میخسازان آن روزگار را امروز به نام كندلوس می‌شناسند. كوچه‌های كندلوس برخلاف دیگر روستاها ـ كه تا امروز خستگی خود را به خلوتش كشانده‌اید ـ خاكی نیستند.

کندلوس

سنگفرش‌هایی كه در سایه‌سار درختان گردو و سیب شما را به خلوت دهكده می‌برند. باید پا به پای سنگفرش‌های كندلوس بروید تا معماری چوبی خانه‌های زیبای آن را در حافظه تصویری خود حك كنید. قصه مردمش را بشنوید. آنها افسانه‌های شنیدنی دارند. همچنان كه بافت روستا به هم نخورده افسانه‌ها هم پا به پای آن آمده‌اند. اگر همچنان پا به پای كوچه‌های آنان باشید شما را به خانه مینا می‌رساند. مینا كه با صدای خود پلنگی را عاشق خود كرد. عشق مینا و پلنگ به صحنه‌های نمایش هم رسیده و در كتاب‌ها چاپ شده است. خانه مینا را از هركس در كندلوس بپرسی به تو نشان می‌دهد. عشقی كه با گریز و گلوله پایان یافت. كندلوسی‌ها هنوز هم صدای آواز مینا را می‌شنوند. بنابراین خانه مینا را از دست ندهید.

بهار را به كندلوس می‌كشانی. بهاری كه دهكده را گلباران می‌كند. زندگی به بهار كه می‌رسد، جای خالی روی خانه‌های چوبی دهكده نمی‌گذارد. از در و دیوار وارد می‌شود. بهشتی است در این سوی دنیا. اهالی دهكده با تاریخ خویش آشنایند، بنابراین لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و به استقبال گردشگران می‌آیند.

کندلوس همراه با 3 روستای پركلا، پی ده و گیل‌كلا از گذشته با نام میخساز معروف بوده‌اند اما از میخسازهای آن روز تنها كندلوس به این جایگاه رسیده است. آنقدر كه همه میخسازان آن روزگار را امروز به نام كندلوس می‌شناسند

موزه كندلوس

نخستین جایی كه حتما باید ببینی موزه روستاست. موزه روستا درون باغی قرار دارد كه شما می‌توانید خستگی خود را به خلوتش ببرید. بعد هم كفش‌هایتان را از پا درآورید و هزار تومان بپردازید و موزه را بكاوید، البته با نگاهتان. 15 دقیقه پیاده‌روی از میان كوچه‌های باریك و سنگفرش روستا كافی است تا به موزه برسید.

کندلوس

دراین موزه انواع سفالینه، ظروف چینی، اسناد، كتاب‌های خطی، زیورآلات، عینك، تفنگ‌های قدیمی و... از دوران صفویه تا معاصر یافت می‌شود. آثار این موزه همگی كلكسیون شخصی علی‌اصغر جهانگیری، موسس موزه است. بنای اصلی موزه 2 طبقه است كه در هر طبقه 3 اتاق قرار دارد و در ویترین‌های آن آثار و اشیای مختلفی به نمایش درآمده است. اما در این موزه صدای گویایی مرتب در حال پخش است كه درباره آثار موزه توضیح می‌دهد. این نواركاست در هر كدام از بخش‌ها و اتاق‌های موزه به‌طور مجزا پخش و توضیحات مربوط به همان قسمت را می‌دهد.

این موزه در بخش هنرهای سنتی نیز بافته‌ها، پوشاك و زینت آلات روستایی، مجسمه‌ها و نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای را به نمایش گذاشته است. در بخش ظروف و ابزارآلات فلزی و چوبی روستایی و شهری نیز از كله چو «خانه روستایی مازندرانی» تا دوك نخ‌ریسی، از جنگ‌افزار تا وسایل دامداری و شكار، از پیه‌سوز و چراغ بادی تا چراغ‌های گردسوز، از نمد و جاجیم تا هنر سوزن‌دوزی گردآوری شده است.

نخستین جایی كه حتما باید ببینی موزه روستاست. موزه روستا درون باغی

قرار دارد كه شما می‌توانید خستگی خود را به خلوتش ببرید. بعد هم

كفش‌هایتان را از پا درآورید و هزار تومان بپردازید و موزه را بكاوید

موزه دیگر به نام كندلوس موزه گیاهان دارویی است. موزه گیاهان دارویی متعلق به مجتمع كشاورزی كندلوس است كه در سال 1365 با هدف كشت، پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی تاسیس شد و برای نخستین بار در ایران مبادرت به برپایی باغ بوتانیك (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت 10 هكتار كرد كه با كاشت بالغ بر 250 گونه گیاه ژنتیك ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه‌های مختلف اقدام كرده است. كندلوس همه آنچه گفتیم نیست. امكاناتی كه برای اقامت در كندلوس مهیا شده شاید مهم‌تر باشد.

کندلوس

مهمانكده كندلوس اتاق 2 تخته، 3 تخته و 5 تخته در اختیار مسافران می‌گذارد، به قیمت شبی 30، 50 و 70 هزار تومان. یعنی به قیمت یك هتل خوب.البته مثل تمام روستا‌های شمال شما می‌توانید از خانه‌های محلی هم استفاده كنید. كافی است به یك مشاور املا‌ك مراجعه كنید. هزینه كمتری هم دارد. بعلاوه رستورانی دارد كه مانند آن را مطمئنا در هیچ روستایی نمی‌توان یافت. ورزشگاهی دارد كه در آن لابد ورزش‌های محلی می‌كنند. حتی سرویس‌های بهداشتی پاك و پاكیزه كه در شهرها و جاده‌های ایران غنیمت است، از مزایای این محل تفریحی به شمار می‌رود.

كندلوس بازی‌های سنتی بسیاری دارد كه با همكاری مردم در قالب همایش هرسال برگزار می‌شود.اگر شما اواسط مرداد خود را به دهكده برسانید، روستا را غرق در شور و شوق جشن «فرودینما شو» می‌بینید. فرودینما شو، تنها یكی از جشن‌های سنتی آنهاست. كندلوس روستای ناشناخته‌ای نیست، مسافر زیاد دارد. بنابراین اگر قرار است چند شب را در این دهكده ییلاقی بگذرانید، اول محل اقامتتان را رزرو كنید. سایت كندلوس كه از سوی شورای روستا مدیریت می‌شود، اطلاعات خوبی به شما خواهد داد.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از جام جم آنلاین