تبیان، دستیار زندگی
صحرای ساهارا چه زمان پوشیده از یخ بوده است؟ «ساهارا» بزرگترین صحرای جهان است. این صحرا در آفریقای شمالی واقع است و نه میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. صحرای ساهارا از ساحل اقیانوس اطلس تا دریای سرخ و عراق امتداد یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحرایی پوشیده از یخ

صحرای ساهارا چه زمان پوشیده از یخ بوده است؟

«ساهارا» بزرگترین صحرای جهان است. این صحرا در آفریقای شمالی واقع است و نه میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. صحرای ساهارا از ساحل اقیانوس اطلس تا دریای سرخ و عراق امتداد یافته است.

این صحرا مناطقی از الجزایر، چاد، مصر، لیبی، مالی، موریتانی، مراکش، سودان و تونس را دربر گرفته است.

ساهارا پوشیده از تپه های شنی و بقیه ی آن شامل صخره های مرتفع و دشتهای پر از سنگ است. این صحرا دارای منابع نفت خام و گاز طبیعی است که در حال حاضر استخراج می شوند.

صحرای ساهارا زمانی پوشیده از یخ بوده است. نخستین نشانه ی وجود یخ در آن، زمانی کشف شد که زمین شناسان شواهدی مبنی بر وجود یخچال را روی صخره ها یافتند. طبق محاسبات دانشمندان، وجود یخ و برف در این صحرا به حدود 450 میلیون سال پیش باز می گردد.

صحرای ساهارا در آن زمان در نزدیکی قطب جنوب قرار داشته است.

اندازه، شکل و موقعیت قارّه ها با گذشت زمان به طور مداوم و تدریجی در حال تغییر بوده است. این حالت به دلیل حرکت صفحات موجود در پوسته ی زمین رخ می دهد. وقتی این صفحات عظیم حرکت می کنند، طبق شواهد موجود، 200 میلیون سال پیش یک قارّه بزرگ به نام «پانگه آ» وجود داشت. این قارّه عظیم از به هم پیوستن قارّه های مجزا به وجود آمده بود. پانگه آ بعدها به تدریج شروع به تجزیه شدن کرد و قارّه های امروزی کم کم از یکدیگر جدا شدند و در موقعیتهای کنونی قرار گرفتند. ولی زمین شناسان از موقعیت جغرافیایی قارّه ها قبل از شکل گیری قارّه پانگه آ اطلاع چندانی ندارند. آنها با مطالعه ی صخره ها راجع به موقعیت جغرافیایی ساهارا در آن دوران حدس هایی می زنند. زمین شناسان معتقدند که این صحرا در آن زمان نزدیک قطب جنوب قرار داشته و سراسر آن از یخ و برق پوشیده بوده است.

برگرفته از کتاب چرا،چطور،چگونه؟

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

در امتداد رشته کوه های بلند

غارها چگونه به وجود می آیند؟

الجزایر در آفریقا

تا حالا ماسه رنگی دیدی؟

کوچک‏ترین کشور دنیا در قلب شهر رم

قاره ناشناخته

بزرگ‌ترین دریاچه جهان چه نام دارد؟

پوشش بیابانی در سطح زمین

بلندترین کوه جهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.