تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام سقای بی ریا در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری رسا با بیان جزئیات ارسال نامه حضرت آیت الله سبحانی به رییس جمهور اضافه کرد: دکتر احمدی نژاد موارد مطرح شده از سوی حضرت آیت الله سبحانی را تایید کردند و اظهار داشتند که باید به تدریج برای رفع این موا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ رییس جمهور به نامه آیت الله سبحانی
(j 1j'

حجت الاسلام سقای بی ریا در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری رسا با بیان جزئیات ارسال نامه حضرت آیت الله سبحانی به رییس جمهور اضافه کرد: دکتر احمدی نژاد موارد مطرح شده از سوی حضرت آیت الله سبحانی را تایید کردند و اظهار داشتند که باید به تدریج برای رفع این موانع نیز فکری کرد و برنامه ریزی نمود.

حجت الاسلام سقای بی ریا، مشاور رییس جمهور در امور روحانیت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ارسال نامه حضرت آیت الله سبحانی به رییس جمهور در مورد کنترل جمعیت گفت: اجرای این سیاست در دولت دارای پشتوانه کارشناسی است و به یک سال پیش بازمی گردد.

وی افزود: بیش از یکسال پیش یکی از موسسات در قم نامه ای را به دفتر ما رساند که حاکی از نگرانی مراجع معظم تقلید از سیاست های کنترل جمعیت بود. ما این نامه را به دست رییس جمهور رساندیم و ایشان کمیسیون اجتماعی دولت را مامور ارائه راهکار برای رفع این نگرانی کردند که معنای این حرکت موافقت و همراهی دکتر احمدی نژاد با اصل این دغدغه بود.

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت، با تاکید بر نظرات دکتر احمدی نژاد در این زمینه که در سخنرانیهای استانی مطرح شده بود، اظهار داشت: در زمان اجرای برنامه های کنترل جمعیت در کشور نیز بسیاری از علما از اجرای این طرح ابراز نگرانی کرده بودند چرا که این طرح از الگوهای غربی گرفته شده بود و تناسبی با فرهنگ و شرایط کشور ما نداشت. برخی دیگر از بزرگان نیز که با این طرح موافقت اجمالی نموده بودند، آن را به صورت مطلق بیان نکرده و به صورت موقت و زمان دار آن را تایید کرده بودند.

وی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در کمیسیون اجتماعی دولت و دعوت از مسئولان کشور در زمینه آموزش، بهداشت، امنیت و دیگر بخش های مرتبط، افزود: بعد از بحث های کارشناسی همه به این نتیجه رسیدند که باید کاری در این زمینه صورت گیرد و نظرات خود را در نامه ای به رییس جمهور ابراز داشتند.

حجت الاسلام بی ریا تاکید کرد: از همین رو رییس جمهور در سفر به مشهد مقدس بحث طرح آتیه را مطرح کردند که بر اساس آن به هر نوزاد مبلغ یک میلیون تومان از طرف دولت داده می شود و با کمکی که پدر و مادر کودک نیز می کنند و مبالغی را ماهانه اضافه می کنند و پشتوانه خوبی برای این فرزند هنگام رسیدن به سن اشتغال و ازدواج ایجاد می شود. البته بعد از مطرح شدن این طرح برخی ها شروع به مخالفت با آن کردند.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهور با مراجع تقلید گفت: در سفر و ملاقات اخیری که رییس جمهور به قم داشتند و دیدار با مراجع تقلید از جمله حضرت آیت الله سبحانی، خود ایشان این مساله را به عنوان یک دغدغه و نگرانی مطرح کردند و آقای احمدی نژاد نیز با تایید این مطلب اظهار داشتند که باید تحولی در روند گذشته صورت گیرد.

مشاور رییس جمهور ضمن برشمردن اقدامات دولت پس از این سفر برای رفع این دغدغه بیان داشت: بعد از این سفر و اقدامات بعدی دولت در این زمینه از جمله تصویب طرح آتیه، حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) نامه ای به رییس جمهور ارسال کردند و از این اقدامات تشکر نمودند و با یادآوری مباحث مطرح شده در جلسه حضوری، خواستار برچیده شدن برخی موانع در این زمینه شدند.

حجت اسلام سقای بی ریا در مورد پاسخ رییس جمهور به این نامه افزود: ما این نامه را به رییس جمهور رساندیم و دکتر احمدی نژاد موارد مطرح شده از سوی حضرت آیت الله سبحانی را تایید کردند و اظهار داشتند که باید به تدریج برای رفع این موانع نیز فکری کرد و برنامه ریزی نمود.

همچنین رییس جمهور در مورد بند آخر این نامه که نسبت به اختصاص این کمک به فقرا، مشروط به تادیه مبلغی ماهانه از سوی آنان، توضیح دادند که این طرح برای قشر ضعیف جامعه همراه با تسهیلاتی است و دولت مبلغی که خود آنان باید پرداخت کنند را خود متقبل می شود و آن را پرداخت خواهد نمود. البته برای دیگر اقشار نیز این تسهیلات وجود دارد و همراه با همکاری خود آنان این پشتوانه برای فرزندانشان ایجاد خواهد شد.

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت همچنین با اشاره به تلاش دولت برای رفع دغدغه ها و انتقادات مراجع از جمله این مورد، بیان داشت: سفر رییس جمهور به قم و دیدار با علما بسیار پر برکت بود و جو حاکم در این ملاقات ها، جوی سرشار از صمیمیت و شفافیت بود و طرفین دیدگاه های خود را به صورت روشن بیان می کردند.

وی افزود: در این دیدارها همه بر حفظ جایگاه مرجعیت تاکید داشتند و اینگونه نشست های صمیمانه و نزدیک باعث برکات ماندگار بوده و دیدگاه ها را به هم نزدیک می کند.