تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بهره گیری از آموزهای قرآنی و اسلامی را از جمله مهم ترین راهکارها برای مقابله با مفاسد اخلاقی دانست و گفت: فرهنگ غنی اسلام بهترین جوابگو برای مقابله با مفاسد است و ما باید از این آموزه ها و معارف استفاده بیشتری بکنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهج البلاغه مثل خود امام علی مظلوم است
آیت الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بهره گیری از آموزهای قرآنی و اسلامی را از جمله مهم ترین راهکارها برای مقابله با مفاسد اخلاقی دانست و گفت: فرهنگ غنی اسلام بهترین جوابگو برای مقابله با مفاسد است و ما باید از این آموزه ها و معارف استفاده بیشتری بکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، عصر چهار شنبه در همایش ملی تفسیر قرآن و نهج البلاغه که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، در سخنانی با اشاره به گسترش ابزار و اسباب فساد در جامعه امروزی ابراز داشت: امروز سیل فساد با ابزارهای مختلف متوجه جامعه بشری به ویژه امت های اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه در هیچ زمانی مثل امروز اسباب و ابزار فساد گسترش نیافته است گفت: با گسترش ماهواره ها، سایت ها، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی، فساد از شرق به غرب عالم و بالعکس منتقل می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مفاسد اخلاقی امروزه جنبه های سیاسی و اجتماعی به خود گرفته است ابراز داشت: سیاستمداران دنیا برای اینکه موانع را از سر راهشان بردارند، نشر و گسترش فساد را از بهترین گزینه ها می دانند.

وی با بیان اینکه تسخیر جامعه فاسد کار چندان مشکلی نیست ابراز داشت: جوان بسیجی، مسلمان، معتقد، متدین و عاشق شهادت، برای این گونه سیاستمداران بسیار خطرناک است و اینها در جنگ تحمیلی و جنوب لبنان از این گونه جوانان ضربه خورده اند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جوانان عاشق شهادت برای دشمنان اسلام و نظام خطرآفرین هستند، از این رو آنها بهترین راه برای راضی کردن جوانان به منظور پیروی از اندیشه های آنان را در نشر فساد می دانند و در این راه همه تلاش خود را نیز بکار می گیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه وقتی جامعه از نظر مسائل اقتصادی مبتلا به فساد شد، دشمنان به راحتی می توانند سرمایه های آن جامعه را به غارت ببرند، خطاب به حاضران تصریح کرد: رسالت شما در این مقطع بسیار سنگین است و باید از فرصت مناسبی که در اختیار شما قرار گرفته است نهایت استفاده را بکنید.

وی تاکید کرد: شما به صرف اینکه در جلسات و کرسی های درس مطالب را بیان می کنید اکتفا نکنید و باید با برنامه ریزی مناسب با روش های گسترش فساد مقابله کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه ما نباید در برابر هجوم مفاسد حالت انفعالی به خود گرفته و دست روی دست بگذاریم بیان داشت: حالت انفعالی در برابر مفاسد گرفتن به هیچ وجه درست نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بهره گیری از آموزهای قرآنی و اسلامی را از جمله مهم ترین راه ها برای مقابله با مفاسد اخلاقی دانست و تاکید کرد: فرهنگ غنی اسلام بهترین جوابگو برای مقابله با مفاسد است و ما باید از این آموزه ها و معارف استفاده بیشتری کنیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه خواستار توجه بیشتر جامعه به قرآن کریم و کتاب نهج البلاغه شد و گفت: قرآن کریم بهار دل های انسان است و جامعه ای که این فرهنگ غنی را داشته باشد همه چیز دارد، اما جامعه ای که قرآنی نباشد و در عین حال همه چیز را هم در اختیار داشته باشد، فقیر است.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام، وابسته شدن امت و جوامع مختلف اسلامی را موجب گرفتاری آنان دانست و خاطرنشان کرد: جوامع اسلامی اگر گرفتار تشریفات و وابسته به غرب و شرق شوند، ناچار هستند تحمیلات فرهنگی آنها را هم بپذیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: یکی از کارهای همیشگی استکبار و استبداد این است که فرهنگ خود را در مسائل اقتصادی و تکنولوژی جاسازی کرده و به این وسیله فرهنگ خود را به دیگر جوامع تحمیل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در مسائل علمی خودکفا شویم تصریح کرد: ما باید مراقب فرهنگ سازی قلابی به نام علم باشیم و بهترین امر در این بین توجه به آموزه های اسلامی، تعالیم قرآن و نهج البلاغه است.

حضرت آیت الله مکارم با ابراز تاسف از مهجوریت کتاب نهج البلاغه در جامعه ابراز داشت: متاسفانه این کتاب بسیار ارزشمند، همچون خود حضرت علی(ع) در جامعه مظلوم است.

وی با تاکید بر اینکه نهج البلاغه باید در بین مردم جایگاه خود را پیدا کند گفت: متاسفانه در حال حاضر ما حتی بیش از 10 شرح نهج البلاغه مناسب و خوب در اختیار نداریم و حال اینکه این کتاب حاوی غنی ترین مسائل است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانگونه که ما می گوئیم قرآن کریم بر اثر گذشت زمان کهنه نمی شود، کتاب نهج البلاغه نیز این گونه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: امروز عهدنامه مالک اشتر به عنوان یک سند تاریخی، در سازمان ملل نگهداری و به زبان های مختلف ترجمه شده و مورد توجه و استقبال کشورهای مختلف نیز قرار گرفته است، چرا ما نباید از این سرمایه غنی استفاده کنیم.