تبیان، دستیار زندگی
کتاب «تفسیر سوره حجرات» به قلم آیت‌الله سیدرضا صدر و به اهتمام سیدباقر خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسید. این اثر با توجه به محتوای اعتقادی، فردی و اجتماعی این سوره، با قلمی شیوا و روان به رشته تحریر درآمده است و همراه با بیان شان نزول هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي حقيقت ايمان در تفسير سوره حجرات
تفسیر

کتاب «تفسير سوره حجرات» به قلم آيت‌الله سيدرضا صدر و به اهتمام سيدباقر خسروشاهي از سوي موسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسيد. اين اثر با توجه به محتواي اعتقادي، فردي و اجتماعي اين سوره، با قلمي شيوا و روان به رشته تحرير درآمده است و همراه با بيان شان نزول هر آيه، بحثي ادبي از آن را نيز به دست مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، سوره حجرات مشتمل بر بسياري از مبادي فلسفي و حقوقي و قوانين اجتماعي است. همچنين حقيقت ايمان و تفاوت آن با معناي اسلام و رهنمودهايي در مورد برخورد و معاشرت مسلمانان با پيامبران را بيان مي‌كند، از اين‌رو تفسير اين سوره مي‌تواند در حيات فردي و اجتماعي انسان راه‌گشا باشد.

بر اساس مطالب كتاب، تفسير از «فسر» ريشه مي‌گيرد. «فسر» به معناي آشكار كردن است و شايد «فسر» و «سفر» كه مقلوب يكدگرند، از نظر اشتقاق كبير يكي باشند. فسرالامر يفسر و يفسر: روشن كرد آن را و آشكارش ساخت. بنابراين، فسر از افعال متعدي و گذراست. استفسار، پرسش براي آشكار شدن است. فسر هنگامي كه به باب تفعيل مي‌آيد، تفسير مي‌شود و همان معناي مجرد خود را تاكيد و تقرير مي‌كند. پس تفسير به معناي خوب آشكارا كردن و از پوشيده‌اي پرده برداشتن است. قرآن مي‌گويد: «ولا ياتونك بمثل الا جئناك بالحق و احسن تفسيرا(فرقان، آيه 23)»

تفسير كلمات، وظيفه لغوي و ترجمان است. لغوي و فرهنگ‌نويس با كلمه‌اي روشن از كلمه‌اي مجهول پرده برمي‌دارد، مشروط بر آن كه هر دو كلمه در يك زبان به كار آيند. ترجمان، زبان ندانسته‌اي را به وسيله زبان دانسته‌اي، آشكار مي‌سازد. اهل منطق، اين روش را «حمل ذاتي» مي‌نامند.

تفسير، علمي است كه از معاني الفاظ قرآن، طبق قواعد زبان عرب، سخن مي‌گويد. موضوع علم تفسير، كلام خدا و نتيجه‌اش پي بردن به معناي كلام خداست.

پي بردن به حقايق قرآن، بسيار بسيار مورد علاقه خود قرآن است تا حدي كه كساني را كه در آن تفكر نمي‌كنند تا به حقايق آن برسند، مورد نكوهش قرار مي‌دهد: «افلا يتدبرون‌القرآن ام علي قلوب اقفالها (محمد، آيه 24)»

قرآن، داراي علومي بسيار و معارفي بي‌شمار است و جهاتي گوناگون دارد و يك كتاب تفسير نمي‌تواند همه جهات آن را متعرض شود؛ از اين‌رو ارباب تفسير، هركدام جهتي از جهات قرآن را مورد نظر قرار داده و به تفسير آن همت گمارده‌اند. با اين حال، هنوز هم بسياري از علوم قرآن تفسير نشده است. جهاتي كه مورد نظر مفسران قرار گرفته عبارتند از: جهات ادبي، كلامي، فلسفي، فقهي، عرفاني، اخلاقي، اجتماعي و تاريخي. تفسيرهايي نيز نوشته شده كه فقط به ذكر اخبار وارده در تفسير اقتصار كرده‌اند.

سوره حجرات، پس از سوره مجادله نازل شده و داراي هجده آيه و 343 كلمه و 1496 حرف است. همه آيه‌هاي اين سوره مباركه در مدينه نازل شده، به جز آيه سيزدهم كه در مكه نازل شده است. اين سوره از سوره‌هاي كوتاه قرآن و مشتمل بر بسياري از مبادي فلسفي و حقوقي و قوانين اجتماعي اسلام است.

در اين سوره مباركه، حقيقت ايمان نيز بيان شده و تفاوت معناي آن با معناي اسلام روشن شده است. اگر با اندكي تفكر به اين سوره كه نمونه‌اي از قرآن كريم است، بنگريم، مي‌توان به عظمت قرآن راه يافت و پي برد كه راهنماي سعادت بشر، چگونه قوانيني خواهد بود.

چاپ پنجم کتاب «تفسير سوره حجرات» در شمارگان 2500 نسخه، 396 صفحه و بهاي 36000 ريال راهي بازار نشر شد.