تبیان، دستیار زندگی
تولیت کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) گفت: در این کتابخانه منابع اصلی و نسخ خطی دو جلد استبصار، دو جلد کافی و بعضی از کتاب های قرن 6هجری قمری وجود دارد که به زودی به ثبت یونسکو خواهند رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت منابع شیعی در یونسکو
3j/ e-eh/ e194j

تولیت کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) گفت: در این کتابخانه منابع اصلی و نسخ خطی دو جلد استبصار، دو جلد کافی و بعضی از کتاب های قرن 6هجری قمری وجود دارد که به زودی به ثبت یونسکو خواهند رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی در دیدار کارکنان و مسؤولان مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه های علمیه، اظهار داشت: باید کتبی که از علمای گذشته با شرایط سخت روزگار قدیم نگاشته شده‌اند را قدر بدانیم.

وی با بیان این که متأسفانه مراکزی چون کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) در کشور ما مهجور هستند، گفت: حتی می توان گفت که در بعضی از نقاط خارج از کشور، این کتابخانه شناخته شده تر از ایران است.

فرزند ارشد آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) با ابراز تأسف از عدم دسترسی به منابع اصیل شیعه که در اثر دخالت های استعمار از بین رفته‌اند، خاطرنشان ساخت: اگر امروزه دسترسی به منابعی که توسط بعضی از ظالمان از بین رفته است، وجود داشت، نیازی به کتب دیگر احساس نمی شد.

وی ابراز داشت: بسیاری از کتاب ها در دوران صفویه و حتی قبل از آن از بین رفت؛ چرا که صفویان می خواستند با از بین بردن نسخ اصلی کتاب ها، آنها را به نام خود ثبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مرعشی نجفی، تصریح کرد: متأسفانه به همین دلیل امروزه ما در بسیاری از جاها متهم هستیم که کتب اربعه شیعه موجود، نسخه تقلبی دوران صفویه است.

وی در تشریح روند جمع آوری کتاب توسط حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی‌(رحمة الله علیه) گفت: پدرم نقل می کرد در ایام جوانی که در نجف حضور داشتم، شخصی وابسته به استعمار انگلیس، کتاب هایی از علمای فوت شده که به حراج گذاشته می‌شد را خریداری می کرد؛ من به خاطر این که بتوانم در حد خود که در آن زمان یک طلبه با در آمدی بسیار پایین بودم با او مقابله کنم، یک و عده از غذای خود را حذف کردم، شب ها مشغول کار می شدم، از بیوت مراجع و علما نماز و روزه استیجاری می گرفتم و توانستم با این کارها در آمدی را برای  خود فراهم نمایم، تا بتوانم نسبت به خرید کتاب ها اقدام و دست نفوذی انگلیس را کوتاه کنم.

این استاد حوزه ادامه داد: آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) تا آخر عمر نسبت به جمع آوری منابع اصیل شیعه و کتب دیگر اهتمام خاصی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین مرعشی نجفی اظهار داشت: با و جود این که این مرجع بزرگ 70سال در حرم حضرت معصومه(س)، اقامه نماز کردند و برای ایشان قبری در کنار ضریح حرم معین شده بود، اما ایشان خواستند که قبرشان در راه روی کتابخانه و در زیر پای جویندگان علم آل محمد(ص) باشد.

وی بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) روزی به بنده گفتند می خواهند در جهت رشد و توسعه این کتابخانه ارزشمند کمک کنند و برای این مهم، دولت را موظف کردند تا برای احداث ساختمان جدید این مرکز علمی بودجه کافی را در اختیار مان قرار دهد.

این استاد حوزه افزود: در دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای هم این کمک ها استمرار داشت و علاوه بر آن مسئولان نیز عنایت ویژه ای به این مجموعه داشتند.

وی گفت: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) هم اکنون با 400مرکز علمی و کتابخانه مهم دنیا ارتباط دارد و علاوه بر آن از نقاط مختلف دنیا برای بازدید از این کتابخانه مراجعه می کنند، چرا که بسیاری از منابعی که اکنون در این کتابخانه موجود است، در جای دیگری یافت نمی شود.


منبع:حوزه نیوز

تنظیم:امید واضحی آشتیانی.حوزه علمیه تبیان