تبیان، دستیار زندگی
همان طور که اکثر خوانندگان مقالات سایت در جریان مقالات مختلف آگاه شده اند، این عادت رفتاری اشتباه می تواند تا مرز اعتیاد افراد را سوق دهد و آنها را شامل عوارض منفی خود کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرضی حاصل تنهایی

تنهایی

یکی از مشکلات رفتاری در میان نوجوانان و جوانان خود ارضایی است. وجود غرایز جنسی در این سنین باعث می شود که جوانان راهی را برای ارضای این نیاز جستجو کنند. برخی از آنان روش های کنترل گری، خویشتنداری، اجتناب از تحریک کننده ها را بر می گزینند و برخی به روش های تخریب گرانه همچون خود ارضایی روی می آورند . همان طور که اکثر خوانندگان مقالات سایت در جریان مقالات مختلف آگاه شده اند، این عادت رفتاری اشتباه می تواند تا مرز اعتیاد افراد را سوق دهد و آنها را شامل عوارض منفی خود کند. در این میان می توان به عوامل مسبب نیز اشاره کرد که در جریان رشد باعث بیداری بیشتر و یا زود هنگام غرایز می شود و جوانان را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

1. تقلید از دیگران

خود ارضایی می تواند به سرعت مورد تقلید نوجوان قرار گیرد. اگر چنان چه نوجوانان فرصت های زیادی را با هم و دور از چشم پدر و مادرها به سر ببرید، امکان انتقال این گونه تجربیات منفی خواهد بود. لذا به همین منظور باید بیش از پیش آنها را در انتخاب گروه های دوستی مناسب و مقید راهنمایی و آگاه نمود .

شیطان

2/ عدم تخلیه به موقع ادرار و مدفوع

اگر کودکان فرصت نیابند به تخلیه مثانه بپردازند، این امر، در تحریک شهوت آنان سهم مؤثری دارد. وجود حالتی چون یبوست می تواند عاملی برای این امر باشد. نگه داری ادرار و مدفوع معمولا ناشی از روش غلط تربیتی والدین است. باید تخلیه در کودکان را از اولین سنینی که احساس می شود کودک توانایی کنترل دارد ،به صورت یک عادت در آورد.

3/دستکاری های کودکان

برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله کنجکاوی همواره با خود بازی می کنند و دستشان به خودشان مشغول است. این امر به تدریج عادت به استمنا را در آنان زنده می کند. چه خوب است که والدین کودکان خود را باطرق غیر مستقیم از این کار منع کنند تا این عادت درآنها رو به افول رود.

4/بدآموزی

عده ای که سرانجام سیاه این عمل را می دانند، برای پیش گیری طوری مسئله را بیان می کنند که نه تنها کمکی به شخص نمی کند، بلکه زمینه انحرافی این کار برای آن ها فراهم می کند. در روش های درمانی بهتر است درمان را ممکن و شدنی دانست و رویه درمان را آسان تلقی نمود تا نوجوان از ترس نتوانستن و قادر نبودن از درمان اجتناب نکند.

5/ نوازش های غلط مادران

مربیان یا پدر و مادرها گاهی برای سرگرمی کودک و یا به هر انگیزه ای مانند شوخی ممکن است با وی بازی کنند، که این بازی می تواند چیزی مانند نوازش کودکان باشد؛ ولی همین نوازش اگر با دست روی نقاط حساس بدن باشد، گاهی غریزه جنسی کودک را تحریک و بیدار می کند.

رسول اكرم(ص) می‌فرماید: محبوب‌تر از هر چیزی نزد خداوند، جوانی است كه از گناه توبه می‌كند و از پیشگاه الهی طلب آمرزش می‌نماید. توبه از گناهان همیشه پسندیده است؛ ولی در جوانی بهتر و پسندیده‌تر است.[1]

در روایتی دیگر داریم که  به خداوند آن چنان امیدوار باش كه اگر با گناه اهل زمین در پیشگاه او حاضر شوی، تو را می‌بخشد.

6. کمبود محبت

همان گونه که محبت بیش از اندازه و شیوه های غلط ابراز محبت باعث انحراف نوجوان می شود، کمبود محبت نیز در انحراف آن بسیار موثر است. «هاد فیلد» یکی از روان شناسان می گوید کمبود محبت در نوجوانی بیشترین علت روانی استمنا است. کودک چون از دیگران مأیوس و دل سرد می شود، به خودش می گراید؛ به طوری که تمام زندگی او روی زندگی جسمانی متمرکز گردیده ومیل شدیدی به احساس لذت بردن در او پدید می آید . نظارت و مراقبت نکردن نوجوانان و شکست های تحصیلی پی در پی و انزوا طلبی بیش از حد آن ها باید برای پدر و مادرها و مربیان مهم باشد و این گونه رفتارهایشان میتواند زنگ بیدار باشی برای والدین باشد. همچنین افت عزت نفس حاصل از روش های غلط تربیتی می تواند عامل این عادت در فرزندان شود.

7/ منع ها و ترک دادن های غلط

جلوگیری های غلط و شدید و یا تهدیدها و پرهیزدادن های مکرر از یک امر، سبب توجه و یادآوری بیشتر او می شود، یعنی او در می یابد که در آنچه او را از آن باز می دارند، مسائلی نهفته است که باید آن را کشف کند؛ به ویژه این که این منع های مکرر کودک را از والدین دور می کند و باعث اضطراب و دل نگرانی آشکار آنها می شود .

وسوسه

8/ درمان طولانی بیمار

برخی از کودکان یا نوجوانان به دلیل بیماری های طولانی و اقامتهای طولانی جهت درمان خسته و ملول می شوند، به نحوی که ناگزیر خود را به چیزی مشغول می کنند، در این موارد تماس با بدن به ویژه اندام جنسی منجر به کسب لذت می شود و در این صورت مداومت به صورت عادت در می آید.

9/ عدم پوشش کافی ومناسب پدر ومادر

این موضوع و استحمام کودکان ممیز توسط والد جنس مخالف زمینه های تحریک و آشنایی به بعضی از امور را برای نکودکان بزرگتر و نوجوانان ها فراهم می کند.

10/ نوع بازی ها در کودک

برخی اوقات نوع بازی های کودکان از جهت کنجکاوی هایی که دارند می تواند زمینه را برای ارضای جنسی فراهم کند . لذا والدین با انتقال تمرکز کودکان به فعالیتی دیگر می توانند او را از این کار منع کنند.

11/ سرزنش کردن

سرزنش کردن کودک احساس گناه و تقصیر را در او به وجود آورد و وی را به گوشه گیری می کشاند و سبب بروز این حالت می گردد؛ زیرا اینعقیده را بیش از بیش در وی تقویت خواهد کرد که مورد علاقه دیگران نیست یا این که هیچ گونه ارزشی ندارد .

12/ خوابانیدن کودکان در یک رختخواب

کودکان به دلیل کنجکاوی ممکن است همسالان خود را مورد بررسی قرار دهند . همین امر در صورت تکرار می تواند زمینه را برای تماس های جنسی مهیا کند . لذا روش های غیر مستقیم منع از این کار را فراموش نکنید. همچنین انها پس از جستجو و کنجکاوی بی مورد در زندگی خصوصی زنان ومردان و دیدن روابط جنسی آنان، حیات جنسی خودشان و رابطه خود با جنس مخالف را کشف می کنند و درصدد تخلیه هیجانات خود بر می آیند.

13/ پوشیدن لباس های تنگ

یکی از چیزهایی که میتواند غریزه جنسی را تحریک نماید به خصوص در جوانان مجرد، پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان است؛ لباس هاس زیر  باید نه زیاد نرم باشند و نه زیاد ضخیم و نه خیلی تنگ وگشاد.

امید

چند راه چاره

در هر مشکل توکل به خداوند و مدد خواستن از او را فراموش نکنید. در ارتباطات معنوی با خالق هستی  است که افراد آرامش یافته و خود را مورد پذیرش دانسته و امید به بهبودی می یابند. همچنین تزکیه نفس می تواند خواست خداوند را برای درمان محقق تر گرداند .

شست و شو با آب سرد در رودخانه یا زیر دوش حمام در درمان تحریك‌های نابهنگام جنسی و كاهش آن‌ها مؤثر است .

برای موفقیت در زمینه مهار انحراف جنسی لازم است به سرگرمی‌های سالم مشغول شوند؛ مثل ورزش‌های فردی و دسته‌جمعی، پیاده‌روی در هوای آزاد، مطالعه كتاب‌های سودمند، پرورش گل در منزل، كارهای دستی و ... برای آن‌ها تنوع پدید می‌آورد.

فعالیت‌های ورزشی هم در تعادل جسم و جان تأثیر دارد. در میان ورزشكاران، افراد مبتلا كم‌تر هستند چون ورزشكاران انرژی متراكم را در مسیر سالم به جریان می‌اندازند؛ به ویژه كوه‌نوردی. این ورزش معمولاً در محیط سالم و دور از عوامل تحریك‌كننده بوده و بر مقاومت فرد در برابر كشش و جاذبه گناه می‌افزاید.

در ضمن ورزش سالم، نوجوان را برای خواب آرام پس از تلاش روزانه به منظور رسیدن به آرامش اعصاب، و رفع خستگی سوق می‌دهد؛ و چون نوجوانان كمبود جنب و جوش دارند، شب‌ها راحت به خواب نمی‌روند، و نمی‌دانند با انرژی ذخیره شده چه كنند. بدخوابی مشكل‌زا و از عوامل محرك انحرافات مانند خودارضایی است.

پی نوشت

1- شرح نهج البلاغه - ج 11

کانون مذهبی فرهنگی سه نقطه

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

در همین زمینه می توانید کتاب "برزخ نوجوانی و طوفان جنسی " را در کتابخانه تبیان بخوانید و در رابطه با ترک این عادت غلط از مشاورین سایت کمک بگیرید.

مقالات مرتبط

جرم خودکشی تدریجی!

تأثیر نماز بر کاهش انحرافات جنسی

اختلالی به نام چشم چرانی

بزرگترین مجرم جهان!

چگونه درمانش کنم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.