تبیان، دستیار زندگی
مجموعه 12 جلدی با عنوان کلی داستان‌های شاهنامه، برای گروه سنی ب و ج، نوشته مروارید تقی‌‌بیك و تصویرگری شیلا خزانه‌داری (به سبک کلاژ (کار با پارچه) به كوشش انتشارات گوهر اندیشه در 23 نمایشگاه کتاب عرضه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه 12 جلدي شاهنامه فردوسي براي كودكان
شاهنامه

مجموعه 12 جلدي با عنوان کلي داستان‌هاي شاهنامه، براي گروه سني ب و ج، نوشته مرواريد تقي‌‌بيك و تصويرگري شيلا خزانه‌داري (به سبک کلاژ (کار با پارچه) به كوشش انتشارات گوهر انديشه در 23 نمايشگاه کتاب عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مجموعه، داستان‌هاي شاهنامه فردوسي، از فرمانروايي کيومرث تا آغاز پادشاهي منوچهر، بدون افزودن يا کاستن هيچ ماجرا و داستاني، به زباني کودکانه آورده شده است تا آينده‌سازان اين مرز و بوم بتوانند به‌آساني با آن‌چه در شاهنامه حکيم توس آمده است، آشنا شوند و از درس‌هاي نهفته در آن بهره ببرند.

كودكان ايراني را با شخصيت‌هاي شاهنامه آشنا كنيم

مرواريد تقي‌بيك نويسنده و پژوهشگر شاهنامه به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: بازآفريني نوشته‌هاي كهن، دست كم درباره شاهنامه، نبايد به معناي دست بردن در متن و رويدادهاي داستان باشد. بسياري از بازآفريني‌هايي كه از داستان‌هاي شاهنامه مي‌شود، همراه با افزوده‌ها و شاخ و برگ‌هايي است كه درس‌ها و پندهاي نهفته در اين اثر را از اين مي‌برد. به همين دليل بسيار اهميت دارد كه روي تك‌تك بيت‌ها كار شود و نكته‌اي از نگاه نويسنده بازآفرين دور نماند.

دبير صفحه شاهنامه هفته‌نامه امرداد افزود:‌ در بازنويسي براي بچه‌ها آوردن نكته‌هاي پندآموز ضرورت دارد. بچه‌ها به شنيدن قصه و داستان علاقه بسياري دارند، وقتي نكته‌هاي زيبا لابه‌لاي قصه به آن‌ها گفته مي‌‌شود در ذهن‌شان مي‌ماند. از همين راه است كه فرهنگ ما پايدار مي‌ماند و به نسل بعد منتقل مي‌شود. نبايد از اين هم هراس داشت كه بچه‌ها كارهاي اسطوره‌اي و فرا انساني بعضي از شخصيت‌هاي شاهنامه مانند رستم را باور نمي‌كنند.

وي افزود: كارتون‌ها و فيلم‌هاي غربي پر از اين‌گونه ماجراهاست و براي بچه‌ها باورپذير است. پس چه خوب است كه به‌جاي شخصيت‌هاي كارتون‌ها و فيلم‌هاي غربي مانند هري پاتر، آن‌ها را با رستم و پهلوانان شاهنامه آشنا كنيم و دلبستگي را در آن‌ها پررنگ‌تر سازيم. اين وظيفه‌اي است كه بر دوش پدر و مادرها قرار دارد.

وي به نام هر يك از اين كتاب‌هاي مجموعه 12 جلدي اشاره كرد و گفت: جشن آتش، تهمورث ديوبند، جمشيدشاه، ضحاک ماردوش، فرمانرواي تاريکي، کاوه آهنگر، نبرد روشنايي با تاريکي، عروسي شاهزاده‌ها، آزمودن شاهزاده‌ها، برادران حسود، منوچهر، جنگجوي جوان، شکست ستمگران نام هر يك از كتاب‌هاي اين مجموعه است.

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا25 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

انتشارات گوهرانديشه در سالن 22 غرفه 13 بخش كودكان و نوجوانان ارايه شده است.