تبیان، دستیار زندگی
كتاب «احكام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان» تهیه و تنظیم شده توسط سیدمسعود معصومی از سوی موسسه بوستان كتاب به چاپ چهلم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احكام روابط زن و مرد در گام چهلم
'-c'e 1h'(7 2f h e1/

كتاب «احكام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعي آنان» تهيه و تنظيم شده توسط سيدمسعود معصومي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ چهلم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه مسائل مورد ابتلاي زنان و مردان و احكام آنها را مطابق با فتاواي مراجع تقليد، حضرات آيات عظام امام خميني(ره)، گلپايگاني، اراكي، لنكراني، بهجت، خامنه‌اي، سيستاني و مكارم شيرازي بيان مي‌كند.

اين اثر در چهار فصل سامان يافته است. احكام نگاه، احكام پوشش، احكام مراودات و احكام عقد و عروسي، عناوين چهارگانه فصول كتاب حاضرند.

ابواب فقه كه از هريك به «كتاب» تعبير مي‌شود، در طول قرون متمادي به وسيله شخصيت‌هاي مبرزي نظير؛ شيخ‌الطايفه محمدبن حسن طوسي، محقق جعفربن حسن حلي، علامه حسن‌بن يوسف صاحب مدارك، محمدبن علي عاملي و... تجديد سازمان و تكميل شده‌اند و در طول ساليان دراز كه از تاريخ آنها مي‌گذرد، دسته‌بندي‌هاي گوناگون و متنوعي را بر اساس ملاك‌هاي مختلف پذيرفته‌اند.

يكي از اين دسته‌بندي‌هايي كه در برخي مصادر جديد در پيش گرفته شده و از روش‌هاي تقسيم‌بندي حقوقي جديد متاثر مي شود، عبارت است از: عبادات (نماز، روزه، حج، اعتكاف و...)؛ اموال، كه خود بر دو قسم است. الف: اموال عمومي (مانند انفال، خمس، زكات و...) ب: اموال خصوصي (مانند ميراث، ضمانات، غرامات و...)؛ آداب عمومي، يعني رفتار و سلوك دستگاه‌هاي حكومتي و عمومي در مسائل قضاي حكومت، صلح، جنگ، روابط بين‌المللي؛ سلوك و آداب و رفتار شخصي، يعني اعمالي كه مربوط به شخص است كه به دو گروه تقسيم مي‌شود. الف: روابط خانوادگي و مناسبات دو جنس زن و مرد (مانند مباحث نكاح، طلاق، خلع، مبارات، ظهار و...) ب: روابط شخص در رابطه با اجتماع و مقررات مربوط به تنظيم رفتار فرد در قبال اجتماع (مانند اطعمه، اشربه، مساكن، آداب معاشرت، عهد، يمين و امر به معروف و نهي از منكر و...).

در واقع، احكام روابط زن و مرد از بحث‌هاي مهم فقه اسلامي است كه در زير مجموعه آداب و رفتارهاي فردي و اجتماعي قرار مي‌گيرد.

چاپ چهلم كتاب «احكام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعي آنان» در شمارگان 5000 نسخه، 276 صفحه و بهاي 32000 ريال راهي بازار نشر شد.