تبیان، دستیار زندگی
دوران نامزدی وعقد کردگی یکی از شیرین ترین ایام زندگی هر کسی است به شرطی که برخی مسائل پیش نیاید..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلخی شیرین نامزدی

خسارات ناشی از برهم زدن نامزدی

جوانی دنیای و پر از شور و نشاط زندگی است. روزگاری پر از احساسات پاک شکفتگی و پویایی و البته متفاوت.

لحظه ای  سرشار از امید و لحظه ای دیگر پر از بیم آینده. روزگاری که با غلیان و احساسات عجین شده تا زمینه ای باشد برای مهم ترین انتخاب در زندگی؛ انتخاب همسر.

یکی از بهترین روزهای زندگی دوران طلایی نامزدی و عقد است. همه کسانی که این دوران را تجربه کرده اند با حسرت از آن یاد می کنند و آرزو می کنند کاش تمام روزهای زندگی مثل همین ایام ادامه داشت، با طراوت و تر و تازه بود، پر از خاطره های خوش و شیرین و به ورطه تکرار، روزمرگی و عادت در نمی آمد.

روزگار زیبایی که زوجین برای هم جان می دهند. حاضرند با یک اشاره از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای دیگری از چراغ جادو بیرون بکشند!

این اشتیاق در ماه های آغازین سبب می شود که دختر و پسر ترجیح دهند صرف نظر از برخی ملاحظات لازم یا دائم در کنار هم باشند یا مجنون وار در لحظات کوتاه فراغ در جستجوی هم.

این موضوع در مورد دختر و پسرهایی که صیغه عقد دائم میان شان جاری شده نمود بیشتری دارد. در این میان تازه داماد با کمال خونسردی و صرف نظر از در نظر گرفتن شرایط خانواده عروس، تقویمی تهیه و به راحتی برنامه ای شامل اقامت چند روزه خود طی هفته در خانه پدر زن یا بالعکس را تنظیم و تقدیم می کند.

این اشتیاق در ماه های آغازین سبب می شود که دختر و پسر ترجیح دهند صرف نظر از برخی ملاحظات لازم یا دائم در کنار هم باشند یا مجنون وار در لحظات کوتاه فراغ در جستجوی هم.

خانواده ها هم باید با طیب خاطر! پذیرا باشند چرا که ممکن است به تازه داماد جوان بربخورد، خاطر عزیزش مکدر شود، یا حتی تلافی اش را تا سه سال بعد از ازدواج بر سر عروس که نمی داند در این میان باید هوای خانواده اش را داشته باشد یا خاطر شوهرش را عزیز بدارد، در آورد.

مثلاً برخی خانواده ها به خاطر حضور فرزندان دیگر در خانه، محترمانه شرایطی را از لحاظ چگونگی آمد و رفت برای دختر و دامادشان تعیین می کنند ولی معلوم نمی شود چرا جوانی که مثلاً تا 25 سالگی در تجرد زندگی کرده در یک سال عقد کردگی تاب و توان دوری از همسر را ندارد و به خاطر شرایط تعیین شده، عصبانی می شود و از خانواده عروس کینه به دل می گیرد.

بیش از عشق بر تو عاشقم

از آن طرف برخی پدرزن ها هم در دوران عقد دخترشان گاه با یادآوری محرومیت های خودشان در زمان قدیم ، به فکر انتقام جویی می افتند و صرف نظر از شرعی بودن صیغه عقد میان دختر و دامادشان با وضع قوانین و مقررات عجیب غریب با دامادشان مثل یک غریبه رفتار کرده، از این دوران کابوسی برای دختر و دامادشان می سازند.

سخت گیری ها تا به جایی که نه تنها شان و منزلت بزرگ ترها را مضاعف نمی کند، بلکه زمینه را برای کاشتن بذر کینه در دل جوان ها فراهم می کند کینه ای که تبعات آن شاید تا چند سال پس از آغاز زندگی، دامن گیر زندگی های تازه شکل گرفته خواهد شد.

رعایت اعتدال و میانه روی در تمام جنبه های زندگی و تدبیر در معاشرت حتی با نزدیکان از اصول بسیار مهمی است که باید به فرزندان آموزش داده شود.

رعایت اعتدال و میانه روی در تمام جنبه های زندگی و تدبیر در معاشرت حتی با نزدیکان از اصول بسیار مهمی است که شاید کمتر در علوم تربیتی و اخلاقی به آن پرداخته می شود چرا که ممکن است موضوعی ضروری به نظر نرسد. ولی ضرورت آن به حدی است که با کسب مهارت های لازم در آموزش های تربیتی توسط والدین و مربیان دوران تحصیل در این زمینه و در عین حال رعایت اصل مهم صله رحم و سرزدن به بزرگ ترها در حد لازم و بدون اقامت های شبانه روزی، نه تنها از تحمیل هزینه های اقتصادی و فشار به خانواده  پیشگیری و، مهم از آن از شکسته شدن حریم ها میان عروس، داماد و خانواده های وابسته جلوگیری می کند.

بهتر است زوج جوان در دوران عقد با رعایت حال خانواده یکدیگر را ملاقات کنند و همچنین خانواده ها هم به فرزندان خود خیلی سخت نگیرند تا از این دوران خاطره ی خوبی برای همه باقی بماند.

منبع : زن روز

گروه خانواده و زندگی تبیان - تهیه و تنظیم :داودی

مقالات مرتبط :

روزهای خوش نامزدی

چند قانون برای دوران نامزدی

دلواپسی های دوران نامزدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.