تبیان، دستیار زندگی
بعد از مطرح کردن سخنان هاوکینگ در مطلب پیش مبنی بر وجود موجودات فرازمینی، برای شناخت بهتر این دانشمند و سخنان تازه اش به بیان مختصر زندگی نامه او پرداخته ایم. در مطالب بعدی دست آوردهای علمی استیون هاوکینگ و همچنین مبحث جذاب موجودا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاوکینگ، مردی که زنده ماند

بعد از مطرح کردن سخنان هاوکینگ در مطلب پیش مبنی بر وجود موجودات فرازمینی، برای شناخت بهتر این دانشمند و سخنان تازه اش به بیان مختصر زندگی نامه او پرداخته ایم. در مطالب بعدی دست آوردهای علمی استیون هاوکینگ و همچنین مبحث جذاب موجودات فرازمینی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

استیون هاوکینگ

سالهای دهه 60 عصر طلایی كشف فضا، پرتاب اولین ماهواره ها و سفر هیجان انگیز فضانوردان به كره ماه بود، بازتاب این وقایع تاریخی در رسانه ها جوانان را مجذوب این گونه علوم می كرد و استیون نیز از این امر مستثنی نبود. او از كودكی عاشق رمان های علمی تخیلی بود و مطالعه آن ها نیز بر اشتیاق او به كسب معلومات بیشتر در فیزیك و نجوم می افزود. او دوره سه ساله دانشگاه را با موفقیت به پایان برد و آماده می شد تا دوره دكترا را در رشته كیهان شناسی آغاز كند اما به دنبال احساس ناراحتی هایی در عضلات دست و پا، در آغاز بیست و یك سالگی مجبور شد به بیمارستان مراجعه کند. آزمایش هایی كه روی او انجام گرفت علائم بیماری بسیار نادر و درمان ناپذیری را نشان داد. این بیماری كه به نام ALS شناخته می شود بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می دهد و به تدریج اعصاب حركتی بدن را از بین می برد به طوری كه به مرور توانایی هرگونه حركتی از شخص سلب می شود. معمولا مبتلایان به این بیماری بی درمان مدت زیادی زنده نمی مانند و این مدت برای هاوکینگ جوان بین دو تا سه سال پیش بینی شده بود.

استیون بعد از آگاهی از بیماری خود به اتاقی كه در دانشگاه داشت پناه برد و در تنهایی ساعتها متفكر و بی حركت ماند. ناگهان به یاد آورد كه در بیمارستان با یك جوان مبتلا به بیماری سرطان خون هم اتاق بوده و او از شدت درد چه فریادهایی می كشید. پس خود را قانع كرد كه اگر به بیماری لادرمانی مبتلاست اما حداقل درد نمی كشد. به علاوه طبع لجوج و نقادش كه هیچ چیز را به آسانی نمی پذیرفت هشدار داد كه از كجا معلوم كه پیش بینی پزشكان درست از كار در بیاید!

استیون هاوكینگ اكنون 68 سال دارد و ظاهرا بیش از یك ربع قرن بیش از حد تصور زندگی كرده است.

اما آنچه به او اعتماد به نفس بیشتری برای مبارزه با ناامیدی و بدبینی داد آشنایی اش در همان ایام با دختری بود كه بعدها همسرش شد و نقش فرشته نگهبانش را به عهده گرفت. ازدواج با جین و از سرگیری فعالیت های علمی، او را چنان غرق امید و شادی کرده بود كه به پیش بینی دو سال پیش پزشكان در مورد مرگ قریب الوقوعش نمی اندیشید.

استیون هاوكینگ اكنون 68 سال دارد و ظاهرا بیش از یك ربع قرن بیش از حد تصور زندگی كرده است. البته اگر بتوان وضع كاملا استثنایی او را در حال حاضر زندگی نامید! پیش بینی پزشكان در مورد بیماری فلج پیش رونده او نادرست نبود و این بیماری اكنون به همه بدنش چنگ انداخته است.

استیون هاوکینگ

در سال 1985 پس از بازگشت از سفری به دور دنیا برای مدتی در ژنو به سر می برد كه مركز پژوهشهای هسته ای اروپاست و دانشمندان این مركز جلسات مشاوره ای با او داشتند. یك شب كه استیون هاوكینگ تا دیر وقت مشغول كار بود ناگهان راه نفس كشیدنش گرفت و صورتش كبود شد بیدرنگ او را به بیمارستان رساندند و تحت معالجات اضطراری قرار دادند. پس از چند روز بستری بودن در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان سرانجام با اجازه همسرش تصمیم گرفته شد كه با عمل جراحی مخصوص مجرای تنفس او را باز كنند اما در نتیجه این عمل صدای خود را برای همیشه از دست می داد.

عمل جراحی با موفقیت صورت گرفت و بار دیگر استیون از خطر مرگ جست. هر چند قدرت تكلم خود را از دست داد اما با جایگزینی كامپیوتر مخصوص سخنگو، ارتباط او با اطرافیانش حتی بهتر از سابق شد زیرا قبلا به علت ضعف عضلات صوتی با دشواری و نارسایی زیاد صحبت می كرد. البته اینگونه سخنگویی ماشینی طولانی تر است اما خود استیون كه هرگز خوشبینی اش را از دست نمی دهد عقیده دارد كه به او وقت بیشتری برای اندیشیدن به آنچه می خواهد بگوید می دهد و سبب می شود كه هرگز نسنجیده حرف نزند.

ویلچر یا صندلی چرخدار استیون كه به وسیله آن رفت و آمد می كند نیز از پیشرفته ترین پدیده های تكنولوژی است و با نیروی الكتریكی حركت می كند.

منبع: wikipedia

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر