تبیان، دستیار زندگی
اظهارنظر حجه الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس درباره فیلم اخراجیهای 2 و انتقاد او از مضمون این فیلم، واکنش مسعود ده نمکی را به همراه داشت. هرچند این اظهارنظر مربوط به نمایش تلویزیونی اخراجیهای 2 بود، اما دیرهنگام بودن انتقاد ابوترابی از دومین س
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراجی های 2 مستند است، مستند نیست!

اظهارنظر حجه الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس درباره فیلم اخراجیهای 2 و انتقاد او از مضمون این فیلم، واکنش مسعود ده نمکی را به همراه داشت.

اخراجیها

هرچند این اظهارنظر مربوط به نمایش تلویزیونی اخراجیهای 2 بود، اما دیرهنگام بودن انتقاد ابوترابی از دومین ساخته ده نمکی، آن هم پس از گذشت نزدیک به یک سال از اکران فیلم و البته همزمان با ابراز عقیده های مختلف درباره سریال «دارا و ندار» قدری جای تامل دارد.

به هر حال با چاپ نظر نایب رییس مجلس درباره اخراجی های 2 و غیرمستند خواندن وقایع و رخدادهای این فیلم با واقعیت های اردوگاه های اسیران ایرانی در عراق توسط او، خبرگزاری، خبرگزاری فارس سراغ ده نمکی رفت و نظر او را درباره انتقاد ابوترابی جویا شد. ده نمکی درباره این انتقاد اعلام کرد حاضر است چنانچه لازم باشد، مستندات خود درباره واقعی بودن داستان و رخدادهای اخراجی ها را ارائه کند.

همین خبرگزاری روز گذشته سراغ یکی از اعضای هیات مدیره موسسه ای به نام پیام آزادگان رفته و از او درباره اظهارات ده نمکی در پاسخ به انتقادات نایب رییس مجلس پرسیده است.

ابتدا حرف های ده نمکی را بخوانید و سپس اظهارات عضو هیأت مدیره پیام آزادگان را.

ده نمکی: لازم باشد اسناد و مدارک «اخراجی ها» را ارائه خواهم داد.

مسعود ده نمکی در پی صحبت های حجت الاسلام ابوترابی گفت: اسناد و فیلم های مربوط به واقعی بودن «اخراجی ها 2» را در هر جلسه ای که لازم باشد، به نمایش خواهم گذاشت.

ده نمکی درباره این انتقاد اعلام کرد حاضر است چنانچه لازم باشد، مستندات خود درباره واقعی بودن داستان و رخدادهای اخراجی ها را ارائه کند

مسعود ده نمکی که در سفر زیارتی کربلا به سر می برد، در پی صحبت های حجت الاسلام ابوترابی مبنی بر غیرواقعی بودن «اخراجی ها 2» و صحنه های اردوگاه اسارت در گفت و گو با فارس، به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

ده نمکی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به این که حاضر است تمام اسناد و مدارک «اخراجی ها 2» را ارائه کند، گفت: اسناد و فیلم های مربوط به واقعی بودن «اخراجی ها 2» را در هر جلسه ای که لازم باشد به نمایش خواهم گذاشت تا همه ببینند رزمندگان ما در اردوگاه ها تحت چه شرایطی دین و انقلاب خود را زنده نگه داشتند.

وی افزود: البته به این شکل نبود که همه اردوگاه ها دارای یک فضا باشند اما اسناد و مدارکی دارند که نشان می دهد در برخی از اردوگاه ها نظیر رومادی اسرای ما حتی برای خواندن دو رکعت نماز مصیبت های بسیاری متحمل می شود، چه برسد به این که در یک اردوگاه برای آزار اسرا، ترانه پخش کند.

کارگردان فیلم های سینمایی اخراجی ها 1 و اخراجی ها 2 خاطرنشان کرد: تمامی این مسائل در حالی مطرح می شود که حتی تعدادی از آزادگان جنگ تحمیلی در این فیلم بازی کردند و برخی از رهبران اردوگاه های مختلف نیز از پشت صحنه فیلم بازدید کردند و در واقع اخراجی ها، پیام وحدت ملی را برای مردم به ارمغان آورد و میلیون ها نفر در سالن های سینما به همراه آزادگان سرود «ای ایران» را سر دادند.

اخراجیها

ده نمکی تاکید کرد: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که ما در فضایی قرار داشتیم که فیلم های دفاع مقدس مخاطبان چندانی نداشت و این گونه انتقادات یک سویه تأسف آور است و این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار با هنرمندان و اهالی سینما به طور صریح در رسانه ملی از 3 فیلم آژانس شیشه ای، لیلی با من است و اخراجی ها نام بردند و نوع نگاه استقبال مخاطبان را از نقاط مثبت این 3 فیلم برشمردند.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: در چنین شرایطی اظهار تأسف از ساخت فیلم، نادیده گرفتن زحمات زیادی از آزادگان، هنرمندان و استقبال چندین میلیون نفری مردم است و به دور از انصاف این گونه انتقادات بیان شده است.

ده نمکی در این گفت و گو با تأکید بر این که ورودش به سینما برای شکستن کلیشه های غلط بوده است، افزود: مسلماً من نیازی به تخیل ندارم چرا که گنجینه تاریخ دفاع مقدس را آکنده از وقایع و ناگفته هایی می دانم که نسل امروز تشنه دیدن و دانستن آنهاست به شرط آن که سلیقه ای با آنها برخورد نشود.

کارگردان فیلم سینمایی اخراجی ها 2 تصریح کرد: گرچه هیچ کاری خالی از اشکال و ایراد نیست، اما به گمانم اخراجی ها 1 و 2 وقتی اینچنین آماج حملات قرار می گیرند در حالی که تماماً الهام گرفته از واقعیت ها و ناگفته های جنگ تحمیلی است یقیناً دارد تاوان کلیشه شکنی های خود را می پردازد.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد ابوترابی از اخراجی ها 2 خاطرنشان کرد: انتقادات ایشان در شرایطی مطرح می شود که شخصاً از دفتر و پژوهشگاهی که در زمینه اسارت مشغول به کار هستند بازدید داشتند و فکر می کنم هیچ کس به اندازه من در زمینه اسارت و آزادگان تحقیق و پژوهش انجام نداده است و از واقعیت های گفته و ناگفته آن باخبر هستم به طوری که هزاران تن از آزادگان در گردآور ی و نگارش دائره العمارف جامع اسارت با من همکاری دارند.

ده نمکی افزود: شاید اگر آقای ابوترابی یک بار دیگر قدم رنجه می کرد اسناد مربوط به برداشت آزاد از اردوگاه را در اختیارشان قرار می دادند، ایشان نیز این چنین به اظهارنظر نمی پرداختند.

کارگردان اخراجی ها1 و 2 در خاتمه با اشاره به اینکه در حال حاضر در سفر کربلا به سر می برد و ناگفته های زیادی برای گفتن دارد که اگر لازم دانست آنها را بازگو خواهد کرد؛ ارائه توضیحات بیشتر را به بازگشت از سفر موکول کرد.

عضو هیات مدیره پیام آزادگان و پیشنهاد مناظره با ده نمکی

اسنادی که مسعود ده نمکی در «اخراجی ها 2» ارائه کرده، حواشی بی ارزشی از دوران اسارت است که اصلاً مطابق با واقعیت نیست.

فریبرز خوب نژاد عضو هیأت مدیره پیام آزادگان، در خصوص موضع گیری های حجت الاسلام ابوترابی فرد به فیلم اخراجی ها 2 و صحبت های مسعود ده نمکی نسبت به این موضع گیری، به فارس گفت: بنده از حجت الاسلام ابوترابی فرد تشکر می کنم که به عنوان یک مسؤول بلندپایه کشوری که مورد اعتماد مردم است، در این خصوص صحبت کردند.

وی گفت: خیلی از فرماندهان دفاع مقدس به دلایل خاصی از موضع گیری در مورد اخراجی های 1 و 2 و فیلم هایی از این دست که مرتبط با فرهنگ دفاع مقدس است، شانه خالی کردند.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان ادامه داد: البته باز هم به رسم ادب و تواضعی که در آزادگان دفاع مقدس است از آقای ده نمکی هم تشکر می کنیم که در حوزه آزادگان فعالیت هایی داشته و دارند.

خوب نژاد تصریح کرد: در اخراجی های 1 و 2 متاسفانه به بخشی از موضوعات و مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس چنگ انداخته شده است؛ از این جهت از آقای ده نمکی خواهش می کنم که اجازه ندهند به چهره تابناک دفاع مقدس خدشه ای وارد شود.

بحث اسارت آزادگان نیمه پنهان دفاع مقدس است که نیاز به شکافتن ابعاد مختلف این موضوع است که متاسفانه کسی در این مقوله کار نکرده و کار آقای ده نمکی هم نیست

وی افزود: بحث اسارت آزادگان نیمه پنهان دفاع مقدس است که نیاز به شکافتن ابعاد مختلف این موضوع است که متاسفانه کسی در این مقوله کار نکرده و کار آقای ده نمکی هم نیست.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان با اشاره به سخنان ده نمکی مبنی بر ارایه مدارک مرتبط با فیلم اخراجی ها 2، خاطرنشان کرد: اگر منظورشان از ارایه مدرک، اسناد هواپیما ربایی بوده که تمام دنیا، از آن باخبر است اما اگر منظورشان از مدارک، حوادث اردوگاه های عراق است باید گفت، آزادگان خودشان مدارک زنده هستند.

خوب نژاد گفت: بنده به عنوان مسؤول پیام آزادگان این آمادگی را دارم در هر رسانه ای که آقای ده نمکی دوست دارد در مورد فرهنگ دفاع مقدس و نسبت آن با موضوعاتی که در اخراجی های 2 بوده است، صحبت کنیم تا مشخص شود آیا مدرکی وجود داشته است یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه مسعود ده نمکی در بخشی از مصاحبه خود عنوان کرده است که پژوهشکده ای در رابطه با اسرا داشته و در  این خصوص تحقیقاتی را صورت داده است، گفت: بنده می دانم که تحقیقات ایشان به چه شکل بوده است و از کجا این تحقیقات را انجام داده اند.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان ادامه داد: در مکانی که آقای ده نمکی آن پژوهش ها را انجام داد بنده مسؤولیت داشتم و برخی از قراردادهای پژوهشی را خودم با ایشان منعقد کردم و از کم و کیف این اسناد کاملاً باخبر هستم.

خوب نژاد ضمن قدردانی از آقای ده نمکی برای اینکه در دوره ای که هیچ کس به فکر ترویج فرهنگ آزادگان نبوده است، زحمت کشده است، بیان کرد: خود آقای ده نمکی هم حتماً تصدیق خواهند کرد که اگر فرضاً کسی در اردوگاه ها نماز نمی خواند یا جاسوسی می کرد و این موضوع واقعیت داشته است، آیا انتخاب قطعه های زشت بیانگر واقعیت های اسارت بوده است؟

وی با اشاره به این که این فیلم بیانگر واقعیت های اسارت نبوده است، افزود: غافل نباشیم فرهنگ دفاع مقدس در اسارت پنهان است و باید به آن قطعه های پنهانش پرداخت ولی موضوعات این فیلم حاشیه هایی است که گاه اصلاً ارزش پرداختن به آن وجود نداشت.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان با اشاره به حضور طیف های مختلفی در دوران اسارت، خاطرنشان کرد: برخی از اسرا در واقع همان مخالفان نظام بودند که برای پناهندگی به عراق آمده بودند، ولی نیروهای بعثی آنها را به اسارت درآورده بودند.

خوب نژاد افزود: اگر یک پناهنده مخالف نظام جاسوسی کرد آیا باید گفته شود که رزمندگان دست به چنین کاری زدند و اصلاً آسیب اجتماعی و تخلف در اسارت یک حاشیه بی ارزش، در متن پرمعنا بوده است. وی گفت: از آقای ده نمکی خواهشمندیم که در برابر انتقادات دلسوزانه نظام آنگونه پاسخ ندهد که به افراد معاند پاسخ می دهد و این گونه پاسخگویی به افرادی که مورد اعتماد جامعه هستند نه در شأن آن افراد است.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان تاکید کرد: آن چیزی که در فیلم اخراجی ها 2 در اردوگاه اتفاق افتاد به هیچ وجه وجود نداشته است و اصلاً فرهنگ کلی دفاع مقدس در اسارت این گونه نبود.

خوب نژاد افزود: وقتی آقای ده نمکی این گونه فضای اردوگاه ها را به تصویر می کشد یعنی می خواهد علیه اسرا افشاگری کند وگرنه چه دلیلی دارد تمام اتفاقات مهم اردوگاه تحت الشعاع رقص دو یا چند نفر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در موسسه پیام آزادگان عده ای از آزادگان به خواهش خود آقای ده نمکی و همکاری ما فیلمنامه اخراجی ها 2 را تنظیم کردند  و از خود بنده خواستند که مشاور فیلمنامه اش بشوم، اما بنده به علت همین مواردی که در فیلم اخراجی ها 2 بود این مسؤولیت را قبول نکردم.

عضو هیأت مدیره موسسه پیام آزادگان افزود: یکی از دوستان آزاده ما که به شدت با آقای ده نمکی همکاری کرد و قرار بود به عنوان دستیار کارگردان در اخراجی ها 2 حضور داشته باشد به همین مسائل اعتراض کرد و در نهایت حاضر به همکاری با آقای ده نمکی نشد.

خوب نژاد خاطرنشان کرد: این موارد پیش مقدمه های فیلم اخراجی های 2 بود که ایشان حاضر به بیان آنها نیست.


منبع: بانی فیلم

تنظیم از محمد نبوی