تبیان، دستیار زندگی
استفان هاوکینگ اخیرا در برنامه ای که سر و صدای بسیاری را نیز در جهان به راه انداخت، اعلام کرده است وجود زندگی هوشمند در نقاط دیگر جهان کاملا منطقی است، با این حال وی هشدار داد که در آینده ممکن است این موجودات برای به دست آوردن منابع مختلف به زمین حمله کنن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاوکینگ و فضایی ها

استیون هاوکینگ: موجودات فضایی خارج از زمین وجود دارند و بهتر است زمین مراقب ارتباط با آنها باشد.

اگر این جمله توسط فردی عادی که تحت تاثیر فیلم های علمی تخلیی قرار گرفته است زده می شد خیلی مهم نبود اما هنگامی که پرفسور هاوکینگ که دارای درجه ارشد ریاضیات در دانشگاه کمبریج است (این درجه از مقام ریاضیات زمانی در اختیار چهره های برجسته ای مانند سر ایزاک نیوتون قرار داشت) این سخن را مطرح می کند، یعنی اتفاقات تازه ای در حال رقم خوردن است.

هاوکینگ و فضایی ها

استیون هاوکینگ اخیرا در برنامه ای که سر و صدای بسیاری را نیز در جهان به راه انداخت، اعلام کرده است وجود زندگی هوشمند در نقاط دیگر جهان کاملا منطقی است، با این حال وی هشدار داد که در آینده ممکن است این موجودات برای به دست آوردن منابع مختلف به زمین حمله کنند.

بعد از خبرهایی مانند یافتن آب بر روی ماه و همچنین مطرح شدن پیدا کردن نشانه های نخستین حیات در سیاره مریخ، این سخنان هاوکینگ بحث حیات فرازمینی را دوباره بر سر زبان ها انداخت. عده ای از دانشمندان معتقدند هاوکینگ امکان وجود موجودات فضایی را در گذشته نیز بازگو کرده است اما دیدگاه وی به واسطه یکسری از اکتشافات علمی شفاف تر شده است. بعضی نیز معتقدند بیماری هاوکینگ بالاخره بر روی مغز او نیز اثر گذاشته و وی را دچار توهم آدم فضایی ها کرده است. برخی نیز به خاطر منافع برنامه های خود، سخنان هاوکینگ را به گونه ای بازتاب داده اند که بتوانند از کنار صحبت های او به اهدافشان دست یابند.

صرف نظر از بازتاب سخنان هاوکینگ به طور کلی بشر در زمینه موجودات فرازمینی با دو حالت مواجه هست: 1- موجودات فرازمینی وجود ندارند 2- موجودات فرازمینی وجود دارند.

اگر حالت اول را قبول کنیم، پرونده فرازمینی ها به طور کامل بسته می شود اما اگر حالت دوم را درست بدانیم باز هم با دو فرضیه مواجه می شویم: 1- به واسطه سطح بالاتر فرهنگ و فناوری، آنها موجوداتی صلح دوست هستند که به ما برای رشد کمک خواهند کرد 2- آنها موجوداتی خشن و جنگ طلب هستند که زمین را به خاطر منافعشان غارت خواهند کرد.

نظر استیون هاوکینگ به مورد دوم نزدیک تر است و می گوید: اگر موجودات فضایی، ما را ملاقات کنند به گمان من نتیجه چنین ملاقاتی بسیار مشابه اولین سفر "کریستف کلمب" به آمریکا خواهد بود. نتیجه ای که چندان به نفع بومی های آمریکا تمام نشد."

برای روشن تر شدن زوایای مختلف سخنان هاوکینگ پیرامون موجودات فضایی، در این مطلب و مطالب آینده به بررسی زندگی و شخصیت این دانشمند معاصر می پردازیم و گذری کوتاه نیز به بحث جذاب موجودات فرازمینی خواهیم زد. با ما همراه باشید .

هاوکینگ که بود؟

هاوکینگ و فضایی ها

بله، همین مرد داخل تصویر آقای هاوکینگ است. همین فرد مظلومی که مانند افراد آهسته گام (عقب مانده ذهنی) بر روی صندلی چرخدارش نشسته و انگار منتظر است تا به او پولی را به عنوان کمک بدهید.

او از هر گونه تحرك عاجز است. او نمی تواند بنشیند، برخیزد و راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تكان بدهد. از همه بدتر توانایی سخن گفتن را نیز ندارد. زیرا عضلات صوتی او كه عامل اصلی تشكیل و ابراز كلمات اند مثل بقیه عضلات حركتی بدنش در یك حالت فلج كامل قرار دارند. مشتی پوست و استخوان است روی یك صندلی چرخدار كه فقط دستگاه های حیاتی بدنش كار می كند و البته مغزش. اما همین مغز او از اسرار سیاهچاله‌ها پرده برمی‌دارد و کارهایی می کند که به او لقب انیشتین دوم را داده اند.

این دانشمند برجسته جهان در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش در حوزه ترویج دانش نیز چهره‌ای شناخته شده است و آثار معروف او همچون تاریخچه مختصر زمان و جهان در پوست گردو در سراسر جهان در رده پر فروش‌ترین آثار علم به زبان ساده به شمار می‌روند.

در ادامه به بررسی دست آوردهای علمی هاوکینگ و همین طور بحث وجود یا عدم وجوم فرازمینی ها خواهیم پرداخت.

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر