تبیان، دستیار زندگی
قلم شیوایت که هدایتگر مسلمانان سرگردان بود، دیگر کلمه ای نمی نویسد. و شاگردانت استاد گرانقدر در کلاسهای درس نمی بینند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غروب خورشید فروزان

غروب خورشید فروزان

اشاره

ولادت

آثار و نگاشته ها

فعالیت های سیاسی

شرح شهادت 

اشاره

قلم شیوایت که هدایتگر مسلمانان سرگردان بود، دیگر کلمه ای نمی نویسد. و شاگردانت استاد گرانقدر خود را که همواره درس دینداری و عشق به اهلبیت، جهاد و پایداری در راه خدمت به مکتب اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام، دفاع از حریم ولایت و نهراسیدن از تهدیدها و تبعیدها، تحمل شکنجه های روحی و جسمی ظالمین و هجرت نمودن از وطن برای مبارزه ای عمیق تر و تبعیّت از مرجعیّت را با زبان وعمل  می آموخت، در کلاسهای درس نمی بینند.

ای شهید جاودان، سالهاست که ستاره درخشنده وجودت که از علوم و سیره اهلبیت علیهم السلام منّور شده بود از دنیای تاریک ظلم و جهل افول کرده است اما آثارت و روح ملکوتی و منوّرت همچنان میدرخشد و چراغ  راه شیعیان عراق، لبنان، سوریه و تمام جهان می باشد.

وهزاران افسوس که تلاشهای پیگیرت برای تجدید بناء قبور ائمه بقیع علیهم السلام رها شد. و بعد از تو تا کنون دیگر کسی نتوانست دراین زمینه راهت را پیرو باشد.

گویا می بینم که هنوز اشک چشمانت از آخرین فاطمّیه در مصیبت شهادت جانسوزمادرت وغربت مولی امیرالمؤمنین و فرزندان طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین خشک نشده بود که در عصر جمعه 16 جمادی الثانی با وجودی مملو از انتظار فرج مولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با صورتی خونین دعوت حق را لبیک گفتی و به سوی اجداد معصومینت شتافتی.

آری او لایق شهادت، این همه عظمت و بزرگواری و در جوار حضرت معصومه سلام الله علیها آرمیدن بود، چرا که تمام عمر صادقانه و مجدّانه خدمت به خدا و اهلبیت علیهم السلام نموده و زحمتهای فراوانی برای آبادانی بقیع  کشیده بود.

سلام و درود بر او، آن زمان که به دنیا آمد و آن روز که به شهادت رسید و آن هنگام که سر از خاک بر خواهد داشت.

ولادت

درسال 1345 قمری با ولادت طفلی مبارک از این نسل مطهر، خاندان شیرازی باردیگر به خود بالید وسادات به برکت این مولود پاک خدا را شکر کردند. و نام او را چون جدّ مظلومش حسن نامیدند. شهید سید حسن شیرازی در خاندانی اصیل و ریشه دار، رشد و تربیت یافت. تاریخ تشیع کمتر خاندانی، مانند خاندان شیرازی که در علم،  تقوا و جهاد معروف بوده، به خود دیده است. این خاندان در طول یکصد و پنجاه سال اخیر تعداد بسیاری از مراجع بزرگ، فقهاء، نویسندگان، ادبا و شعراء اهلبیت ومتدینیّن نمونه و بی نظیر در خود پرورش داده است.این شهیدعزیز دارای ویژگیهای خاصی بود که در کمتر کسی یافت میشود. دانشی سرشار، اخلاقی پیامبرگونه، فکری اصیل و منطقی داشت. سینه او سرشار از احساسات الهی و سوز  اهلبیت بود. سخنی شیرین و اخلاقی خوش، شخصیتی استوار، با وقار و هیبت الهی داشت.

پس از گذراندن دوران کودکی در جوار بارگاه امیرالمومنین علیه السلام عشق به مکتب اهلبیت علیهم السلام سید حسن را به تحصیل در علوم حوزوی کشانید تا با اقتدا به اجداد پاک و مطهرش رهروی صادق برای اهلبیت باشد. از اساتیدی همچون آیت الله سید هادی میلانی، آیت الله میرزا مهدی شیرازی، آیت الله شیخ محمد رضا اصفهانی و برادر بزرگوارش مرحوم شهید آیت الله سید محمد شیرازی تلمّذ نمود. سالها گذشت و او روح و جانش را با اشتیاق در زیر آّبشار علوم آل الله شستشو داد تا مفتخر به اجتهاد گردید.آن شهید والا مقام در حیات پر افتخارش در ممالک متعددی از جمله سوریه و لبنان و عراق و مصر سعی وافری در خدمتی خالصانه به اسلام داشت و سالیانی دراز دلیرانه به مبارزه با ظلم وستم پرداخت و بارها تا مرز شهادت پیش رفت.

او در عراق با انتشار مجلات و تالیف کتب مختلف به زبان عربی ضمن ایجاد تحوّل در نحوه فراگیری ادبیات عرب نقشی  بسزا در اعتلای سطح فرهنگی مردم شیعه عراق ایفا نمود. در همین سالها به مخالفت با جریانهای ضد دینی که در عراق شکل می گرفت می پرداخت و مقالالت کوبنده ای را منتشر می ساخت.

در سوریه با تاسیس حوزه علمیه " زینبیه" خدمت بزرگی به مسلمانان این کشور نمود و در همین راستا توانست با فعالیتهای گسترده و نگرشی عالمانه در راستای اصلاح فرقه های علی اللهی و اهل حق که از عقاید منحرفی برخوردار بودند خدمت شایانی از خود به یادگار گذارد.

ایشان در لبنان با تاسیس پایگاه علمی و فرهنگی و سازمانی به نام "جماعة العلماء" برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزود. وهمچنین تاسیس مدرسه "الامام المهدی" از دیگر اقدامات ایشان در لبنان بود.

ایشان به دعوت بازرگانان مهاجر لبنان به کشور ساحل عاج رفته و در اندک زمان توقف خود در انجا اقدام به ساخت بنای مرکز اسلامی نمود.

آثار و نگاشته ها

1-  کلمة الله

2-  کلمة الاسلام

3 - کلمة الرسول الاعظم صلی الله علیه وآله و سلم

4- کلمة الامام علی علیه السلام جلد 1

5- کلمة الامام علی علیه السلام جلد 2

6- کلمة فاطمة الزهراء علیها السلام

7- کلمة الامام الحسن علیه السلام

8- کلمة الامام الحسین علیه السلام

9 - کلمة الامام زین العابدین علیه السلام

10- کلمة الامام الباقر علیه السلام 2جلد

11- کلمة الامام الصادق علیه السلام 4 جلد

12- کلمة الامام الکاظم علیه السلام

13- کلمة الامام الرضا علیه السلام

14- کلمة الامام الجواد علیه السلام

15- کلمة الامام الهادی علیه السلام

16- کلمة الامام العسکری علیه السلام

17- کلمة الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

18- کلمة السیدة زینب علیها السلام و ربیبات الرسالة

19- کلمة الاصحاب 2 جلد

20- کلمة الانبیاء و الحکماء

و...

فعالیت های سیاسی

غروب خورشید فروزان

آیت الله شهید سید حسن شیرازی در دوره حکومت بعثی ها همچون قبل مصمّم وبا اراده ای آهنین به مبارزه با آنان می پرداخت. وبا شعر هائی که می سرود، مقالات و سخنرانی ها، مردم مسلمان را با نقشه های استعمار که بذر بی دینی و انحراف را بین جوانان مسلمان می ریخت آگاه می کرد. تا آنجا که حزب بعث تنها چاره را دستگیری و اعدام آن بزرگوار دانست. ایشان در اوائل ربیع الاول سال 1389 هجری دستگیر و روانه زندان قصر النهایه شد، زندانی که کسی از آن زنده بیرون نمی آمد و از همان بدو ورود او را مورد اذیّت و آزار و شکنجه های وحشیانه قرار دادند. وی مدتی در بیمارستان نظامی بستری شد و بعد از انتقالش به زندان بعقوبة مادر بزرگوار شهید رحمة الله علیها در ملاقات با او در لحظه نخست او را نشناخت. زیرا که در اثر شکنجه های سخت صورت او تغییر کرده بود. خود شهید بیان کرده بود که یک روز زیر دست شکنجه گرها متوسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شدم و نذر کردم که اگر خدا مرا از این زندان هولناک رهایی بخشد کتابی در باره امام زمان علیه السلام می نویسم.

شهید سید حسن بعد از رهایی از زندان بلافاصله عراق را ترک کرد و به سوریه و بعد به لبنان مهاجرت نمود و در لبنان مدتی را در بیمارستان تحت معالجه قرار داشت ودوباره به میدان جهاد، فعالیت و خدمت به اسلام و مکتب تشیع بازگشت.

آن بزرگوار در دو کشور سوریه و لبنان فعالیتهای تبلیغاتی و سیاسی داشت. در هفته چند روز در بیروت اقامت داشت و چند اطاق در محله شیعه نشین شیاح در بیروت اجاره کرده بود که در اثر درگیریها در این منطقه بیشتر ساختمانها ویران گردید و سید حسن بطور موقت در هتل بیروت اینترناشنال اطاقی اجاره کرده بود. در روز حادثه شهادت جانگدازشان برای شرکت در مجلس یادبودی که به مناسبت شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر در مدرسه علمیه الامام المهدی که خود مؤسس آن بود از هتل خارج شدند و پیش از رسیدن به مجلس یادبود شهید، خود نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ایشان همچنین در نبرد با حزب بعث که در سوریه شکل گرفته بود به مبارزه علنی پرداخت، و در این راه هم متحمل سختیهای بسیار گشت.

شرح شهادت به قلم روزنامه بیروتی النّهار

غروب خورشید فروزان

عصر دیروز بوسیله گلوله های مسلسل دو نفر مجهول در محله رملة البیضاء آیت الله سید حسن شیرازی ترور شد. او ریاست "جماعة العلماء الشیعه " درلبنان و ریاست " حوزه علمیه زینبیه " در دمشق را بعهده داشت. از طرف مقامات رسمی لبنان این ترور سخت محکوم و مورد اعتراض قرار گرفت و نائب رئیس مجلس شیعیان از ترور ایشان اظهار تاسف نموده و گفت: این جنایت ناشایست، بر ضدّ ما  و ضدّ اسلام انجام گرفته است.

و ادامه میدهد: آیت الله شیرازی ایرانی الاصل بوده واز سال 1974 میلادی در لبنان زندگی میکرده. تحقیقاتی که بوسیله دستگاه امنیتی انجام گرفته است نشان می دهد که شیرازی ساعت شش عصر از هتل بیروت بیرون آمده، سوار تاکسی عمومی زرد رنگ شده، در بین راه دو اتومبیل حامل افراد مسلّح از دو طرف، اتومبیل سید را احاطه کرده و به طرفش آتش گشودند، چند گلوله به سر ایشان اصابت میکند و امام شیرازی در حالتی که خون از سر و چشمان و بینیشان می ریخته است روی صندلی عقب ماشین می افتد و...

هویت قاتلان شهید شیرازی

چند روز پیش از حادثه  شهادتش، چندین بار تلفنی سید حسن را تهدید به قتل کردند. و ایشان که ازاین تهدیدها زیاد شنیده بود و شهادت را منتهی آرزوی خود می دانست توجهی به آن نکرد و چون همیشه توکلّش به خدای متعال بود.

روزنامه رسمی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق (الشهادة) در مصاحبه ای که با خالده عبد الغفار منشی صدام حسین – که سرانجام از عراق فرار کرد – داشت گفت: . . . صدام شخصاً دستور ترور سید حسن شیرازی را داده است.

پس از انتشار خبر تاسف بارشهادت این سید مظلوم موجی از اندوه و غم سرتاسر جهان اسلام و عالم تشیّع را فرا گرفت. سیل تلگراف ها و تلفنهای تسلیت و همدردی از کشورهای اسلامی جهان و شهر های مختلف ایران بسوی قم برای مرجع جهان تشیّع آیت الله العظمی شهید  سید محمد شیرازی رحمة الله علیه برادر بزرگوارشان سرازیر شد. و مراجع تقلید، آیات عظام و شخصیتهای مذهبی جهت تسلیت به دیدار معظم له رفتند. جسد پاک و مطهّرآن شهید در لبنان و سوریه تشبیع با شکوهی شد و در این مراسم عموم علماء، فضلا و شخصیتهای رسمی، سیاسی و دیگرمردم شرکت داشتند. سپس بدن پاکش به ایران منتقل شد و در تهران هزاران نفر، خصوصا جوانان کربلایی ایران این شهید بزرگوار را از محل حسینیه کربلایی ها تشییع و به قم انتقال دادند. درسهای حوزه علمیه قم تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. بازار قم نیز به مناسبت تشبیع جنازه شهید تعطیل شد.

پیکر مطهر شهید روی دستان ملت مسلمان خشمگین و اندوه بار قم در حالیکه فریاد می زدند "آمریکا مرگ به نیرنگ تو خون شهیدان ما می چکد از چنگ تو. . . شیرازی، شیرازی شهادتت مبارک و..." با حضور مراجع بزرگ شیعه و مدرسین حوزه علمیه و مقامات بعضی از کشور ها تشییع شد. آیت الله العظمی مرعشی قدس سره بر بدن ایشان نماز گزارد. و بدن شریفش در جوار مرقد پاک و نورانی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه