تبیان، دستیار زندگی
علی بن عیسی اربلی ازشهادت فاطمه (سلام الله علیها) چنین می گوید : هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) ازدنیا رفتند و به شهادت رسیدند ، أسماء کنیز با وفای ایشان پارچه ای بر روی پیکر مطهر ایشان کشیده بود،که امام حسن وامام حسین (علیهما السلام ) واردش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده های شهادت

فاطمه

علی بن عیسی اربلی ازشهادت فاطمه (سلام الله علیها) چنین می گوید :

هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) ازدنیا رفتند و به شهادت رسیدند ،  أسماء کنیز با وفای ایشان پارچه ای بر روی پیکر مطهر ایشان کشیده بود،که  امام حسن وامام حسین (علیهما السلام ) واردشدند و فرمودند:

ای أسماء ! مادر ما ، درچنین وقتی نمی خوابیدند !؟

أسماء عرض کرد : ای  فرزندان رسول خدا ،  مادرتان نخوابیده اند ، بلکه به سوی پدربزرگ تان شتافتند.

امام حسن ( علیه السلام ) با شنیدن این سخن  خود را روی بدن مطهـر مادر انداخـته و صورتـشان را می بوسیدند و می فرمودند : " مادر جان ! پیش از آنکه جان از بدنم بیرون رود ، با من سخن بگو "

و امام حسین (علیه السلام) پای مادر را می بوسید و می گفت : " مادرجان من فرزند تو حسین هستم ، با من سخن بگوی ، پیش از آنکه قلبم بشکافد و مرگم فرا رسد ! "

(کشف الغمه جلد2  )

شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) واقعیتى است كه تاریخ شیعه و سنّى آن راتایید می کنند.ولی برخى به علت آشنا نبودن با احادیث و تاریخ  ، در وجود این واقعیت شک دارند. از این باب شواهدی از این مصیبت بزرگ را فقط از منابع معتبر اهل‏سنّت برای شما جمع آوری کرده ایم که  ذیل خدمتتان ارائه می شود.

قال رسول اللَّه ( ص ) :

( فاطمه ) اولین كسى از اهل‏بیتم مى‏باشد كه به من ملحق مى‏گردد ، پس بر من وارد مى‏شود ، محزون ، مكروب ، مغموم ، مقتول . . .

فرائد السمطین ج 2

مسعودی در قسمتی از کتاب "اثبات الوصیة" آورده است:

فاطمه

پس (عمر و همراهان) به خانه علی (علیه السلام) هجوم بردند و خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با درب به پهلوی سیده زنان عالم زدند چنان که محسن را سقط نمود.

اما منابع اهل سنت:

1- عبدالکریم بن احمد شافعی در"الملل و النحل" نقل کرده:

به راستی عمر در روز بیعت، ضربتی به فاطمه( علیهاالسلام) وارد کرد که بر اثر آن جنین خویش را سقط نمود.

2- همین قول را اسفرائینی در اَلفرقُ بین الفرق گفته است :

عمر فاطمه (علیهاالسلام) را زد و از ارث اهل بیت (علیهم السلام) جلوگیری کرد.(منظور از ارث فرزند ایشان است)

3-صفدی یکی دیگر از علمای اهل سنت در الوافی بالوفیات می‏گوید:

به راستی عمر آن چنان فاطمه (علیهاالسلام )را در روز بیعت  زد که محسن را سقط نمود.

4- مقاتل بن عطیه در"الامامة والخلافة" می‏گوید:

ابوبکر بعد از آن که با تهدید و ترس و شمشیر از مردم بیعت گرفت، عمر و قنفذ و جمعی از مردم منافق را به درب خانه علی و زهرا(علیهماالسلام )فرستاد. عمر هیزم را آورد و درب خانه زهرا را به آتش کشید، هنگامی که فاطمه زهرا (علیهاالسلام )پشت درب آمد، و عمر آن چنان حضرت فاطمه( علیهاالسلام) را پشت در ب فشار داد که فرزندش را سقط نمود و میخ درب به سینه حضرت فرو رفت که بر اثر آن صدمات حضرت به (بستر) بیماری افتادند تا آن که از دنیا رفتند.

مینو خرازی

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

اسامی بانوی اسلام (س)

گنجینه اسرار

قصه پر غصه فدک

بهانه آفرینش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.