تبیان، دستیار زندگی
ازدواج، قبل از این‌که فرد فرصت كسب تجربه لازم در زندگی را داشته باشد، می تواند باعث بی میلی در ازدواج شده و به شکست آن منجر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول خوشبختی می آورد؟

عشق یا ثروت

آمار طلاق در ایران به نرمی در حال افزایش است . فهمیدن عـلت شکست ایــن ازدواج‌ها می‌تواند به شما در بهبود زنـدگی زناشویی‌تان کمک کند. برخی از عوامل دخیـل در شـکست ازدواج، شـامـل ضـعـف در بـرقراری ارتباط، مشکلات مـالـی و شرایط محیطی است. اگرچه باز هم بر اساس آمار نیمی از طلاق‌ها به عدم تفاهم جنسی برمی‌گردد. نكته مهم این‌‌جاست كه همه این مسائل در ازدواج هـای سالم و بـادوام هـم وجـود دارنـد، كه اگر از راه منـاسب با آن‌ها برخورد نشود، حتی برای این ازدواج‌ها  هم تهدیدی جدی به‌شمار می‌آید...

پای یك پول در میان است!

ممکن است عشق یارای مقابله با همه مشکلات را داشته باشد، اما گاهی اوقات وقتی دو طرف با مشکلات جدی مالی روبه‌رو هستند، حتی عشق‌شان هم نمی‌تواند به کمک‌شان بیاید. ممکن است خودِ بی‌پولی باعث شکست یک ازدواج نشود، اما فشار و بحران‌های ناشی از آن بسیار مؤثر باشد. برخورد و کنار آمدن با مشکلات مادی، کار بسیار دشواری است که فشار بسیار زیادی بر هر دو طرف رابطه وارد می‌آورد. این فشار خود به‌تنهایی برای ویران کردن پایه‌های یک ازدواج سالم کافی است، اما این‌جاست كه قناعت و ایمان به خداوند، باید به‌كمك ازدواج بیاید. اگر یکی از طرفین ازدواج، خود را در مسائل مادی غرق کند، قادر نخواهد بود به جنبه‌های دیگر ازدواج هم توجه داشته باشد. این رفتار  باعث خواهد شد که طرف دیگر، احساس کند مورد بی‌تفاوتی و بی‌توجهی همسر خود قرار گرفته است که این احساس، احساسی  بسیار ویرانگر است.

ازدواج مصلحتی، ازدواج سالمی نیست. وقتی تصمیم ازدواج برمبنای چیزی جز عشق واقعی باشد، حالت معامله به خود می‌گیرد

عدم توانایی در برقراری ارتباط: قاتل هر رابطه

برقراری ارتباط و گفت‌وگو، یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در ازدواج اسـت. بــدون برخورد و مکالمه درست، اختلافات و جر و بـحـــث‌ها به مشکلات بسیار بزرگی تبدیل می‌شوند. اگر زن و مرد، مهارت‌های ارتباطی لازم برای حل‌و فصل اختلافات‌شان را نداشته باشند، حتی کوچک‌ترین مشکل‌شان، غیرقابل‌حل خواهد شد. گفت‌وگو باعث رشد و پیشرفت رابطه‌ها می‌شود و به طرفین فرصت می‌دهد تا رویاها، نگرانی‌ها، امیدها و آرزوهایشان را با یکدیگر سهیم شوند. بدون حرف زدن، زن و مرد هرگز نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید، به یکدیگر نزدیک شوند و احساس صمیمت واقعی را درك كنند. روانشناسان معتقدند، ارتباط و مکالمه به همسران فرصت می‌دهد تا مشکلات‌شان را به طریقی سالم حل و فصل کنند؛ اما اگر یکی از طرفین یا هردوی آن‌ها فاقد مهارت‌های ارتباطی باشند، حل مشکلات بسیار دشوار خواهد شد؛ چون در آن صورت، زن و مرد دیگر قادر نیستند ایده‌ها، نظرات و حرف‌های هم را به‌درستی بفهمند و درک کنند. اگر ازدواجی دچار مشکل شده است، زن و مرد باید روی مهارت‌های ارتباطی خود تا حد ممکن کار کنند تا بتوانند ازدواج‌شان را نجات دهند. فقدان مهارت‌های صحیح ارتباطی باعث شکست ازدواج خواهد شد.

ازدواج، قبل از این‌که فرد فرصت كسب تجربه لازم در زندگی را داشته باشد، می تواند باعث بی میلی در ازدواج شده و به شکست آن منجر شود.

نقش محیط و شرایط پیرامونی

محیط و شرایط پیرامون ازدواج نیز گاهی ممکن است باعث شکست ازدواج شود. مثلا، ازدواج‌ مصلحتی، ازدواج سالمی نیست. وقتی تصمیم ازدواج بر مبنای چیزی جز عشق واقعی باشد، حالت معامله به خود می‌گیرد. یکی از نمونه های این نوع ازدواج، ازدواج هایی است که طرفین به‌خاطر فشاری که از طرف خانواده یا دوستان و اطرافیان متحمل می‌شوند، تن به آن می‌دهند، و یا به دلیل زیاد نشدن سن و یا از روی ترحم و دلسوزی و یا برخی دیگر که به خاطر صاحب فرزند شدن ازدواج می‌کنند... هیچ یک از این دلایل نمی‌تواند دلیلی سالم و صحیح برای ازدواج باشد و بدون شک به طلاق منجر خواهد شد. یکی دیگر از این عوامل محیطی، ازدواج در سنین پایین است. البته نباید فراموش كرد كه سن ازدواج به خود فرد و آمادگی‌های او بستگی دارد، اما خیلی ها اعتقاد دارند که ازدواج نیاز به آمادگی روانی و همین‌طور، آمادگی مالی دارد. ازدواج، قبل از این‌که فرد فرصت كسب تجربه لازم در زندگی را داشته باشد، می تواند باعث بی میلی در ازدواج شده و به شکست آن منجر شود.

گل

بی توجهی نسبت به مشاوره های قبل از ازدواج

دكتر مجید ابهری پژوهش‌گر و آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است، درنظر گرفتن معیارهای ظاهری و مادی هنگام ازدواج، ضعف مهارت های اجتماعی و... همه از دلایل آمار بالا و روبه افزایش طلاق در جامعه ماست: «وقتی آستانه تحمل همسران ما بسیار كم شده و روابط عاطفی بین آن‌ها هم مدام دچار گسست‌های بیشتر و بیشتری می‌شود، خواه‌ناخواه نتیجه حاصل هم نمی‌تواند چیزی جز افزایش آمار طلاق باشد».

دكتر ابهری معتقد است، جدی نگرفتن مشاوره‌های قبل از ازدواج هم تاثیر زیادی در ازدواج‌هایی دارد كه به طلاق منجر می‌شوند و این در حالی است كه دختران و پسران جوان به این مشاوره‌ها اعتقادی ندارند و از كنار آن‌ها به‌راحتی عبور می‌كنند. دختران و پسران جوان حتی با وجود بررسی های فراوان لازم است تا جهت اطلاع از ویژگی های شخصی از نظر مشکلات جنسی، عدم وجود بیماری های روانی پنهان، صداقت و یا مشکلات ریشه ای در شخصیت و .... حتما پیش از تصمیم گیری و انتخاب مراجعه به مشاوران ازدواج و انجام تست های مربوطه فراموش نکنند.

زندگی ایده‌آل

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

کتاب "آیا تو نیمه گمشده من هستی؟" در فروشگاه تبیان حاوی مطالب مفیدی در رابطه با انتخاب همسر و بهبود روابط است.

مقالات مرتبط

چگونگی شناسایی عشق

ازدواج با طعم مخالفت خانواده

پیش به سوی زندگی زیر یک سقف

آموزش ریشه کنی عشق!

سلامت جنسی در گرو چیست؟

رمز زندگی زناشویی موفق

فرمانروای قلب شوهر

فوت و فن های زن داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.