تبیان، دستیار زندگی
فرایند غیرقابل مشاهده که به واسطه ی آن آب به داخل هوا می گریزد، برای کودکان خردسال بسیار انتزاعی است. اما اگر آن ها بتوانند تغییراتی را که به وقوع می پیوندد، مشاهده کنند مفهوم آن را به راحتی درک خواهند کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی با ذره بین ها

کودک

بسیاری از والدین با علم به اینکه بازی از لوازم ضروری برای رشد کودکان است اما همواره این سئوال را تکرار می کنند که چه نوع بازی مناسب است؟ بسیاری هم فکر می کنند که بازی کودکانشان باید حتما با اسباب بازی های گران قیمت و لوکس صورت بگیرد و به همین جهت در دوره هایی از رشد که کودکان به لوازم خانگی برای بازی علاقمند می شوند و مجذوب بشقاب و قابلمه و امثال آن می شوند دلگیر شده و علت آن را اشکالی  در فرزند خود می یابند .حال آنکه مهم آن است که بازی کودک برای او جنبه آموزش دهندگی و جذابیت داشته و روح تشنه و کنجکاو او را سیراب کند لذا با وسایل ساده و در دسترس هم می توان این زمینه را فراهم نمود . در ادامه معرفی بازی های خاص سنین سه تا چهار سال با ما همراه باشید .

اسباب بازی بزرگ میشه

به کودکتان نشان دهید که چه طور یک ذره بین کار می کند. این بازی یک سرگرمی فوق العاده برای بازی با اسباب بازی مورد علاقه ی کودک است. از کودک خود بخواهید اسباب بازی مورد علاقه ی خود (مثلاً برای دختر بچه ها عروسک مورد علاقه اش یا برای پسر بچه ها ماشین مورد علاقه اش) را برای شما بیاورد. وقتی که آن را آورد از او بخواهید به قسمتی از اسباب بازی (برای مثال گوش عروسک) نگاه کند. ذره بین چنان برای کودک مجذوب کننده خواهد شد که می خواهد با استفاده از آن به هر چیزی نگاه کند.

کودک

نقاشی با ماسه

استفاده از مواد آشنا با یک طریقه ی غیرمعمول می تواند تفکر خلاق را برانگیزاند. کودکان با انجام این فعالیت نسبت به رنگ ها و طرح هایی که آن ها را خلق خواهد کرد، آگاهی خواهند یافت.

وسایل مورد نیاز

چسب سفید، قلم مو، ماسه ی خشک، کاغذ ضخیم یا مقوای نازک، مقداری پودر رنگ به رنگ های مختلف، بطری های پلاستیکی فشاری (مثل ظرف پلاستیکی جای مایع ظرف شویی یا جای سس گوجه فرنگی) شفاف و غیرشفاف، ظرف های ته گرد

1- از کودک بخواهید تا مقداری پودر رنگ را با مقداری ماسه مخلوط کند و این کار را با بقیه ی پودر رنگ که دارد، انجام دهد تا رنگ های متفاوتی پدید آید.

2- رنگ های مختلف را در داخل ظرف های پلاستیکی شفاف متفاوت بریزد.

3- چسب را در داخل یک بطری پلاستیکی مثل جای سس بریزید.

4- از کودک بخواهید با استفاده از چسب بر روی کاغذ یک طرح خاص، برای مثال طرح M یا هر طرح دیگری که او دوست دارد، نقاشی کند. دقت کنید که شما به جای او، این کار را انجام ندهید.

5- قبل از خشک شدن چسب، از کودک بخواهید تا ماسه ی رنگی را به صورت نمک پاش بر روی طرح بریزد تا به چسب، بچسبد.

کودکان می توانند تمامی سطح صفحه را به طور یکنواخت چسب کاری کنند و سپس با استفاده از ماسه های رنگی مختلف، طرح های ویژه ای خلق کنند.

فرایند غیرقابل مشاهده که به واسطه ی آن آب به داخل هوا می گریزد، برای کودکان خردسال بسیار انتزاعی است. اما اگر آن ها بتوانند تغییراتی را که به وقوع می پیوندد، مشاهده کنند مفهوم آن را به راحتی درک خواهند کرد

مسابقه ی خشک کنی

تبخیر، یک رویداد متعارف در زندگی کودکان است. لباس ها خیس می شوند و سپس خشک می شوند. چسب بر روی قطعه ای از یک اسباب بازی چوبی شکسته خشک می شود و آماده ی بازی می شود. این فرایند غیرقابل مشاهده که به واسطه ی آن آب به داخل هوا می گریزد، برای کودکان خردسال بسیار انتزاعی است. اما اگر آن ها بتوانند تغییراتی را که به وقوع می پیوندد، مشاهده کنند مفهوم آن را به راحتی درک خواهند کرد. تبخیر آب در میزان های متفاوت بستگی به مواد و اندازه ی سطح ناحیه ای دارد که در معرض هوا قرار می گیرد. این فعالیت فرصتی را برای کودکان فراهم می آورد تا بتوانند هم چنان که تبخیر رخ می دهد آن را مشاهد و پیش بینی کنند.

1- به کمک کودکتان سه عدد حوله ی کاغذیِ همانند را در آب خیس کنید.

2- با استفاده از گیره های لباس این سه حوله را روی بند آویزان کنید.

3- این حوله را به سه شکل متفاوت آویزان کنید. اولین حوله را به صورت افقی و باز شده روی طناب آویزان کنید. دومین حوله را به صورت تا کرده آویزان کنید و سومین حوله را به صورت باز نشده آویزان کنید .

4- از کودکتان بخواهید تا پیش بینی کند که کدام یک از آن ها سریع تر خشک می شود.

5- در فواصل زمانی مختلف حوله ها را مشاهده کنید. وقتی که اولین حوله خشک شد از کودکتان بپرسید که چه اتفاقی افتاد؟ چه مدت طول کشید؟ چرا حوله ی تا شده هنوز خیس است و حوله ی تا نشده خشک شده است؟

مهم آن است که بازی کودک برای او جنبه آموزش دهندگی و جذابیت داشته و روح تشنه و کنجکاو او را سیراب کند لذا با وسایل ساده و در دسترس هم می توان این زمینه را فراهم نمود .

این فعالیت را در روزی که باد می وزد تکرار کنید از کودکتان بخواهید مدت زمانی که خشک شدن حوله ها به طول می انجامد، پیش بینی و آن را با مدت زمانی که حوله ها در یک روز آرام خشک می شود، مقایسه کند. آیا حوله ها سریع تر خشک می شوند یا کندتر؟

چرا؟ این فعالیت را با انواع متنوعی از مواد انجام دهید و نرخ های تبخیر را با هم مقایسه کنید.

بطری تزئین شده

وسایل مورد نیاز:  بطری یا کوزه ی آب، چسب سفید، قیچی، برس نقاشی، ورق شفاف (اختیاری)، نخ به رنگ های مختلف، اسفنج خیس، یک سطل آب برای شستن دست، سینی پلاستیکی

1- یک قوطی کوچک چسب را به داخل یک سینی پلاستیکی، خالی کنید آن ر ا با مقداری آب رقیق کنید و با استفاده از یک قلم موی نقاشی مخلوط نمایید.

2- چندین تکه نخ که اندازه های آن ها 20 تا 25 سانتی متری باشد، ببرید. از نخ های رنگی مختلف استفاده کنید.

3- نخ های بریده شده را در داخل مخلوط چسب قرار دهید و بگذارید خیس بخورد.

4- وقتی که نخ ها چسبناک شدند، آن ها را بردارید و اطراف بطری بچسبانید. از قسمت پایین بطری شروع کنید و به تدریج بالا بروید و تمامی بطری را با استفاده از نخ بپوشانید.

5- از یک رنگ نخ استفاده کنید و وقتی که آن تمام شد از رنگ دیگر استفاده کنید.

6- این کار را تا وقتی که تمام بطری با نخ پوشانده شد، ادامه دهید. سپس بطری را در جایی بگذارید تا چسب خشک شود.

بطری یا کوزه را با نوارهای رنگی، روبان یا نوارهای کاغذی هم می توانید بپوشانید. البته چسب را از نوعی انتخاب کنید که پس از خشک شدن بی رنگ شود.

کودک

تاج برگی

1- به همراه کودکتان تعدادی از برگ های ریخته شده ی درختان را جمع آوری کنید.

2- دو برگ را بردارید و ساقه ی یکی از آن ها را ببرید. آن دو برگ را بر روی هم قرار دهید به نحوی که قسمت ابتدای یک برگ بر روی قسمت انتهای برگ دیگر قرار گیرد. سپس با استفاده از ساقه ی جدا شده مثل یک سنجاق ته گرد، دو برگ را به هم وصل کنید و این کار را تا وقتی که برگ های متصل به هم به شکل یک دایره درآیند ادامه دهید.

3- تاج ساخته شده را بر روی سر کودکتان قرار دهید .

4- کودکان از انجام این فعالیت که مستلزم جمع آوری برگ ها، جدا کردن ساقه ها از برگ و یا درست کردن تاج است، لذت می برند.

5- کودکان از شرکت در این فعالیت لذت خواهند برد.

کتاب یادگیری از طریق بازی

تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

با مجموعه سرگرمی و بازی های علمی در فروشگاه اینترنتی تبیان آشنا شوید.

مقالات مرتبط

بازی با ماکارونی 

نصف دیگر این حیوان را پیدا کن

داریم می ریم سیر و سفر

کفش های کهنه نو می شود

دنیای نشاط و سر زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.