تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله شما شرحی از ویژگیهای آی پد در مقایسه با کتابخوان کیندل دی.ایکس (Kindle DX)، نت بوک ایسوس مدل Eee PC 1005HA و کنسول دستی سونی PSP Go را می خوانید. شاید مقایسه ی آی پد با این دستگاه ها کمی عجیب به نظر می رسد اما هر سه ی آنها ابزارهایی هستند که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه کاره ی آی پد (iPad) چه کارهایی انجام می دهد؟

شاید شما هم دوست داشته باشید به این پرسش پاسخ بدهید که: آی پد چیست؟

به نظر می رسد بهترین راه حل برای پاسخگویی به این سوال اینست که آی پد را یک همه کاره در نظر بگیریم که کلیه ی کارکردهای یک iPod لمسی از قبیل بازی، موسیقی و ویدئو را دارا می باشد و علاوه بر این ها می توان از آن برای برنامه ریزی روزانه، ارسال و دریافت ایمیل، لوح رایانه ای برای مرور وب، قاب دیجیتال برای مرور تصاویر و به طور یقین، جایگزینی برای نت بوک بهره برد. (در مورد تفاوت نت بوک با نوت بوک قبلا صحبت کرده‌ایم)

(ipad

در ادامه شما شرحی از ویژگی های آی پد در مقایسه با کتابخوان کیندل دی.ایکس (Kindle DX)، نت بوک ایسوس مدل Eee PC 1005HA و کنسول دستی سونی PSP Go را می خوانید. شاید مقایسه ی آی پد با این دستگاه ها کمی عجیب به نظر می رسد اما هر سه ی آن ها ابزارهایی هستند که شما تمایل دارید بعد از خرید یک رایانه ی شخصی و گوشی تلفن همراه، بابت خرید یکی از آن ها مبلغی بپردازید.

شما کدامیک را انتخاب خواهید کرد؟

آی پد (iPad) در مقایسه با کتابخوان کیندل دی.ایکس (Kindle DX)

در مقایسه ی آی پد با کیندل دی.ایکس به این سوال مهم می رسیم که آیا ترجیح می دهید برای مطالعه، صفحه نمایشی سیاه و سفید با جوهر الکترونیک (E-ink) داشته باشید یا خیر؟ درصورتی که شما تمایل به استفاده از نمایشگرهای جوهر الکترونیک داشته باشید که شباهت زیادی با صفحات کتاب دارند، بنابراین ابزار مناسب جهت استفاده ی شما همان کیندل دی.ایکس خواهد بود. اما اگر این موضوع برایتان چندان اهمیتی ندارد و با صفحه نمایشگرهایی با نور پسزمینه ی LED مشکلی ندارید، می‌توانید برای انتخاب خود زمان بیشتری را صرف کنید.

(ipad

کیندل به شما امکان استفاده از اتصال مجانی 3G برای داده ها را می دهد، اما در صورتی که بخواهید کاری غیر از دانلود کتاب انجام بدهید باید هزینه ی آن را در سایت آمازون بپردازید. طرح تازه ی سایت آمازون که طرح جهانی بی‌سیم نام دارد به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از کیندل خود در همه ی نقاط جهان استفاده کنید. استفاده از آی پد مستلزم یک خدمات داده ای (Data plan) ماهیانه از طرف یک حامل است که سیم کارت های میکرو را پشتیبانی می کند (و تا امروز تنها شرکت AT&T در آمریکا برای این منظور معین شده است). هرچند، ممکن است شما تصمیم بگیرید از اتصال 3G استفاده نکنید و همیشه در آی پد خود به سراغ Wi-Fi بروید.

در این جا سوال دیگری مطرح می شود، و آن مقایسه ی تعداد کتاب هایی است که در هنگام اجرای برنامه ی iBookstore در آی پد در دسترس قرار می گیرد با کتابخانه ی 400000 عنوانی که بر روی کیندل وجود دارد. اما، جدای از برنامه ی کاربردی iBook، در آی پد می توان از برنامه ی کاربردی کیندل بر روی آیفون نیز استفاده کرد، به علاوه ی تمام برنامه های کاربردی کتابفروشی های الکترونیک که حقیقتا این امتیاز را به آی پد می دهند که در مقایسه با کیندل بتواند مجموعه ی بزرگتری از کتاب ها را در اختیار شما بگذارد.

آی پد

کتابخوان کیندل دی.ایکس

ابعاد صفحه نمایش9.7 اینچ9.7 اینچ
نوع صفحه نمایشصفحه نمایش LCD/IPSجوهر الکترونیک (e-ink)
گنجایش حافظه16 GB4 GB
حافظه ی قابل ارتقاءنداردندارد
قیمتآی پد به همراه Wifi/3G، 629 دلار489 دلار
ضخامت0.5 اینچ0.33  اینچ
پوشش 3Gدر داخل کشورجهانی (هر کجا که در دسترس باشد)
هزینه ی اتصال خدمات 3G30 دلار، نامحدودمجانی (دارای محدودیت دانلود)
باتری10 ساعتیک هفته
فرمت کتابخوان الکترونیکاستاندارد باز برای کتاب های الکترونیکاستاندارد انحصاری MOBI
عناوین موجود از کتاب هابرنامه کاربردی کیندل را موجود دارد400000 عنوان

آی پد (iPad) در مقایسه با نت بوک ایسوس مدل Eee PC 1005HA

از آنجایی که نت بوک ایسوس مدل Eee PC 1005HA یک مینی- لپ تاپ است و آی پد این کارایی را ندارد ممکن است این مقایسه چندان منطقی به نظر نرسد. اما اگر شما به دنبال وسیله ای هستید که حمل و نقل آن برای شما آسان باشد، بتوانید با آن به اینترنت وصل شده و مجموعه ای از برنامه های کاربردی مشابه برنامه های آفیس را در اختیار شما بگذارد، در این صورت این مقایسه میان آی پد و نت بوک ایسوس درخور توجه خواهد بود. اگر به آی پد به عنوان یک نت بوک نگاه کنیم، از آنجایی که شما می بایست دو قسمت جداگانه (آی پد و پایه ی صفحه کلید آن) را حمل کنید، از نظر سهولت حمل و نقل نمی توان امتیاز خوبی به آن اختصاص داد زیرا نمی توان با قاطعیت گفت که حمل پایه ی صفحه کلید آی پد تا چه اندازه عملی است.

(ipad

در ادامه ی مقایسه ی آیپد با نت بوک ایسوس مدل Eee PC 1005HA، از نظر قیمت، اندازه ی صفحه نمایش و حافظه مجددا آی پد امتیاز کمتری نسبت به نت بوک ایسوس دریافت می کند. هرچند از نظر وزن، سرعت پردازشگر، گزینه ی 3G و عمر باتری در مقابل نت بوک ایسوس امتیار بالاتری را به خود اختصاص می دهد. هرچند بزرگترین نقطه ضعف آی-پد اینست که در آن واحد شما تنها قادر خواهید بود یک و تنها یک برنامه را در آن اجرا کنید. ممکن است در آینده این نقطه ضعف را در آی پد برطرف کنند اما در حال حاضر عدم امکانپذیری اجرای چندین برنامه به صورت همزمان در آی پد یک اشکال قابل توجه در این ابزار به شمار می آید.

آی پد

Eee PC 1005HA

ابعاد صفحه نمایش9.7 اینچ10.1 اینچ
نوع صفحه نمایشامکان لمس چند نقطه ای با نور پس زمینه ی LED

IPS

نور پس زمینه ی LED با کیفیت WSVGA
قیمت768 دلار با پایه ی لپ تاپ (898 دلار به همراه 3G)حدودا 370 دلار
وزن1.5 پوند3.4 پوند
حافظه موجود64 GB160 GB

حافظه ی قابل ارتقاء

نداردکارت حافظه خوان MMC/SD/SDHC

پردازشگر

Apple A4 1 GHzIntel Atom N280 1.66 GHz
اتصال 3Gاختیاری (ماهیانه 30 دلار)ندارد
باتری10 ساعت10.5 ساعت با باتری 6-Cell 63Wh Li-ion
سیستم عاملiPhone OSویندوز ایکس پی
بلوتوث2.1 + EDR2.1 + EDR
Wi-Fi802.11n802.11n
پورت30-pin connector, 3.5mm stereo headphone jack1-VGA, 3-USB, 1-LAN, 2-Audio jack
صفحه کلیدصفحه کلید on screen، صفحه کلید جانبی در مقیاس طبیعی92% در مقیاس طبیعی

آی پد (iPad) در مقایسه با کنسول دستی سونی PSP Go

به نظر می رسد که شرکت اپل از نظر فراوانی امکانات بازی و سرگرمی در دستگاه های خود بیش از اندازه شناخته شده است، با این حال، آی پد می تواند در میان برخی از افرادی که به دنبال این بازی ها و سرگرمی ها هستند جای پای محکمی برای خود پیدا کند. قیمت یک آی پد تقریبا دو برابر قیمت خرید یک PSP Go است، ولی شما در ازای پول بیشتری که می پردازید، صفحه نمایش بزرگتر، وضوح بهتر و پردازشگری با سرعت بالاتر را خواهید داشت.

(ipad

در PSP GO شما عناوین محبوب تری از بازیها، سرگرمیهای پیچیده تر، کنترلهای دستی و حافظهای قابل ارتقاء را خواهید داشت. در حالی که در آی پد شما از اتصال Wi-Fi با استاندارد بهتر، بلوتوثی که تا حدی جدیدتر است و از  گزینه ی 3G بهره می برید. در هر دوی PSP و آی پد کارکردهای دیگری از قبیل موسیقی، ویدئو، عکس و مرور اینترنت امکانپذیر است اما آیپد با صفحه نمایش لمسی و در ابعاد بزرگتر، در این کارکردها امتیاز بیشتری به خود اختصاص می دهد.

واضح است که آی پد نسبت به دستگاه های ذکر شده انعطاف پذیری بیشتری داشته و امتیازات مثبت بیشتری به خود اختصاص داده است. اما نظر شما چیست؟ آیا آی پد همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید؟

ترجمه: هاجر ناظمی

ترجمه مطلبی از سایت PCWorld با عنوان:

"Apple"s iPad vs. Kindle, Eee PC, PSP Go"

http://www.pcworld.com/article/188074/apples_ipad_vs_kindle_eee_pc_psp_go.html

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی