تبیان، دستیار زندگی
كتاب «فلسفه جان لاك» اندیشه‌های این فیلسوف تجربه‌گرای سده هفدهم انگلستان را در حوزه‌های شناخت، مابعدالطبیعه و فلسفه سیاسی، به دور از زبانی دشوار بیان می‌كند. این اثر از سوی انتشارات نگاه معاصر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران ارایه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسفه جان لاك در 200 صفحه
جان لاک

كتاب «فلسفه جان لاك» انديشه‌هاي اين فيلسوف تجربه‌گراي سده هفدهم انگلستان را در حوزه‌هاي شناخت، مابعدالطبيعه و فلسفه سياسي، به دور از زباني دشوار بيان مي‌كند. اين اثر از سوي انتشارات نگاه معاصر در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارايه مي‌شود.

دكتر علي حقي، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين اثر تمامي ابعاد فلسفه جان لاك را دربر مي‌گيرد و در حدود 200 صفحه انديشه‌هاي او را با زباني روان بازگو مي‌كند.

وي افزود: اين اثر از جمله صد كتابي است كه موسسه‌اي انتشاراتي درباره فيلسوفان برتر تاريخ منتشر كرده است. پيش از اين، پنج عنوان از اين مجموعه صد جلدي از سوي انتشارات طرح‌نو منتشر شده بود.

عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد درباره جان لاك گفت: وي از فيلسوفان سده هفدهم انگلستان و يكي از تجربه‌گراهايي است كه افكارش صبغه‌اي از انديشه قرون وسطايي دارد، زيرا وي در دوراني مي‌زيست كه هنوز ميان سنت و مدرنيته معلق بود.

مترجم كتاب «سه چالش با اخلاق» ادامه داد: لاك را نمي‌توان بنيان‌گذار تجربه‌گرايي دانست، زيرا پيش از او «فرانسيس بيكن» بناي اين فلسفه را گذارده بود، اما تجربه‌گرايي بيكن در مقايسه با لاك، خام و شكل نيافته است.

«جان لاک» فيلسوف بزرگ انگلستان را پدر معنوی انديشه‌ حقوق بشر می‌نامند. او که در آغاز تحت تأثير نوميناليسم «اوکام» و آموزه‌ جوهر «رنه دکارت» بود، بعدها به يکی از تأثيرگذارترين فيلسوفان اروپايی تبديل شد. از لاک آثار با ارزشی در گستره‌ معرفت‌شناسی، علوم طبيعی و تربيتی و همچنين دين و اقتصاد و سياست بر جای مانده که بر تمامي فلسفه‌ روشنگری در اروپا، تأثيری انکارناپذير داشته است.