تبیان، دستیار زندگی
میتوان گفت ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی هر انسانی می باشد که دنیا و آخرت شخص بستگی به این تصمیم دارد یک همسر نقش پررنگی در زندگی طرف مقابل دارد بنابراین باید هنگام ازدواج بیشتر از هر موردی باید به جهان بینی طرف نگاه کرد که چگونه است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار به جوانان

ازدواج

جوانان عزیز، شمایى كه داراى شرایط همسر گزینى و ازدواج هستید. و مى خواهید در آینده نه چندان دور زندگى عادت مند و موفّقى داشته باشید، و اولیاى سرافراز و شایسته این مرز و بوم ـ كه با تربیت صحیح كودك خود نسل آینده را تأمین كنید ـ باید داراى تفكّر عالى، آینده نگر، با طمأنینه، بدون هیچ گونه وسوسه، تحمیل فكرى سلیقه اى از طرف اقوام و یا دوستان و با آشنایى كامل نسبت به همسر آینده، اقدام به این امر خیر و بس مهمّ نمایید. تا درهاى بركات و رحمات الهى بر روى شما گشوده شود. و این سعادت طلبى و خواهش هاى عالى مقدور نمى شود، مگر آشنایى با فرامین خالق یكتا و رهنمودهاى هشدارى ـ تربیتى ائمّه اطهار (علیهم السلام) و بزرگان مذهبى كه جز خیر و صلاح دوستان و پیروان راستین شان چیز دیگرى نمى طلبند.

خداوند در قرآن كریم به این امر بسیار مهم اشاره مى كند و مى فرماید:

« وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها و َجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً و َرَحْمَةً» ؛

یكى از نشانه هاى قدرت خداوند این است كه براى شما همسرانى از جنس خودتان آفرید و بین شما مهر و محبّت ایجاد كرد تا در كنار همسران خود از سكون و آرامش خاطر برخوردار شوید.1

و خداوند در حدیث قدسى مى فرماید:

قالَ عَزَّوَجَلّ اِذا اَرَدْتُ اِن اجَمَعَ لِمُسّلِم خیرالدّنیا و خیرالآخره جَعَلْتُ لَهُ قلْباً خاشِعاً، وِلساناً ذاكراً، و جسداً على البلاء صابراً، وَزَوجَةَ مَؤْمِنَة تَسِیرهُ اِذا نَظَر الیها و تَحْفَظُهُ اِذا غابَ عَنْها فى نَفْسَها و ماله.2

هرگاه اراده كنم كه خیر دنیا و خیر آخرت براى مسلمانى جمع كنم به او یك قلب خاشع، لسان ذاكر، جسمی كه در مقابل مصیبت ها و بلاها صابر و یك همسر مؤمنه نصیب او مى كنم، كه هر گاه او را نگاه كند خوشحال گردد و در غیاب شوهر هم از خودش و مال اش محافظت نماید.

مردى خدمت رسول اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) آمد عرضه داشت: یا رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) ! همسرى دارم كه وقتى مى خواهم از خانه بیرون بروم، تا پشت در خانه مرا بدرقه مى كند. و وقتى پس از كارهاى روزانه به خانه بر مى گردم، با چهره گشاده و لبخند مهرآمیز به استقبالم مى آید. و به من خوش آمد مى گوید، با آغوش باز مرا پذیرا مى شود. اگر ببیند غمگین هستم، از من دل جویى مى كند و با سخنان گرم و آرامش بخش خود، مرا دل دارى مى دهد و مرا آسوده خاطر مى كند.

به من مى گوید: چرا اندوه گینى؟!

اگر براى دنیایت غصه دارى و غم روزیت را مى خورى، این غصه ندارد، خدا ضامن آن شده. و وقتى چنین ضامن معتبرى روزى تو را تضمین كرده، تو نباید اندوه گین باشى.

اگر براى آخرتت غمگینى و از ترس عذاب خدا و گرفتارى هاى قبر و قیامت افسرده اى جا دارد، باید چنین باشى، خدا بر این غمت بیفزاید.

پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «اِنَّ لِلّهِ عُمّالا وَ هذِهِ من عُمّالِهِ، لَها نِصْفُ اَجْرَ الشَّهید.»

خداوند در میان مردم كارگزارانى دارد و همسر تو یكى از كارگزاران خداست و پاداشى كه به همسر تو داده مى شود، مساوى با نصف پاداش یك شهید است.3

حلقه ازدواج

ازدواج، آدمى را بر سر دو راهى ـ خوش بختى و بدبختى ـ قرار مى دهد. و همسر خوب انتخاب كردن اوّلین موفقیت زندگى مشترك انسان در طول عمر مى باشد. بى جهت نیست كه مى گویند:«ازدواج است و وصلت عمر» این به آن معناست كه جوانان سعادت دنیا و آخرت را در همسر آینده خود به ایمان به خدا، تقوا، عفت و اصالت خانوادگى بجویند.

به خلاف بعضى از جوانان كه فقط وقت شان در جمال و مال همسر آینده متمركز كردند. پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: «هر كس با زنى ازدواج كند فقط براى زیبایى او نه چیز دیگر، از جمال او خیرى نمى برد. و اگر ازدواج نماید فقط براى مال اش خدا او را به همان

مال وامى گذارد. باید ازدواج شما با زنان متدین باشد.»4

امام صادق (علیه السلام) نسبت به ازدواج دوستان و پیروان اش مى فرماید: «به واسطه مال و جمال، همسر خودتان را انتخاب نكنید و نهى كردند هر كه با زنى به واسطه مال یا جمال اش ازدواج كند مال اش او را سركش مى كند; و جمال او موجب تبهكارى اش مى گردد.»5

آرى! هیچگاه جوانى را به خاطر عدم تمكّن مالى و یا جمال كافى مقدم بر ایمان و تدیّن نكنید. چون ایمان و درست كارى زینت دنیا و آخرت مى باشد. هم چنین جذّابیّت ایمان و تقوا نفوذ دل به دل و عشق واقعى است كه نفوذ معنوى دارد. ولى جذّابیت مال و جمال فقط در ظاهر جسم نهفته و عشق كاذب است، كه بعد از مدّتى از طرفین منتفى مى گردد.

جوانان صیّاد نباشید :

جوانى كه ساعت ها در خیابان ها و یا پارك ها پرسه مى زند، همانند صیادى است كه مدت هاى مدید در پى صید بوده ولى چیزى عاید او نمى شود. و دست از پا درازتر به سوى استراحت گاه خود بر مى گردد. و چنان در حیله و ترفند صیادى غوطه ور مى شود تا صیدى بیشتر داشته باشد.

جوانان نیز با خیال بافى بى مورد; شب ها و روزها آرامش جسمى و روحى خود را سلب كرده و در نهایت از تلف عمر و مشوّش افكار كه به دربه درى و بیچارگى منجر مى شود چیز دیگرى عاید او نمى گردد. و به یقین مى توان گفت: آفت ازدواج سالم و موفق، همین عشق هاى مفرط كه در بعضى از اماكن كذایى و یا دقیقه اى به تور هم مى افتند، مى باشد.

زیرا عشق ورزى و به قولى به یاد یار نشستن كار نادان بى كار است. زیرا هرگاه از احوال عاشقان عشق مجازى مطالعه مى كنیم و با آنان مجالست داشته باشیم ـ چه بسا باشد كه رفتار ناپسند و افراط در عشق ورزى ـ آنان را به سوى بى بندوبارى بلكه به سوى مرگ بكشاند. و همان طورى كه ذكر شد بعضى از جوان هاى كم تجربه، پراحساس و بى مایه، به ازدواج هایى اقدام مى كنند كه چیزى شبیه به قمار است، مانند: ازدواج تلفنى یا مكاتبه اى و غیابى. در حالى كه ازدواج مهم تر از این حرف هاست كه بتوان با تلفن یا نامه اى و دیدارى در پارك و سینما به آن اقدام كرد. شناخت دقیق از اعتقادات مذهبى، اخلاقى، تربیت خانوادگى و خصوصیات روحى و روانى یك جوان است كه در مسأله ازدواج حایز اهمیّت مى باشد.که یک جوان با تحقیقات موشکافانه و دقیق می تواند انتخاب خوبی داشته باشد تا در پناه خداوند متعال موجبات سعادت دنیا وآخرت خود را فراهم کند.

منبع : کتاب از ازل  تا ابد محمد جواد مصطفوی

فاطمه محمدی - گروه دین و اندیشه


پی نوشت

1-  سوره روم   آیه 21.

2 -  شهید ثانى، زین الدین على بن احمد، الروضة البهیه ، ج2، كتاب النكاح.

3-  مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار ، ج 103.

4 -  بحار الانوار  محمد باقر مجلسی،ج 103

5 – مستدرک الوسایل نوری ، ج 14

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.