تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش گفت:90درصد فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.در حالی که 70 درصد دانش آموزان رشته های نظری بیکار هستند . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فنی و حرفه ای ها جذب بازار کار می شوند

معرفی یک مرکز  فنی حرفه ای در مشهد

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

    90درصد دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش گفت:90درصد فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.در حالی که 70 درصد دانش آموزان رشته های نظری بیکار هستند .

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حمیدرضا حاجی بابایی در گردهمایی مدیران منتخب هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش که صبح روز سه شنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد،  افزود: 90 درصد از دانش آموزانی که در رشته های فنی حرفه ای و کارودانش تحصیل می کنند پس از فارغ التحصیلی شاغل می شوند و این نشان می دهد همه دانش آموزان ما باید فن و مهارت را در مدرسه آموزش ببینند.

وی یکی از مشکلات هنرستان ها را  عدم امکان شرکت در کنکور دانست و اذعان داشت: این مشکل با برداشتن آزمون رفع شد و هنر جو می تواند با معدلی که کسب می کند به دانشگاه راه یابد.

حاجی بابایی یکی از محوری ترین کارهای خود در آموزش و پرورش را رسیدگی به هنرستان های فنی حرفه ای عنوان کرد و ادامه داد: آموزشگاه هایی که انبار ندارند کارگاه هایشان مجهز نیست، اعتباراتشان کم است و تعداد کمی هنرجو می پذیرند باید ریشه این مشکلات را پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش سیستم فعلی هنرستان ها را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: این نظام هنرستان ها شکست خورده است و باید تعاریف جدیدی از اشتغال و مشاغل موجود در جامعه ایجاد کرد.

*منع استخدام دفتردار و کتابدار در مدارس کشور

معرفی یک مرکز  فنی حرفه ای در مشهد

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: دیگر هیچ مدیری نمی تواند نیرویی به عنوان کتابدار و دفتردار در مدرسه به کار بگیرد.

حاجی بابیی با اعلام این خبر افزود: در حال برنامه ریزی این هستیم که برای این نیروها یک معاونت تعریف و طراحی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 157 هزار معاون و مدیر در سراسر کشور از امکانات مدیریتی برخوردار شده اند که قبلاً برایشان تعریف نشده بود.

وی افزود: در گذشته امتیاز مدیریتی آن ها بین 500 تا 1200 امتیاز بود که در تعریف جدید به 500 تا 2400 رسیده است.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس نباید با مدرک دیپلم کسانی را برای شغل دفترداری و یا کتابداری به کار بگیرند در حالی که می شود برای آن شغل تعریف کرد و با مدرک بالاتر نیرو وارد آموزش و پرورش کرد.

معرفی یک مرکز  فنی حرفه ای در مشهد

*الزام آموزش یکی از تخصص های شنا به دانش آموزان ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش بر الزام آموزش دادن یکی از تخصص های رشته شنا به همه دانش آموزان 6 سال ابتدایی تأکید کرد.

حاجی بابایی گفت: همه رشته های تخصصی ورزشی را می توان وارد آموزش و پرورش کرد و آموزش داد.

وی با بیان این که همه چیز در آموزش متعلق به آموزش و پرورش است که از آن گرفته شده، خاطرنشان کرد: در شهر تهران 8 مجموعه ورزشی و استخر شنا ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید دید آیا فرهنگیان از آن ها خبر دارند و آیا این تعداد نمی تواند پاسخگوی ارتقای ورزش در میان دانش آموزان و معلمان شود.

وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: دختران ما در سن 15 سالگی پوکی استخوان می گیرند که اگر بحث ورزش را در مدارس کمرنگ نکنیم و دو ساعت در حین آموزش به آن ها فرصت ورزش و شادابی و نشاط داده شود مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

وی به احداث 4 هزار سالن ورزشی طی 3 سال آینده اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال احداث 2 هزار باب از این سالن ها آغاز خواهد شد که یکصد سالن از آن ها در شهر تهران با کمک و مشارکت استانداری ساخته می شود.

ریزسنج ورنیه دار و کولیس ورنیه دار

* ورود 60 درصد دانش‌آموزان به مقطع پیش دانشگاهی روزانه

وزیر آموزش و پرورش گفت: 60 درصد دانش‌آموزان زمانی كه سال سوم را به پایان می‌رسانند موفق به ورود به مقطع پیش دانشگاهی روزانه می‌شوند و 40 درصد آنها به پیش‌دانشگاهی شبانه می‌روند.

حاجی‌بابایی اذعان داشت: اگر انجام كارها در آموزش و پرورش طولانی می‌شود دلیل بر كم‌كاری نیست و در حال حاضر در دوره پیش‌دانشگاهی به صورت آزمایشی آزمون برگزار می‌شود.

* اختصاص و به کارگیری 10 هزار مشاور در مقطع راهنمایی تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش از اختصاص و به کارگیری 10 ئهزار نیروی مشاور تحصیلی در مقاطع راهنمایی تحصیلی خبر داد.

حاجی بابایی گفت: در حال حاضر 12 هزار و 500 مشاور در سراسر کشور وجود دارند که همگی در مقطع متوسطه  فعالیت می کنند و در مقطع راهنمایی خبری از خدمات آن ها نیست.

وی بها دادن به بحث مشاوره تحصیلی در دوره راهنمایی را عین تحول در آموزش و پرورش دانست و افزود: مشاوران تحصیلی باید در سال سوم راهنمایی راهنمایی های لازم برای انتخاب رشته مناسب در دوره بعدی و اشتغال دانش آموزان به آن ها ارایه دهند.

اره آهن بر، وسیله ای پرکاربرد در پروژه ها
*رساندن آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود یک اضطرار است

وزیر آموزش و پرورش گفت: رساندن آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود یک اضطرار است.

حاجی بابایی افزود: مهمترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت تولید نیروی انسانی است که زیرساخت های تولید علم در کشور را بر عهده داشته باشند.

وی اضافه کرد: همت مضاعف و کار مضاعف در آموزش و پرورش مصداق دلگرمی فرهنگیان است و هیچ کس به اندازه خود معلم وظیفه حفظ جایگاه معلم را ندارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هیچ دولت و حزبی نمی تواند آموزش و پرورش را از آن خود کند و این نهاد به رهبری و نظام تعلق دارد.

منبع: خبرگزاری پانا

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان تنظیم: نسرین صادقی