تبیان، دستیار زندگی
روز2 اردیبهشت 1389 مصادف با 22 آوریل 2010، میلیون ها نفر در سراسر جهان چهلمین سالگرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز زمین پاک گرامی باد

زمین پاک، زندگی سالم

روز زمین پاک

روز2 اردیبهشت 1389 مصادف با 22 آوریل 2010، میلیون ها نفر در سراسر جهان چهلمین سالگرد روز زمین پاک را جشن می گیرند.

این ایده که روزی را به نام " روز زمین پاک " نام گذاری نمایند، احترام به سیاره زمین و همه ی چیزهای زنده ای که در آن ساکن هستند، در اواخر دهه ی 1960 میلادی مطرح شد و نهایتاً در سال 1970، اولین روز آن جشن گرفته شد.

امروزه خیلی از شهرها و کشورهای دنیا روز زمین پاک را به مدت یک هفته تمدید کرده اند تا آگاهی مردم از هر آن چه مربوط به پاک سازی محیط زیست می شود را افزایش دهند.

فراتر از همه ی این ها جالب است که بدانید امام على علیه السلام در نگاهى بلند و سازنده، انسان را مامور آباد کردن زمین دانسته است چرا که در نهج البلاغه آمده است: " خداوند او را بعد از توبه از بهشت فرو فرستاد تا با کمک نسل خود، زمین را آباد سازد و حجّت را بر بندگانش، اقامه کند." اما آیا واقعا ما زمین را آباد می کنیم؟

زمین گرم!

به نظر می رسد آن چه معضل اصلی زمین، در این سال ها می باشد، گرم شدن آن است. گرم شدن زمین موجب تغییر الگوی بارش، افزایش سطح آب دریاهای آزاد، کاهش سطح آب دریاچه ‌ها و تاثیرات وسیع بر گیاهان، حیات وحش و انسان ها می ‌شود؛ پس باید به فکر راه کارهایی برای جلوگیری از آن بود.

روز زمین پاک

حالا که این هفته به نام هفته ی زمین پاک نام گذاری شده است بیایید همگی با هم در حد خودمان کارهایی انجام دهیم:

* مثلاً یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم این است که در این هفته لامپ های الکتریکی منزل و یا محل کارمان را تا آن جایی که ممکن است خاموش نگه داریم. البته منظور ما این نیست که در تاریکی زندگی کنیم؛ می توان کارهایی کرد که هم خیلی سخت نباشد و هم مفید. به طور مثال این هفته هر روز با افراد خانواده تان در این آب و هوای خوب بهاری به منطقه ای سرسبز مثلاً یکی از پارک های نزدیک منزل تان بروید و هم از هوای خوب و با هم بودن لذت ببرید و هم این که به این ترتیب لامپ های تان را برای مدت بیشتری خاموش نگه دارید.

* یا این که در این هفته تا جایی که امکان دارد خودروی شخصی تان را در منزل نگه دارید. استفاده از دوچرخه، پیاده روی در هوای آزاد، استفاده از اتوبوس ها، هر چند کمی دشوار باشد، اما کمک بزرگی به جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین می کند.

طلای کثیف

از دیگر معضلات کنونی زمین، زباله ها را می توان نام برد. همان طور که می دانید دفع غلط زباله ها یکی از اصلی ترین عوامل انتشار بیماری ها است. در این مورد، 2 عامل اصلی دخیل هستند؛ یکی خود زباله ها چه زباله های خانگی و چه زباله های صنعتی و بیمارستانی و دیگری زمان و نحوه ی انتقال زباله ها.

روز زمین پاک

در این مقوله ما می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم؛ از آموزش به کودکان مان گرفته تا جدا سازی و دفع مناسب زباله ها و هر آن چه می تواند به حفظ پاکیزگی زمین کمک کند.

درخت؛ قلب زمین

از دیگر مشکلات زمان حال، متاسفانه از بین بردن درختان برای ساخت و ساز و ... است. در این مورد هم ما می توانیم سهمی هر چند اندک داشته باشیم. حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که در این هفته یک نهال کوچک را در باغچه مان بکاریم.

اگر به هر یک از موارد فوق نظری بیندازید متوجه می شوید که همه ی این کارها در نهایتاً به حفظ سلامت خودمان کمک می کند چرا که زمین خانه ی ماست، خانه ی همه ما... .

مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

روز جهانی زمین پاک

چند پیشنهاد برای كاهش آلودگی هوا

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.