تبیان، دستیار زندگی
از زمانی که بشر خود و جهانی که در آن سکنی دارد را شناخت، آسمان را با ترس و شگفتی، منبع جاذبه ای پایدار و افسون کننده دانسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

و اینک، روز نجوم

روز نجوم

از زمانی که بشر خود و جهانی که در آن سکنی دارد را شناخت، آسمان را با ترس و شگفتی، منبع جاذبه ای پایدار و افسون کننده دانسته است. ترس و شگفتی، مطالعه و علم را سبب می شود. بشر که بی وقفه در تلاش فائق آمدن بر جهل و حل اسرار بود، سرانجام علم نجوم را پدید آورد. نجوم علم مواضع، حرکات، سرگذشت ها و سرنوشت های اجرام آسمانی است. دانش نجوم در سیر تحول خود به عنوان یک علم، بسیاری از قوانین بنیادی حاکم بر این اجرام را کشف کرده است.

آزمایشگاه علم نجوم، آسمان بی کران خداوند است که به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است و هر شب که اراده کنیم می توانیم از درخشش ستارگان آن استفاده کنیم. چه خوب است که بتوانیم با گوشه ای از این دنیای بیکران آشنا شویم و خود را در زیبایی های آن شناور سازیم!

روز جهانی نجوم فرصتی استثنایی و مناسب برای ایجاد ارتباط میان مردم و زیبای های آسمان شب است. این روز بنا بر تعریف اتحادیه جهانی نجوم روزی در فصل بهار است که گروه های نجومی، رصدخانه های آموزشی، آسمان نماها و همه علاقه مندان به علم نجوم در کنار هم قرار می گیرند تا به مردم نشان دهند دنیای نجوم تا چه حد هیجان انگیز، سرگرم کننده و زیبا است. برخی از مردم تصور می کنند "علم" چیز پیچیده ای بوده و متعلق به دانشمندان است به همین خاطر از ارتباط آن با زندگی روزمره و زیبائیهای آن در محیط اطرافشان اطلاعی ندارند. در روز نجوم می توان تا حدی فاصله میان محققان، دانشمندان و مردم را کمتر کرد.

هدف از روز نجوم علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود است.

در برخی از کشورها، یک یا چند روز درهای آزمایشگاه ها و رصدخانه ها به روی مردم عادی باز است تا همه مردم بتوانند با فعالیت های علمی از نزدیک آشنا شوند، اما بیشتر رصدخانه ها برای دور بودن از آلودگی نوری و آلودگی هوا، در خارج از شهر و در ارتفاعات بالا قرار دارند، در این صورت حتی اگر در برخی از روزها، رصدخانه ها پذیرای مردم عادی باشند، مراجعه مردم به رصدخانه ها مشکل است. سرانجام دانشمندان به این نتیجه رسیدند به جای اینکه مردم را به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانند، بهتر است در روز مشخصی از سال، تلسکوپ ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاورند. این گونه بود که روز نجوم متولد شد.

اتحادیه نجوم تلاش می کند در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند. این مرکز یکی از روزهای آخر هفته بین 15 آوریل تا 15 می را که ماه در حالت تربیع اول است، به عنوان روز جهانی نجوم و هفته پیش از آن را به عنوان هفته نجوم اعلام می کند.

فراموش نکنید که هدف از روز نجوم علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود است. جهانی شگفت انگیز که همیشه انسان را مجذوب خود کرده است و در طول تاریخ بارها با رشد و جهش هایی که داشته است، زندگی ما انسانها را به سطحی دیگر از نظر شناخت منتقل کرده است. سعی کنید در این روز هیچ فرصتی را برای رسیدن به هدف فوق از دست ندهید.

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر