تبیان، دستیار زندگی
مسکن مهر یک کارگاه بزرگ ملی است که درسطح کشور یک میلیون و 200 هزار واحد ساخته می شود(معادل 200 هزار واحد مسکونی در روستا و یک میلیون واحد مسکونی در شهر)، لذا در ساخت مسکن مهر آجر روی آجر گذاشته نمی شود، مگر اینکه مقررات فنی رعایت شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش قیمت در زمان رونق مسکن

وزیر مسکن و شهر سازی اعلام کرد: برای اولین بار در ایران و دنیا در زمان رونق مسکن نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم بلکه با اعمال سیاستهای درست دولت کاهش قیمت حاکم شده است.

علی نیکزاد

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیکزاد امروز یکشنبه در حاشیه بازدید از پروژه مصلای امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش اجاره بهای مسکن گفت: در 6 ماهه اول سال 88 نسبت به مدت مشابه سال 87 در صدور پروانه های ساختمانی 31 درصد رشد منفی داشته ایم، در حالیکه در 9 ماهه اول سال 88 نسبت به 6 ماهه اول صدور پروانه ها از رشد 18 درصدی برخوردار شده است.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در کشور صدور پروانه ساخت در کشور افزایش داشته و این به معنی رونق مسکن است و باید به طور معمول در این زمان قیمتها افزایش می یافت درحالی که نه تنها این امر اتفاق نیفتاد؛ بلکه کاهش قیمت نیز داشته ایم.

کاهش قیمت مسکن در زمان رونق

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رونق مسکن به معنای بالا رفتن قیمتها است،اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران در صدور پروانه های ساخت رشد داشته ایم که این اتفاق به دلیل ایجاد رونق مسکن افزایش قیمتها را باید به دنبال داشت، در حالی که با کاهش قیمتها روبرو بوده ایم.

وی کاهش قیمت مسکن در زمان رونق را اتفاق جدیدی در دنیا و همچنین در ایران خواند و افزود: حرکت مسکن سینوسی است؛ یعنی یک مدت با رکود مسکن مواجه می شویم که در این شرایط روند ساخت و ساز پائین می آید و واحدهای مسکونی نیز از سوی مردم تا زمان رونق و انتظار افزایش قیمتها به فروش نمی رسد، اما هم اکنون با وجود رونق در بازار مسکن قیمتها به دلیل اتخاذ سیاستهای درست دولت در واگذاری زمین رایگان، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، افزایش تسهیلات، پشتیبانی از تاسیسات زیربنایی، واگذاری زمین رایگان برای تاسیسات رو بنایی و اقدام عملیاتی برای مسکن مهر در شهر و روستا قیمتها پایین نگه داشته شده است.

مسکن مهر یک کارگاه بزرگ ملی است که درسطح کشور یک میلیون و 200 هزار واحد ساخته می شود(معادل 200 هزار واحد مسکونی در روستا و یک میلیون واحد مسکونی در شهر)، لذا در ساخت مسکن مهر آجر روی آجر گذاشته نمی شود، مگر اینکه مقررات فنی رعایت شود

رعایت مقررات فنی ساخت در مسکن مهر

نیکزاد همچنین در ارتباط با نظارت مهندس ناظر بر روند ساخت و ساز در کشور خاطرنشان کرد: ساخت و ساز در کشور دو نوع است دولتی و غیردولتی و هم اکنون در ساخت پروژه های دولتی همچون مصلای امام خمینی (ره)، بیمارستانها، مدارس، سد و یا راهها سیستم دولتی از طریق تیم مهندسان مشاور و ناظر عملیات ساخت را تحت کنترل و نظارت دارد و در اجرای پروژه های غیردولتی باید مقررات فنی رعایت شود.

مسکن مهر

وی با اشاره به اجرای پروژه های غیردولتی به خصوص مسکن مهر عنوان کرد: مسکن مهر یک کارگاه بزرگ ملی است که درسطح کشور یک میلیون و 200 هزار واحد ساخته می شود(معادل 200 هزار واحد مسکونی در روستا و یک میلیون واحد مسکونی در شهر)، لذا در ساخت مسکن مهر آجر روی آجر گذاشته نمی شود، مگر اینکه مقررات فنی رعایت شود.

وزیر مسکن و شهر سازی تصریح کرد: نظام مهندسی بر روند ساخت مسکن مهر و اجرای مباحث مقررات ملی در ساخت واحدهای آن نظارت کامل دارد و مهندس ناظر باید مراحل مختلف ساخت از جمله پی ریزی، اسکلت بندی و یا سفت کاری و در نهایت کل سازه را به لحاظ به کارگیری مقررات فنی ساخت مورد تایید قرار دهد، زیرا مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله برای ما امری مهم است.

کاهش حاشیه نشینی با ورود مسکن مهر به کشور

وی اظهار داشت: با اجرای طرح مسکن مهر و پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی قرض الحسنه و اعطای زمین رایگان به متقاضیان این طرح، هم اکنون روند حاشیه نشینی و مشکلات مربوط به آن در کشور کاهش یافته است.

ساخت 25 هزار واحد مسکونی مهر توسط انبوه سازان خارجی

نیکزاد با بیان اینکه برای ساخت مسکن مهر با 17 انبوه ساز خارجی مذاکره شده است، افزود: هفته گذشته برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند به صورت 14 طبقه با نصب دو آسانسور و رعایت کلیه مباحث فنی و کلید تحویل با کشور ترکیه قرارداد منعقد شده است و بر اساس توافقات به عمل آمده این واحدها ظرف مدت یکسال به اتمام می رسند، اما به دلیل اینکه از قالبهای تونلی در ساخت واحدها استفاده خواهد شد کشور ترکیه از ما خواستار سه ماه فرصت جهت تجهیز کارگاه و انتقال قالبهای تونلی شد که پس از طی این دوره به صورت جدی کار دنبال می شود.

وی با اشاره به ساخت 5 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند از سوی کره جنوبی افزود: قرارداد این کار منعقد و زمین جهت این منظور فراهم شده و هم اکنون آماده سازی از سوی شرکت کره جنوبی در حال انجام است.

وزیر مسکن و شهر سازی اعلام کرد: علاوه بر ساخت 20 هزار واحد و 5 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر توسط ترکیه و کره جنوبی، با 17 شرکت چینی، بحرینی و شرکتهای دیگری که بتوانند مسکن انبوه و مقاوم نزدیک به قیمت شرکتهای داخلی بسازند وارد مذاکره شده ایم.

تنظیم:س.آقازاده