تبیان، دستیار زندگی
همان طور که می دانید هر ساله به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها)، از زحمات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت روز پرستار

پرستار

همان طور که می دانید هر ساله به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها)، از زحمات پرستاران محترم قدردانی به عمل می آید و به مشکلات و مسایل این شغل پرداخته می شود. ما هم به نوبه ی خود این روز بزرگ را به همه  ی پرستاران محترم تبریک می گوییم...

کمبود 250 هزار پرستار در کشور

دکتر ابوالفضل جاریانی رئیس انجمن پرستاری ایران از کمبود شدید نیروی پرستار در کشور خبر داد و گفت: برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید تعداد پرستاران از 100 هزار به 350 هزار نفر افزایش یابد.

دکتر ابوالفضل جاریانی به مناسبت روز پرستار (31 فروردین) به تشریح مشکلات و چالش های جامعه ی پرستاری کشور پرداخت و گفت: شغل پرستاری آمیخته ای از علم، عشق، هنر، مدیریت، کار عملی و پژوهش است.

انجمن پرستاری ایران، تنها انجمن صنفی جامعه پرستاری کشور است که 18 هزار عضو دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرموده اند مسئولان باید در برنامه ریزی های خود نگاه ویژه ای به شغل پرستاری داشته باشند، گفت: حرفه پرستاری باید در جامعه فرهنگ سازی و بازسازی شود و مردم نگاه ویژه ای به این شغل داشته باشند.

جاریانی از کمبود شدید نیروی پرستاری به عنوان بزرگ ترین مشکل نظام سلامت کشور یاد کرد و افزود: در آمریکا به ازای هر هزار نفر، هفت تا هشت نفر پرستار وجود دارد که این آمار در اروپا، هفت پرستار به ازای هر هزار نفر است و به طور میانگین در سایر کشورها سه تا چهار نیروی پرستاری به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد.

رئیس انجمن پرستاری ایران با اشاره به این که در کشور ما به ازای هر هزار نفر جمعیت، 1.2 تا 1.3 نیروی پرستاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار نیروی پرستاری در بخش دولتی و خصوصی فعال هستند که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای رسیدن به استانداردهای جهانی، تعداد نیروی پرستاری کشور باید حداقل 2.5 برابر شود.

وی از ناعادلانه بودن حقوق و مزایای پرستاران به عنوان یکی دیگر از مشکلات جامعه پرستاری نام برد و افزود: اگر قرار بر اجرای عدالت در سلامت است، باید عدالت در پرداخت حقوق و مزایا نیز رعایت شود.

جاریانی با تاکید بر این که پرستاران از حقوق و مزایای عادلانه محروم بوده اند، گفت: اگر قانون تعرفه گذاری اجرایی شود، این مشکلات تا حدود زیادی حل خواهد شد.

تعرفه های خدمات پرستاری

غضنفر میرزابیگی رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور از نتیجه ‌گیری نهایی درباره تعرفه‌ های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت و ارسال آن به شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: تعرفه‌ های خدمات پرستاری در این شورا بررسی می ‌شود.

غضنفر میرزابیگی تعرفه گذاری خدمات پرستاری را عاملی برای افزایش انگیزه کار پرستاران برشمرد و افزود: بررسی تعرفه‌ های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور تصویب قانون ارتقای مسیر شغلی و تاثیر آن در حقوق و مزایای دریافتی پرستاران و صدور مجوز استخدام سالیانه 14 هزار پرستار تا پایان برنامه چهارم توسعه را، از برنامه‌ های اجرا شده در طول 8 سال فعالیت سازمان نظام پرستاری کشور عنوان کرد و یادآور شد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم، در وزارت بهداشت به جمع بندی نهایی رسید و برای بررسی به شورای عالی بیمه ارسال شده است.

میرزابیگی با اشاره به تصویب قانون ارتقا و بهره وری گفت: آیین نامه اجرایی آن تدوین شده که پس از تصویب در هیات دولت برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

پرستار

وی با اشاره به این که در قانون ارتقا و بهره‌ وری مصوب مجلس شورای اسلامی کاهش ساعت کاری، ضریب بخشیدن به ساعات کار پرستاران در شیفت ‌های کاری مختلف و سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری منظور شده است، افزود: پرستارانی که مشمول قانون کار می ‌شوند (نه قانون ارتقا بهره وری) ساعت کاری هفتگی آنان 36 ساعت است، حال آن که از 44 ساعت کار هفتگی پرستاران مشمول قانون ارتقا و بهره‌ وری 8 ساعت با در نظر گرفتن مولفه‌ هایی چون سابقه خدمت(بیشترین امتیاز)، سختی کار و نوبت کاری کم می ‌شود.

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور به وجود استثنائاتی برای مدیران پرستاری، سرپرستاران و مترون بیمارستان اشاره کرد و یادآور شد: این افراد از 2 ساعت کاهش ساعت کار در هفته استفاده می ‌کنند.

میرزابیگی با استناد به بند دیگری از قانون ارتقا و بهره وری، گفت: بر این اساس پرستاران نمی ‌توانند بیش از 80 ساعت در ماه اضافه کار داشته باشند. همچنین مجاز به برداشتن شیفت کاری بیش از 12 ساعت در روز نیستند.

وی با بیان این که در بند دیگری از این قانون نحوه ی پرداخت ثابت و مبتنی بر عملکرد برای پرستاران لحاظ شده است، افزود: قانون ارتقا بهره وری، همه پرستاران اعم از بخش دولتی و خصوصی و نیروهای مسلح را شامل می ‌شود.

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور، برنامه ‌های حوزه پرستاری را حرکت به سمت تخصصی شدن حرفه پرستاری، راهیابی بهیاران به کارشناسی، کارشناسی شدن کاردان‌ های اتاق عمل و افزایش دوره تحصیلات تکمیلی دانست و افزود: همچنین تاکنون 200 دوره باز آموزی برای جامعه پرستاری برگزار شده است.

میرزابیگی از انجام اقدامات جدید در عرصه ی آموزشی و بالینی در حرفه پرستاری خبر داد و گفت: روابط تعریف شده‌ ای بین مربیان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و حتی سوپروایزرهای آموزشی در بیمارستان ‌های آموزشی وجود ندارد که در راستای بهبود آن مذاکرات اولیه انجام شده است.

وی بازنگری شرح وظایف، تعیین استانداردهای حرفه‌ای و چک لیست ‌های ارزیابی عملکرد پرستاری را از برنامه ‌های انجام شده عنوان کرد.

طراحی لباس پرستاری

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور از برگزاری همایش در آینده‌ ای نزدیک و جمع آوری آرا و نظرات پرستاران از طریق نشریه و سایت در خصوص طراحی لباس پرستاری خبر داد و گفت: بهترین شیوه طراحی لباس، استفاده از مشارکت خود پرستاران است.

میرزابیگی با بیان این که پرستاران کشور متقاضی طراحی لباس با در نظر گرفتن گروه علمی، سابقه ی کار، مسئولیت، ‌نوع بخش و ...هستند، گفت: از شکایات جدی پرستاران انتقال عفونت‌ های بیمارستانی به اعضای خانواده آنان است.

وی با بیان این که بر اساس طرح اولیه پیش نویس طرح لباس پرستاری نوشته شده است، اظهار امیدواری کرد تا روز پرستار سال آینده، لباس فرم پرستاری تعیین شود.

پرستار بحران

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور از تربیت پرستار در بحران خبر داد و گفت: ‌دوره آزمایشی تربیت پرستار بحران آغاز شده است و هم اکنون پرستاران علاقه‌ مند آموزش می ‌بینند.

میرزابیگی با بیان این که از این پس پرستاران برای تربیت در بحران با در نظر گرفتن شرایطی از جمله وضعیت جسمانی و ... گزینش می‌ شوند، افزود: در فراخوان اولیه برای تربیت پرستار بحران پنج هزار نفر طی 72 ساعت ثبت نام کردند.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

منابع:

مهر

جام جم

ایسنا

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

روز پرستار

تاریخچه پرستاری

عالمه غیر معلمه

پاداش پرستاری

ارزش پرستار از دیدگاه اسلام

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد پرستاران

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.