تبیان، دستیار زندگی
نشستن كنار مجیدجلالی بازیكن بی حاشیه و خوش اخلاق سالهای نه چندان دور فوتبال ایران و یك كارشناس ارزنده امروز فوتبال كشور که حالا به صبا باتری پیوسته است ،كاملا گذشت زمان را از یاد می برد.صحبت با خبره هركاری می تواند جای تمام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با تئورسین بزرگ فوتبال ایران


نشستن كنار مجیدجلالی بازیكن بی حاشیه و خوش اخلاق سالهای نه چندان دور فوتبال ایران و یك كارشناس ارزنده امروز فوتبال كشور که حالا به صبا باتری پیوسته است ،كاملا گذشت زمان را از یاد می برد.صحبت با خبره هركاری می تواند جای تمام شك و شبهه ها را از بین ببرد و همین امر باعث می شود تا دلكندن از جلالی نیز برای هركسی سخت باشد.

بعد از هماهنگی تیم خبری پارس فوتبال دات كام راهی دفتر كار آقای مجید جلالی شد.تاخیر 45 دقیقه ای آقای جلالی برای حضور در مصاحبه پس از هم صحبت شدن با ایشان كاملا از یاد رفته بود و ما با دیدن ایشان تنها به دنبال كسب اطلاعات از‌ آقای جلالی و گرفتن جواب سئوالات خود از ایشان بودیم.اولین چیزی كه در همان اول به چشم می خورد عكس دوران بازیگری ایشان بود و سپس وجود تعداد بسیاری كتاب و لوح فشرده كه روی میز چیده شده بود.استارت كار را از همین مسائل زدیم ...

* آقای جلالی در مورد این تعداد كثیر لوح فشرده و كتاب برایمان توضیح می دهید ؟

- خب تمامی اینها برای كار ماست .اگر شما تا ساعتها تشریف داشته باشید می بینید كه خیلی از دوستان و مربی های جوان می آیند و خب ما با استفاده از این كتاب و لوح ها با آنها كار می كنیم .

* مربیان لیگ برتری هم هستند ؟

- بعضی وقتها لیگ برتری هم هستند مثل آقای تقوی ? احمدزاده و ... می آیند و می روند دوستان خوب من هستند ولی بیشتر مال لیگ یك هستند و تیمهای جوانان و امید ...

* عمده این لوح ها چیست ؟

- چند تا مختص مدرسه فوتبال در سنین مختلف، بعضی ها برای دروازه بانی چند تا برای فوتسال چند تا برای دوره های A و B و چند تا هم برای دوره های حرفه ای است .

* آقای جلالی از پاس شروع می كنیم.اول شروع عالی شما و قهرمانی شما در لیگ برتر و سپس سال دوم و نزول فاحش تیم پاس و روندی كه باعث شد شما از تیم پاس جدا شوید ؟

- خب من وقتی كه كارم را در پاس شروع كردم چون یكسال در پاس و در تیمهای پایه كار كرده بودم سعی كردم در آن یكسال به مجموعه پاس و ساختار پاس و بازیكنان و همه چیز شناخت پیدا كنم و وقتی شروع كردم در واقع زمان را برای خودم خریده بودم و می خواستم همه چیز را از مرحله ابتدائى شروع كنم.یادم هست ما آن موقع 40 روز تا شروع لیگ وقت داشتیم.من تیم را بردم اردبیل یك اردو داشتیم و سپس تیم در جام سرداران آذربایجان حضور داشت و بعد آمدیم تهران و بعد بازی ها شروع شد و همه سختی كار ما همان اول فصل و شروع كار بود تا جائیكه ما 3 باخت دادیم در همان 11 بازی اول ما بود و بعد 15 بازی بدون شكست بودیم و بازی به بازی تیم در مرحله پیشرفت بود و سیر صعودی داشت و ما بهترین بازی خودمان را هم در 5 بازی اخر نشان دادیم و به لطف خدا قهرمان شدیم.اما بعدا یك سری مشكلات پیش بینی نشده به سراغ ما آمد و من چون همیشه سعی دارم كارم را منصفانه تحلیل كنم در پایان فصل یك تحلیل از كارم در فصل قبل داشتم و یك تحلیل هم از آینده و توسط تحلیلم در آینده به این نتیچه رسیدم كه در آینده در تیم مشكل خواهم داشت و همین باعث شد من با سردار آجرلو صحبت كنم. حتی استعفا كردم و از طریق رسانه ها هم اعلام شد.چون تحلیل من بود كه پاس و من در ادامه كار شرایط سختی داریم.اما به هرحال پس از جلسات و صحبتهای بسیار من در پاس ماندم و باید بگویم من به تحلیل خودم پشت كردم ، در حالی كه می دانستم ادامه كار از دستم خارج خواهد بود.اما بگویم كه مشكلات پاس مشكلات فنی نبود.ببینید در 3 دوره اول لیگ برتر اول پرسپولیس ? بعد سپاهان و بعد هم پاس می بینید كه هر 3 تیم بعد از قهرمانی دچار مشكل شده اند و دوره نزول داشته اند كه به نظر من این موضوع كلیدی است كه باید حتی فوتبال ما برای آن كنگره بگذارد.باید مربی تیمها بیایند ? كارشناسان ? روانشناسان و ببینند مشكل چه بوده است این مشكل جامعه شناسی بود، مشكل فنی نبود. حتی تیم در بهترین شرایط قرار داشت اگر یادتان باشد ما در جام اتحادیه بودیم و عالی بازی كردیم و با قاطعیت قهرمان شدیم اما یك هفته بعد در شیراز باختیم و بعد عم آن چالش ها.به عقیده من مشكلات ما جامعه شناسی بود كه خیلی هم ضروری است که قسمت آموزش فدراسیون فوتبال باید روی این مسئله دقیق باشد .

* آقای جلالی خب شما در تیمی بودید كه اسمش پاس است.با آن سیستم خاص با آن نظم خاص حاكم و تلاش فراوان سردار آجرلو كه برای پیشرفت تیم هركاری می كند. واقعا نمی شد مشكلات تیم را حل كرد ؟ خود شما هم می فرمائید مشكل فنی نبود پس واقعا مشكلات پاس چه بود ؟

- مشكلات پاس را می شد حل كرد اما حل آنها در حیطه كاری من نبود اما ما در این زمینه صحبت كرده بودیم حتی كمی هم از مشكلات حل شد .

* همان اول اعلام استعفای شما خودش دلیل بر افت روحی بازیكنان تیم نبود ؟

- احتمال دارد.اما من معتقدم وقتی كه استعفا كردم دیگه نباید تصمیم خودم را عوض می كردم من واقعا بر این معتقدم و كسی را محكوم نمی كنم .

* برگشت دوباره شما به پاس و آن تحلیل ها خب چگونه بود؟ اصلا پیگیری شد ؟

- اصلا زیاد راغب نیستم كه از آن زمان بگویم اما وقتی كار شروع شد ،بازهم برای حل مشكلات روی اولویتها كار نشد .

* پاس آقای دنیزلی را چطور می بینید ؟

- من تا آنجائیكه شنیدم بازیكنان خیلی از او می ترسند .شاید در فوتبال ما این كمی خوب باشد اما من خودم اصلا این روش را دوست ندارم .

* كدام بازیكنان تیم پاس همچنان در تماس با شما هستند ؟

- بچه ها می دانند، من با همه ارتباط خوب و صمیمانه داشتم، با همه خوب بودم و اكنون جز 3 نفر بقیه همه با من در ارتباط هستند .

* خب بریم سراغ سئوالات اصلی و چند سئوال از تیم ملی!

- آره ! بحث پاس را ببندیم...ول كنید...

* اینكه می گویند بازیكنان ایرانی تاكتیك پذیر نیستند واقعا حقیقت دارد ؟

- نه !چون اتفاقا بازیكنان ایرانی خیلی عاشق پیشرفت هستند و اگر بداننند اقداماتی كه می كنند ،باعث پیشرفتشان می شود، دل به كار هم می دهند ! من این را كاملا لمس كردم.به نظر من خوب هم تاكتیك پذیر هستند .اما باید خوراك تاكتیك پذیری را به آنها بدهی .اگر ندهی آن وقت به همان سیستم غریزی و كار خودشان و چیزی كه در ذهن آنها است روی می آورند و آن را انجام می دهند و دوست دارند هركدام خودشان گره را باز كنند و این همان بازی فردی می شود.

* ایران را در راه صعود به جام جهانی و روند كار تیم را چطور دیدید ؟

- به نظر من روند نتیجه گیری تیم بی نقص بود

* خود آقای برانكو هم می گویند یك مربی نتیجه گرا هستند، اما ما می گوئیم چرا تیم بعد از گل تیم عقب می كشد و چرا اصلا تعویض ها تا حدودی مشخص شده است...مثلا علوی جای زندی و نیكبخت جای كریمی شما این مسائل را چطور ارزیابی می كنید ؟

- ببینید..این خیلی خوب است كه مربی می گوید من نتیجه گرا هستم.اكنون در دنیا خیلی از مربیان هستند كه تكنسین نتیجه هستند یعنی فلسفه آنها نتیجه گرفتن است ،یعنی همه چیز برای او وقتی زیباست كه تابلو در پایان بازی نشان بدهد ما برنده هستیم . اما اشکال این ماجرا این است که اینگونه مربی تا حدودی نه به آینده ، نه به پروسه پیشرفت و نه به پروسه سازندگی اهمیت نمی دهد و فقط میگوید تابلو چند چند است. اما بعضی از مربیان هستند كه تكنسین های سازندگی هستند.وقتی كار را شروع می كنند به پیشرفت و آینده و سازندگی فكر می كنند و به نتیجه حوصله می كنند و وقتی هم كه به نتیجه برسند آن نتیجه برای آنها پایدار خواهد بود و حالا وقتی مثلا شما کار دو مربی نتیجه گرا در دو تیم را بررسی کنی که یکی جزء تكنسین های نتیجه باشد و دیگری جزء تكنسین های سازندگی و هر دو 3 سال در دو تیم كار كنند، بعد از 3 سال از مربی نتیجه گرا از باشگاه جدا می شود ،باشگاه نزول می كند ولی باشگاه مربی سازنده نتیجه می گیرد !چرا ؟چون فلسفه كاری مربی اول مربوط به امروز است ولی فلسفه كاری مربی دوم برای آینده است.در تمام نقاط دنیا هم چنین چیزی هست هر مربی به طور كلی در یكی از این دو شاخص است.مثلا نماد مربی نتیچه گرا كارلوس آلبرتو پریرا ? كاپلو ? بیلاردو ،مورینیو و ... كه صرفا حالا شده از هر راهی نتیجه می خواهند و نماد مربیان سازده مثل اریكسون ? تله سانتانا ? ونگال ? ونگر ? و... هستند.

* بعد از جام جهانی 2002 صحبت جالبی كرده بودید و اعلام كرده بودید كه تیم كره با هیدینگ 18 مشاور و دستیار داشته است . در این مورد و این كادر عظیم توضیح بدهید که واقعا اینهمه مشاور چه سودی دارند ؟چون فرموده بودید كه یكی از دلایل موفقیت تیم هم بوده است!

- حتما.ای كاش می گفتید چنین سئوالی هم دارید تا من فیلم مربوط به آن را هم از خانه برای شما می آوردم.چون ما سال 2001 برای گذراندن دوره حرفه ای به 3 ? 4 كشور رفتیم و درست در مرحله پایانی ما در هلند بودیم و تیم كره هم در هلند اردو زده بود و ما رایک1 روز تمام بردند در اردوی تیم كره !ما از صبح با تیم بودیم .قبل از تمرین هم 40 دقیقه كلاسی با هیدینگ داشتیم و من از تك تك 18 نفر فیلم گرفتم و گفتم عنوان شغلی تك تك آنها چیست .چون گاس هیدینگ برای ما سر كلاس گفته بود بعد از 40 دقیقه تمرین هم من كاملا فهمیدم كه مثلا 3 نفر در گروه بدنسازی هستند ? 4 نفر مثلا در گروه روانشناسی هستند و غیره همه اطراف زمین و حتی داخل زمین كار می كردند و تمرین را نظارت می كردند و گزارش می دادند. خیلی جالب بود.من یادم هست فقط یک مربی غیر كره ای بود كه دستیار اول هیدینگ بود و بقیه همه كره ای بودند خب این خود پشتوانه سازی برای این كشور است و خیلی مفید خواهد بود .

* آقای باقری هم چنین چیزی را در چارلتون كه بود گفته بود كه مثلا 7 نفر روی بازیكن كار می كنند آیا در ایران هم به این مسائل اهمیت داده می شود ؟

* بله در حال حاضر میشود..مثلا ما در آن اوایل که با تیم وحدت كار می كردیم تنها بودیم.خودمان مربی بودیم ? دكتر بودیم ? تداركات بودیم ( با خنده ) اما بعد كه به تیم پیام مقاومت رفتم ،كمك داشتیم دكتر داشتیم .بعد در پاس تیمی قوی داشتیم. همه چیز بود چند تا دستیار بود چند تا دكتر بود و...پس در حال حاضر بین 5 تا 7 تیم های لیگ برتری ما نفر دارند و روز به روز هم بهتر می شود

* از حضور روانشناس در تیم کره گفتید!آقای برانكو مربی بزرگی است. بعضی وقتها كه به ایشان می گویند، تیم روانشناس می خواهد ،ایشان می گوید نه! من بازیكنان را خوب می شناسم و همه چیز را خودم حل می كنم و...یعنی واقعا تیم روانشناس قوی نمی خواهد ؟

- اگر همین جمله را علی پروین بگوید شما چه می گوئید ؟حرف ایشان درست است .اما قضاوت شما چیست ؟

* به نظر ما پروین روانشناس بزرگی است اما این حرف ریشه از كار سنتی دارد.

- به نظر من برانكو مربی سنتی است ( با خنده :: حالا این حرف ما رو فردا تیتر نكنید )

* در تیم ما خیلی ها هستند آقای شاهرخی ? فركی و بگوویچ و ... واقعا حضور اینها ضروری است ؟ واقعا تاثیر گذار بوده اند ؟

- من چیزی را كه می توانم قضاوت كنم 90 دقیقه بازی است.یعنی بعد از 90 دقیقه می شود كار برانكو را زیر ذره بین برد. اما در مورد كار دستیاران باید من در كنار تیم باشم و بعد نظر بدهم !

* مثلا نمی شود این قضیه را در مورد مربی دروازه بانان هم گفت؟مثلا میرزاپور 4 سال قبل یك سری اشتباه داشت كه الآن بازهم ان اشتباهات دیده می شود ؟

- این آقای داوود بگوویچ بیش از 4 ? 5 ساله در ایران است چون با بلاژوویچ آمد و ما الآن میرزاپور را با همان قالب قبل داریم و اكنون او یك خارجی است ولی با این حال تیم جوانان ما گلر ندارد! تیم امید هم ندارد و ما داریم پول می دهیم و هزینه می كنیم اما اثری نمی بینیم. بله این را می توان گفت چون 5 سال هست که ایشان در ایران بوده و بازهم اگر میرزاپور به هر دلیلی بازی نكند باید چه كنیم ؟؟

* می گویند برانکو خوش شانس است!شما هم برانكو را خوش شانس می دانید ؟ اصلا شانس در فوتبال معنا دارد یا اینکه مثل روانشناسها هرجا که نمی توانیم اینگونه مسائل را تفسیر کنیم باید برچسب غیر علمی بر آن بزنیم و آن را نفی کنیم؟

- شانس كلا در فوتبال هست اما اگر تیمی تمام بازیها را ببرد نمی توان گفت مربی روی شانس برد چون ما گفتیم تكنسین نتیجه است و نتیجه می گیرد.

* یعنی معتقدید ،اگر روزی برانکو برود اثری در تیم ما باقی نمی ماند ... ؟

- بله اگر او برود اثراتی از او دیده نمیشود..مثلا رایكوف آمد در فوتبال ما ولی بعد از سالها هنوز اثرات رایكوف دیده میشود، چون او یك مربی سازنده بوده است..فوتبال ما خیلی به برانكو متكی نیست.رایكوف فوتبال ما را پدیده كرد اما ما و برانكو باید قبول كنیم فوتبال ما برانكو را پدیده كرد و واقعا این حرف منصفانه هم هست چون بازیكنان ما واقعا خوب هستند .

* آقای جلالی دروازه بان را كه گفتیم !كدام قسمت تیم ملی را قوی تر می دانید ؟

- ما دارای قدرت تهاجمی بالا حتی نزدیک با استانداردهای اروپاهستیم..

* خط میانی چطور ؟

- نسبتا خوب است !

*اما در سمت چپ همچنان مشكل داریم ؟

- ما از چپ كار تخریبی می كنیم..در سمت راست مهدوی كیا با كعبی خب كار عالی انجام می هند و تمایل كریمی به راست هم نیروی آن سمت را بالا برده اما در چپ فقط زندی كه آنقدر قدرت پا به توپ ندارد دریبل نمی زند و كلا قالب بازی آلمانی دارد .خب تفاوت زیادی بین مكتب فوتبال آلمان با ما هست!

* پس جای او در سمت چپ نیست ؟

- نه حتی خود او هم مرتب به وسط می آید خودتان هم می بینید.الآن هم محور كار تیم و پایه تیم ما روی دریبل است .

* از عدم تطابق فوتبال ایران با آلمان گفتید پس چرا باز دنبال دو بازیكن ایرانی مقیم آلمان هستیم ؟

- شاید ما مكتب لیگ برتر را قبول نداریم.ببینید ما امسال بهترین بازیكن لیگ یعنی مبعلی را داریم که در تیم ملی جایی ندارد. سال قبل بهترین فرد خداداد بود که جایی به عنوان یار ثابت نداشت.

* فكر می كنید تیم ما در جام جهانی با این روش موفق می شود ؟

- ما یكسال وقت داریم اما چیزی را كه الآن داریم می بینیم ما می گوئیم تیم ما در جام جهانی مشكل خواهد داشت.چرا چون بازی سالها قبل با رم را دیدیم و حتی بازی با آلمان در ایران را دیدیم .

* آقای جلالی از عزیزی بگوئید..با شما كار كرده و در دوره شما بهترین بازیكن لیگ هم بود.اما اكنون حرف از حضورش در آدمیرا واکر است ؟

- خداداد یك فصل با من بود و من خوشحال هستم كه بازی خداداد در آن فصل بهترین فصل بازی خداداد بود .در تاریخ دوره بازی او در باشگاه ها حتی وقتی که در اروپا هم بود اینگونه بازی نكرد خوب تمرین می كرد و دل به كار می داد امیدوارم همیشه موفق باشد .

*مشكل تیم ملی در خط حمله را كجا می دانید ؟فكر نمی كنید روش تیم با توجه به استفاده از سیستم تک مهاجمه طوری است كه بازیكنی که در نوک مثل دائی می ایستد در تیم كم فروغ است .مخصوصا که در نظر بگیریم مثلا وحید هاشمیانی که در بازی ژاپن در سیستم دو مهاجمه آنقدر خوب کار کرده بود در بازی کره شمالی در زمین حریف که مهاجم نوک بود اصلا کار ایی نداشت؟

- ببینید تیمی كه ما داریم تركیبی از قابلیتهای مختلف است اما اكنون قالب تیم ما روی دریبل است و مثل قبل سانتر جای خود را به پا به توپ شدن می دهد چون ما كعبی را داریم ? مهدوی كیا را داریم ‌? نكونام را داریم و از دید نتیجه گرا هم بد نبوده الآن بازیكن دریبل زن گران است چون مربی با او می تواند با او دفاع تیم حریف را محو كند . در حال حاضر خیلی از تیمها این روش بازی مخرب حریف را دارند مثلا كامرون در سال 1990 مقابل آرژانتین بازی كرد كه علاوه بر دادن 2 اخراجی تیم آرژانتین نامدار را هم برد یا بازی فرانسه با سنگال در سال 2002 و همین یونان كه می آید مثلا روی زدن گل روی كرنر نتیجه می گیرد و تا پای فینال هم می رود و آنجا هم روی كرنر گل می زند و قهرمان میشود. سیستم تک مهاجمه هم از آن نشات می گیرد. اساس کار تیم ما روی دریبل است.

*چه ذهنیتی برای یك مربی پدیدار می شود كه باعث می شود دیگران فكر كنند او ترسو است ؟

- مربی كه اقداماتی كه انجام میدهد كه برتری خود را حفظ كند و آن كار از نضر عموم پسندیده نباشد می گویند مربی ترسویی است. افكار عمومی فقط بازی هجومی و زیبا را می پسندد.مثلا دلیل محبوبیت پرسپولیس از همین جا بود چون در طی دهه 50 پرسپولیس یكی می زد حمله می كرد 2 تا می زد حمله می كرد 5 تا می زد حمله می كرد ولی در همان موقع استقلال 1 گل می زد می رفت دفاع و محبوبیت پرسپولیس بالارفت . چون مردم قابلیت هجومی را دوست دارند اما مربی گاهی می گوید با یک گل هم می شود برد!

* آقای جلالی در مورد سیستم بازی تیم که تک مهاجمه است گرچه طبق گفته آقای برانكو 4-3-3 است ! فکر می کنید با حضور تیمهای مطرح جهان، اسن سیستم نتیجه می دهد ؟

- ما باید ببینیم كه كار ما در در خطوط دیگر چطور است .مثلا ما می توانیم با 3 مهاجم باشیم یا حتی علوی را بیاوریم تو و مثلا كریمی را به كار نگیریم.من گفتم ما یك سال وقت داریم و در این مدت اگر ما بتوانیم روی قوت حمله كار كنیم ما حتی می توانیم شگفتی ساز جام جهانی باشیم.بخش تهاجمی ما ویژگی های بسیار خوبی دارد.كریمی و مهدوی كیا باید بتوانند بالای 12 كیلومتر بدوند . حتی نه در 90 دقیقه بلكه 120 دقیقه بازی كند. مثلا حسن ساس در تركیه چكار می كند؟ او فقط نقش تخریبی دارد . ما به این نوع بازیکن نیاز داریم.

* اما چند سوال عمومی هم از شما بپرسیم. آقای جلالی خصوصیات اخلاقی شما همیشه آرام و خونسرد است ؟

- دیگر باید آن را از اهالی خانه پرسید .

* شما مثل خیلی دیگر از مربیان كادر خاصی دارید ؟ مثلا آقای مایلی كهن با فریادشیران و صالح نیا و یا پروین با ابراهیمی و خوردبین !

- نه من فكر می كنم كه می توانیم در بخشهای مختلف به فوتبال كشور كمك كنیم مثلا فرشاد ( پیوس ) یكسال می آید پیش من و بعد خودش می رود و كار می كند. من میروم علی فیروزی را از آبادان می آورم تا پخته شود تا به فوتبال آن خطه خدمت كند.دیدید طرح من در پایگاه جوانان را كه 24 مربی با من كار می كردند

* و طرح آینده شما ؟

- ایجاد انستیتو فوتبال ایران است كه تقریبا كارهای اولیه انجام شده و فرد خیری هم 38 هزار متر زمین را در جاده ساوه در اختیار ما گذاشته و عاشق كمك به جوانان و نیازمندان است و ما در پی مجوز ساخت و كارهای بعدی هستیم و همین جا كه شما تشریف آوردید محل اداری این انستیتو هست كه انشاءالله در آینده همه چیز درست خواهد شد .

* آقای جلالی واقعا درآمد شما از چیست. اینهمه زحمت و عشق شما به كار در آمدی هم دارد ؟

- من معلم آموزش و پرورش هستم خب كار سخت لست اما ما كمی منطقی و درست خرج می كنیم.من آدم ثروتمندی نیستم اما شخص بی نیازی هستم .

* واقعا ممنون از اینكه وقت خودتان را به ما دادید و امیدواریم در صباباتری روزهای خوبی داشته باشید!

- ممنون كه تشریف آوردید برای شما آرزوی موفقیت دارم

* بودن با شما واقعا برای ما لذت دارد. اخلاق خوب شما ? پذیرائى گرم شما و ...

- خواهش می كنم امیدوارم همچنان مثل قبل دوستان خوبی باشیم ...

 جلالی سرمربی رئال مادرید ایران شد 

 چگونه می توانیم مربی شویم