تبیان، دستیار زندگی
مأموریت فعلی شاتل فضایی دیسکاوری که با کد STS-131 شناخته می‌شود روز دوشنبه، 16 فروردین 1389 از مرکز فضایی کندی آغاز شد. گفته می‌شود که پس از مأموریت STS-107، این شاتل بیشترین حجم محموله را با خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با دیسکاوری

ایستگاه بین المللی

ایستگاه بین المللی فضایی بزرگترین دستگاهی است که تا کنون توسط انسان در فضا ساخته شده است. با اینکه ابعاد این ایستگاه اکنون به بزرگی یک میدان فوتبال است، فقط یک بخش کوچک آن، متشکل از واحدهای زیستی برای انسان می باشد. این ایستگاه به حدی بزرگ است که امکان نداشت یکباره به فضا پرتاب شود و اکثر بخش های بزرگ آن طی چندین پرواز شاتل های فضایی به فضا برده شده است. برای اینکه ایستگاه بتواند فعالیت کند؛ یعنی برق جریان داشته و سرد کننده های مایع هم برای حفظ دستگاه ها باقی بماند به یک ستون عظیم و محکم با طول 15متر و با وزن بیش از 10 هزار کیلوگرم نیاز است. (در تصویر کنار شما بخشی از این ایستگاه عظیم فضایی را می بینید که توسط یکی از افراد پرواز 131 شاتل دیسکاوری مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است. قسمت قابل دید در این تصویر واحد تحقیقاتی کیبو متعلق به کشور ژاپن است و در سمت چپ هم می توان این ستون عظیم را دید.)

در سه‌شنبه گذشته دو فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی به نام های ریک ماستراچیو و کلیتون آندرسون برای نصب مخزن آمونیاک جدید، شش ساعت و نیم وقت صرف راهپیمایی فضایی خود کردند. قبلاً تصور می‌رفت که این راهپیمایی فضایی آخرین مأموریت فضانوردان شاتل فضایی دیسکاوری باشد. راهپیمایی فضایی آخری که به منظور نصب همین مخزن انجام شده بود، بیش از آنچه برنامه‌ریزی شده بود وقت گرفت. دلیل طولانی شدن مأموریت فوق مربوط می‌شد به مشکلاتی که فضانوردان با جا دادن مخزن خالی و قدیمی آمونیاک سیستم خنک کننده در محفظه بارهای برگشتی شاتل فضایی دیسکاوری پیدا کرده بودند.

این روزها فضا زنانه‌ترین روزهای خود را تا به امروز تجربه می‌کند.

مأموریت فعلی شاتل فضایی دیسکاوری که با کد STS-131 شناخته می‌شود روز دوشنبه، 16 فروردین 1389 از مرکز فضایی کندی آغاز شد. گفته می‌شود که پس از مأموریت STS-107، این شاتل بیشترین حجم محموله را با خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل کرده است. این مأموریت شاتل فضایی دیسکاوری، آخرین پرواز شاتل‌ها با 7 فضانورد خواهد بود.

فضانوردان شاتل دیسکاوری

همچنین حضور همزمان سه فضانورد زن در بین هفت خدمه شاتل فضایی دیسکاوری ویژگی دیگری است که برای سومین بار اتفاق می‌افتد. در هر کدام از دو مأموریت پیشین STS-40 و STS-96 نیز سه فضانورد زن حضور داشته‌اند. با توجه به حضور تریسی دیسون، بانوی فضانورد مقیم ایستگاه بین‌المللی فضایی، این روزها فضا زنانه‌ترین روزهای خود را تا به امروز تجربه می‌کند.

STS-131 آخرین مأموریت شاتل های فضایی با فضانوردان تازه‌کار خواهد بود. فضانوردان حاضر در باقی پروازهای شاتل‌های فضایی تا زمان بازنشستگی آن ها، همگی فضانوردانی سابقه‌دار و کارکشته خواهند بود. و اما ویژگی دیگر این مأموریت حضور همزمان دو فضانورد ژاپنی، یکی به همراه فضانوردان شاتل فضایی و دیگری از خدمه ایستگاه بین المللی فضایی است.

منتظر انتشار تصاویر این ماموریت در روزهای آینده باشید.

به نقل از:

kabulsky.com

spacescience.ir

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر