تبیان، دستیار زندگی
تمرین سکوت ذهن، تمرینی پایه ای است در مراقبه ی ( Meditation )شرقی، فرد را برای مهار کردن ذهن آشفته و رساندن او به سکوت ذهنی یاری می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت ذهنی

سکوت ذهنی

تمرین سکوت ذهن، تمرینی پایه ای است در مراقبه ی ( Meditation )شرقی، فرد را برای مهار کردن ذهن آشفته و رساندن او به سکوت ذهنی یاری می کند.

این تمرین همه جا قابل اجراست و برای تمرکز بیش تر دانش آموزان در کلاس و توجه به مطالب درسی، بسیار مؤثر می باشد.

این تمرین به صورت آزمایشی روی دانش آموزان اول متوسطه اجرا شد؛ نتایج نشان داد آرامش دانش آموزان در کلاس درس و هم چنین تمرکز و دقت آن ها هنگام تدریس معلم به طرز معنا داری بیش تر شده است.

تمرین سکوت ذهن را می توان قبل از تدریس برای تمرکز بیش تر و یا بعد از تدریس برای استراحت ذهنی دانش آموزان انجام داد. مدت زمان اجرا 10 الی 15 دقیقه می باشد. برای انجام این تمرین از دانش آموز بخواهید این مراحل را یک به یک انجام دهد:

1- راحت بنشیند و چشم ها را ببندد.

2- تمام افکاری که باعث اختلال ذهنی و حواس پرتی او می شود، در ذهن تجسم کند. در این مرحله او باید ذهن خود را مانند حوضچه ای در نظر بگیرد که تمامی افکار مزاحم در آن شناور هستند. ( مدت زمان در این مرحله 4 الی 5 دقیقه در نظر گرفته می شود. )

سکوت ذهنی

3- یک کلمه آرامش بخش ( مانند واژه رها یا آرامش ) را در ذهن مانند قطره جوهری که بر آب می چکد و در سطح آن پخش می شود، بچکاند؛ به نحوی که تمام سطح ذهن را پر کند و تمام افکار مزاحم را پاک نماید و از بین ببرد. مرحله ی سوم تمرین را باید همراه با تنفس های عمیق انجام دهد و بهتر است هنگام بازدم کلمه رهایی را در ذهن ایجاد کند و تمام سطح ذهن را با آن پر نماید. ( مدت زمان در این مرحله 8 تا 10 دقیقه در نظر گرفته می شود. )

دانش آموز می توانداین تمرین را قبل از شروع به خواندن دروس زیر انجام دهد.

رشد مشاور مدرسه - پروین اعتصامی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم : نوربخش