تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی برای تمام مسلمان‌های دنیا و بی‌تردید برای انقلابیون دنیا، یك الگو است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام خميني در نگاه انديشمندان
امام خمینی

انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني براي تمام مسلمان‌هاي دنيا و بي‌ترديد براي انقلابيون دنيا، يك الگو است.

امام بدون تكيه به هيچ قدرتي توانست انقلاب اسلامي ايران را به پيروزي برساند و افكار همه‌ي مستكبران و كافران را زير و رو كند. زندگي و مرگ امام يك انقلاب بود...

اسماعيل اوچ ما از دانشمندان تركيه

...غم از دست دادن امام نه‌تنها براي مردم ايران، غمي جانسوز بود، بلكه براي همه‌ي مسلمانان جهان يك ضايعه‌ي بزرگ محسوب مي‌شود... امام يكي از سربازان واقعي اسلام بود كه با طاغوت، استعمار و استثمار مبارزه كرد و سرانجام پيروز شد...

زندگي ساده‌ي امام، بايستي سرمشق تمام مسلمين جهان باشد...

نيمان مايشان ـ معاون انجمن اسلامي چين

...امام خميني متعلق به تمام بشريت است. انديشه‌هاي امام خميني تنها متعلق به مسلمانان نيست، بلكه جهان بشريت بايد از تفكرات و ديدگاه‌هاي ايشان براي برپايي جوامعي برتر بهره گيرند.

نقش امام خميني در وقوع انقلاب اسلامي در ايران نمايان شد، اما اين انقلاب، تنها يك اثر از ايشان بود، اگر تفكرات امام خميني بدون هيچ مانعي در سراسر جهان نشر يافته بود امروز حركتي بنيان كن و پيگير در ميان تمامي پيروان اديان در جهان آغاز شده بود.

امام خميني از شخصيت‌هاي مظلوم جهان است. اگر ايشان مظلوم نبود، امروز آثار و تفكرات او به آساني در اختيار ميليون‌ها چيني مشتاق قرار ميگرفت. امروز مسلمانان چين شيفته‌ي شخصيت امام مي‌باشند و به انديشه‌هاي او عشق مي‌ورزند... مسلمانان جهان رهايي خود از بسياري موانع را در گرو اجراي تفكرات او مي‌دانند...

اسماعيل زحمت (دونگ وان) متفكر و نويسنده‌ي چين

امام خميني مثل درياي بيكران پرسكون و آرام بود. امام خميني امريكا را از ايران اسلامي بيرون راند و ايران را از زير يوغ استعمار بيرون كشيد... امروز اثر اين حركت را ما در آفريقا مي‌بينيم كه چگونه يك پزشك مسيحي به يكي از علماي الازهر مي‌گويد ما اسلامي را كه در دست اعراب و ايران و شاهان اسير است نمي‌خواهيم، ما اسلام خميني را مي‌خواهيم كه درمقابل ظالم مي‌ايستد و از مظلوم حمايت مي‌كند.

مولانا سيدصادق عليشاه ـ از دانشمندان پاكستان

امام خميني همانند انبيا فقط با حضور خود، دين، سياست، انقلاب، خدا و مردم را و ارتباط ناگسستني آنها با انسان متفكر را نشان داد و معني قيام خويش و قيام انبياي الهي را يادآور شد، جهان‌بيني مذهبي را احيا كرد و نور ايمان را روشن ساخت.

ناگفته نماند كه حتي در جهان مسيحيت شخصيت‌هاي ژرف‌انديشي هستند كه مفهوم واقعي پديده‌ي خميني و انقلاب اسلامي را درك مي‌كنند، ميتوتاكيس، كشيش ارتدوكس يوناني آيت‌الله كبير را دست خدا بر روي زمين ناميد. به عقيده لنسر استاد فلسفه از اتريش، خميني فصل جديد نزديك شدن انسان به خدا را باز كرد.

والنتين پروساكوف ـ از تاتارستان

... امام خميني با برپايي حكومت اسلامي و ارائه‌ي تئوري ولايت فقيه كه از ويژگي‌هاي ضد غربي و ضداستعماري بالايي نيز برخوردار بود، در برابر سه جريان عمده‌ي حاكم يعني ماديگرايي غربي، نظام‌هاي لائيزم حاكم بر برخي كشورهاي اسلامي مانند ايران دوران شاه و تركيه كه تحت نفوذ سياسي و فرهنگي گسترده‌ي غرب نيز قرار داشتند و همچنين جريان افراطي والتقاطي وهابيت كه موجب تشديد شكاف و اختلاف در ميان جوامع اسلامي گرديده بود، قيام كرد و كوشيد اسلام واقعي را وارد عرصه‌هاي زندگي كند.

دكتر عمران معاوليم ـ استاد فلسفه و ادبيات دانشگاه كاست سات ـ تايلند

... آيت‌الله خميني ايران را به قدرتي مهم در خاورميانه تبديل كرد... امروز ايران به يك قدرت عظيم مبدل گرديده كه با نيروي هيچ يك از پادشاهان تاريخ ايران قابل مقايسه نيست...

ژاپن تايمز

امام خميني تمام مرزهاي تقليدي حاكم بر مؤسسات مذهبي را اعم از اسلامي و غير اسلامي پشت سر گذاشتند و در حالي كه قرآن به دست داشتند، بازگشت اسلام را به زندگي اعلام نمودند و بدان روح جديدي بخشيدند، بنابراين مهم‌ترين اقدامي كه به دست امام راحل انجام گرفت، تحقق مسئله‌ي مذهب به عنوان يك نظام سياسي قادر به ايجاد حكومت و اداره‌ي جامعه مي‌باشد و عدم اعتماد به غرب به عنوان پايه‌ي عدالت و آزادي.

كتر محمدسعيد شهابي ـ سردبير مجله‌ي عربي العالم

... زندگي امام خميني براي ما الگوست و بايستي از مبارزات، فداكاري‌ها و صبر او در تحقق آرمان‌هايش درس بگيريم.

از ديدگاه امام خميني سياست از مذهب جدا نبود و مبارزه براي عقيده بدون هيچ ملاحظات ديگري مد نظر بود. خانه‌ي ساده، نداشتن دارايي زياد، رهبري مدبرانه‌ي معظم‌له در پيروزي انقلاب اسلامي از ابعاد مهم شخصيتي امام خميني است... امام خميني بدون در دست داشتن هيچ سلاحي بر رژيم شاه كه تحت حمايت ابرقدرت‌ها بود، پيروز شد.

رضا سيبوري ـ از اندونزي ـ متخصص در امور خاورميانه


منبع:فصلنامه 15 خرداد                                                 تنظیم:نقدی-گروه حوزه علمیه تبیان