تبیان، دستیار زندگی
با هیجان خاص، عکس «قبه‌الصخره» را نشان می‌دهد و می‌گوید همه‌ ی دنیا و در ایران به قبه الصخره، مسجدالاقصی می‌ گویند. در‌ حالی ‌که مسجد الاقصی ، این مسجد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود جوانان به نماز جمعه ، ممنوع !

برای خواندن قسمت اول از خاطرات سر لشکر فیروز آبادی در دیدار با جوانان فلسطینی ، کلیک کنید .

با هیجان خاص، عکس «قبه‌الصخره» را نشان می‌دهد و می‌گوید همه‌ ی دنیا و در ایران به قبه الصخره، مسجدالاقصی می‌ گویند. در‌ حالی ‌که مسجد الاقصی ، این مسجد است.

لازم به ذکر است ، عکس مسجد الاقصی در قسمت قبل آمده است . لطفا مراجعه بفرمایید .

مسجد الاقصی

قبه‌الصخره همان است که گنبد طلایی رنگ دارد و شکل چند ضلعی منتظم است و یعنی منشوری است که اطراف آن کتیبه کاشی کاری شده دارد. یکی از جوانان برایم توضیح می دهد کتیبه‌ ی کاشی دور قبة‌ الصخره، سوره ی مبارکه ‌ی یس است و بقیه تأکید می‌کنند .

 بالای سر این جوان عکس نورانی مقام معظم رهبری حضرت‌ آیت ‌الله ‌خامنه‌ای نصب شده است. محمود با نشاط خاصی دست خود را روی عکس رهبر  انقلاب می ‌گذارد و از مواضع آقا تمجید و ابراز خوش ‌حالی می‌ نماید.احمد هشام با انگشتان خود نشان می‌دهد ؛ اوّل سیّد امام خمینی و دوّم سیّد ‌آیت ‌الله‌ خامنه‌ ای.

از آن ‌ها می‌ پرسم آیا شما داخل مسجدالاقصی را دیده‌اید که می ‌گویند رژیم صهیونیستی ممنوع کرده است ؟

از آن ‌ها سئوال ‌هایی درباره مسجدالاقصی، هیکل سلیمان، کاوش‌ های رژیم صهیونیستی ، کنیسه ‌ی یهودیان و کنیسه‌ای که گفته می‌شود صهیونیست‌ ها در زیر قدس ایجاد کرده‌اند، می‌ پرسم. اطلاعات آن ‌ها هم شبیه اطلاعات ماست. معلوم می‌شود اطلاعات دقیقی ندارند.

این بسیجی ‌های انتفاضه ‌ی الاقصی، نسبت به یاسر عرفات و وابستگان او تردید جدی دارند.البته من باورم می‌شود.

یک جوان فلسطینی با قامتی رشید و چهره‌ای مصمّم وارد می‌شود .در چانه‌اش ریش عربی دارد.محمود و هشام با هم اشاره می‌کنند که او از اهالی قدس است. بنابراین فرصت مناسبی است که سئوال ‌هایم درباره ‌ی قدس شریف را از او بپرسم.

-می‌پرسم آیا شما این مسجد را دیده‌اید ؟

-صدبار.

-نام آن چیست؟

-مسجدالاقصی.

-تاکنون به آن وارد شده‌اید ؟

-با آهنگ تأکید می‌گوید: «بیش از صد بار!»

-می‌پرسم که داخل مسجد چیز دیگری هست و منظورم مثل مسجد جامع دمشق ، مزار حضرت یحیی نبی – علیه‌السّلام-، مقام حضرت هود نبی- علی نبینا و آله و علیه السّلام – می باشد.

-خیر، فقط مسجد است.

- نماز جمعه ‌ی قدس در کجا برگزار می‌شود؟

-مردها در این مسجد (مسجدالاقصی) و زنان در قبه‌الصخره.

نماز جمعه مسجد الاقصی

-وقتی می‌ پرسم که امام جمعه در محراب کدام مسجد می‌ایستد، دو جور جواب می‌دهد که احتمالاً در زمان ‌های مختلف بایستی متفاوت باشد. محوطه‌ ی اطراف قبه‌الصخره را نشان می‌ دهد.من تأکید می‌کنم محراب کدام مسجد که او در پاسخ، مسجد الاقصی را نشان می ‌دهد.

-رژیم صهیونیستی ورود جوانان زیر 45 سال را به نماز جمعه‌ ی قدس ممنوع کرده است.این جوانان بسیار که در صفوف نماز شرکت می‌ کنند، چه ‌طور می ‌آیند؟

-این‌ ها جوانان اهالی قدس هستند. رژیم صهیونیستی ورود جوانان سایر مناطق را مانع می ‌شد، ولی جوانان قدس در نماز جمعه شرکت می‌ کنند.

-ما همیشه تصاویر تلویزیونی نماز جمعه ‌ی قدس را در محوطه‌ ی قبه‌الصخره می ‌بینیم.

- نمازجمعه در مسجدالاقصی و تمام محوطه ‌ی اطراف قبه‌الصخره برگزار می‌شود.

-مسجد عمر کجاست ؟

-قسمتی از قبه‌الصخره است و داخل آن.

-صهیونیست‌ ها کجای مسجدالاقصی را مدعی هستند ؟

-ابتدا مدعی شدند شرق مسجدالاقصی هیکل سلیمان بوده است. بعد از حفاری چیزی پیدا نکردند.بعد مدعی شدند که زیر مسجدالاقصی هیکل سلیمان بوده است و به این بهانه زیر مسجد را حفاری کردند.آن ‌جا هم اثری پیدا نشد.

«لطیف سمیر» عنوان می ‌کند که انگشتر و شمشیر حضرت سلیمان را در حفاری یافته‌اند.می ‌پرسم: «آیا شما دیده‌ای ؟» وقتی می‌ بینم پاسخش منفی است، به او می‌ گویم که اگر ندیده‌اید، این هم دروغ صهیونیستی است! بقیه ‌ی بسیجی‌ های انتفاضه نیز حرف سمیر را تأیید نمی ‌کنند؟.جوان اهل قدس ادامه می ‌دهد که در حفاری‌ ها چیزی پیدا نشده است.

-گفته می‌ شود صهیونیست‌ ها در محل حفاری ‌ها در زیرزمین، کنیسه‌ای به نام هیکل سلیمان ساخته‌اند.

-یهودی‌ ها در کنار قدس کنیسه‌ای دارند.

-در زیرزمین.

-من اخیراً گزارشی مطالعه کردم درباره ‌ی این کنیسه در زیر زمین.

-وجود ندارد، من نشنیده‌ام.

-حال که در حفاری ‌ها چیزی پیدا نکرده اند، چه می‌گویند؟

-آن ‌ها همه‌ ی مسجدالاقصی، محوطه ‌ی شرقی، قبه ‌الصخره و محوطه ‌ی اطراف آن ‌را به جای هیکل سلیمان مدعی هستند.

می‌ گویم: «انا ان شاءالله معکم قوامون لتحریر قدس.»

غزه

 احمد هشام در حالی که یأس در چهره‌ی او اثر می‌ نماید، می‌گوید که قدس و فلسطین مثل ایران نیست.یهودی ‌ها در نقطه نقطه‌ ی آن نفوذ کرده‌اند.همه‌ جا هستند.ما مثل جزایر کوچکی در بین آن‌ ها زندگی می‌ کنیم.چه‌ طور می‌ توانیم از شرّ آن ‌ها خلاص شویم؟!

یا حجت ‌ابن ‌الحسن، عجل ‌علی ‌ظهورک، جهان در انتظار است. بحول الله تعالی و قوّته، با توکل بر خدا... با استناد به آیه ‌ی نخست سوره ‌ی شریفه اسراء می‌ گویم که قرآن، محل معراج رسول الله ‌صل ‌الله ‌علیه‌ و آله را مسجدالاقصی می‌خواند.حال پیامبر اکرم _صل ‌الله ‌علیه ‌و آله_ از محل این مسجد به معراج رفته‌ اند یا از قبه‌الصخره. هم‌ صدا با هم محل معراج رسول الله را محل صخره می ‌دانند. راجع به بانی مسجدالاقصی قدری صحبت می‌ کنیم. مطالب مختلفی گفته می‌ شود، ولی بیش‌ تر تأکید می ‌کنند که اصل آن مربوط به قبل از اسلام است.

می ‌گویند که شبستانی در زیر مسجد هست به نام مروان و نام عبدالملک مروان نیز مطرح می‌شود. از کتیبه‌ی مسجد که در عکس دیده می‌شود، می‌ پرسم. جوان اهل قدس با تعجّب به آن نگاه می‌کند و می‌گوید که من تاکنون به آن توجه نکرده بودم.

دوباره تعارفات معمول برگزار می‌شود و پس از آن باز هم زمان خداحافظی است.


تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی