تبیان، دستیار زندگی
حضرت مهدی(ع) در سال 255ق. دیده به جهان گشوده است و اكنون از تولد او بیش از 1000سال می‌گذرد. چگونه بشر می‌تواند چنین عمر طولانی داشته باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و عمر طولانی

امام زمان (عج)

حضرت مهدی(ع) در سال 255ق. دیده به جهان گشوده است و اكنون از تولد او بیش از 1000سال می‌گذرد. چگونه بشر می‌تواند چنین عمر طولانی داشته باشد؟

پاسخ: این سؤال را از دو راه می‌توان پاسخ گفت:

1. روش غیبی

با توجه به آنچه كه قرآن مجید و روایات از طولانی بودن عمر گروهی گزارش می‌دهد كه هرگز با مقیاس‌های ما تطبیق نمی‌كند. می‌توان به این سؤال پاسخ داد. قرآن درباره نوح(ع) می‌فرماید:

«فَلَبِثَ فِیِهِ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسینَ عاماً»1

«او در میان قوم خود 950 سال زیست».

این آیه تنها به دوران تبلیغ آن حضرت اشاره دارد. امّا این كه پس از طوفان چه مقدار عمر كرد و یا قبل از تبلیغ چه مقدار عمر كرده بود، آیه متذكر آن نیست.

همچنین قرآن درباره یونس(ع) یادآور می‌شود كه اگر او در شكم ماهی خدا را تسبیح نمی‌گفت، تا روز رستاخیز در شكم آن ماهی می‌ماند:

«وَلَوْلا انّهُ كانَ مِنَ المُسَبِّحینَ * لَلَبِثَ فی بَطْنِهِ إِلی یَومِ یُبْعَثُون».2

«اگر از تسبیح گویان نبود، تا روز رستاخیز در شكم آن می‌ماند».

بنابراین، همان خدایی كه این دو ولی را تا این حد زنده نگاه داشته یا می‌توانست زنده نگاه دارد، چرا آخرین وصی و ذخیره خود را تحت عنایات خود، زنده نگاه ندارد؟ در این مورد به آیه شریفه توجه كنید:

«وَما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ».3

«آنها خدا را چنان كه شایسته اوست نشناختند».

مسأله طول عمر حضرت ولی عصر، مسأله عنایات الهی است و اگر عنایات او نبود، رویدادهای بی‌شمار و مصائب روزگار و پیامدهای بد در كمین آن حضرت بود. خداست كه او را از این حوادث حفظ كرده و عمر طولانی بخشیده است و به قول شاعر:

خدایی كه جهان پاینده دارد      تـواند حجتـی را زنده دارد

مسأله طول عمر حضرت ولی عصر، مسأله عنایات الهی است و اگر عنایات او نبود، رویدادهای بی‌شمار و مصائب روزگار و پیامدهای بد در كمین آن حضرت بود. خداست كه او را از این حوادث حفظ كرده و عمر طولانی بخشیده است.

2. روش طبیعی

از آنجا كه در علم طب و زیست شناسی، برای عمر انسان حدی معین نشده كه تجاوز از آن امكان نداشته باشد، می‌توان با یافتن علل پیری و مرگ زودرس و مقابله با آنها، طول عمر بشر را افزایش داد، چنان كه هم اكنون بر اثر پیشرفت‌های علم طب و بهداشت عمومی در كشورهای پیشرفته، متوسط طول عمر انسان‌ها افزایش یافته است، مثلاً در آمریكا در سال 1901، عمر متوسط مردان 23/ 48سال و زنان 80/51 سال بوده، ولی در سال 1944 عمر متوسط مردان به 50/63‌ و زنان به 95/68سال رسیده است. این افزایش بیشتر شامل وضع تغذیه و بهداشت در دوران كودكی و بهبود وضع درمان و پیشگیری مخصوصاً در بیماری‌های واگیردار است ولی در بیماری‌های استحاله‌ای مانند تصلب شرایین هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است.4

این آمار مربوط به اعصار پیشین است، ولی اكنون وسایل بهداشت و درمان و تغذیه بهبود یافته و حتی در ایران، میانگین عمر بالا رفته است. طول عمر بیشتر به وراثت، محیط زیست، نوع كار و شغل از نظر فشار روحی و عصبی و نیز تغذیه صحیح بستگی دارد.

افزایش طول عمر به خودی خود علت مرگ نیست، بلكه بر اثر بیماری‌ها و عادات مضر، اعضای اصلی بدن فرسوده شده و از كار می‌افتند. هم اكنون عمر بالای صد سال فراوان دیده می‌شود و در كشورهایی نظیر تركیه و قفقاز و كشورهای بالكان، به علت شرایط زیست محیطی و تغذیه طبیعی و سالم، افراد بالای صد سال فراوان دیده می‌شوند.

در تاریخ زندگی انسان، افراد معمّر فراوان دیده شده‌اند، حتی كتاب‌هایی تحت عنوان «المعمّرون» نوشته شده است.

نویسنده : حضرت آیت الله سبحانی

گروه دین و اندیشه تبیان - مهدی سیف جمالی


[1] .  عنكبوت/14.

[2] .  صافات/143ـ 144.

[3] .  انعام/91.

[4] .  دادگستر جهان، ص 177 تا 182.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.