تبیان، دستیار زندگی
کلمات بار عاطفی دارند و می توانند بر مخاطب تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. زن و شوهر باید به کلماتی که استفاده می کنند توجه داشته باشند و اغراق آمیز صحبت نکنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای آنانکه طالب خوشبختی اند

گل

یکی از راههایی که کمک بزرگی به بقا و دوام زندگی می کند ، این است که ”فرد ، همسر خود را آن چنان که هست ، بپذیرد” و او را با تمام خصوصیاتش ، با تمام تجارب گذشته ، با پدر ، مادر ، خواهرها و برادرهایش قبول کند.  اگر شما قادر باشید همسرتان را با هر قیافه ، شغل ، تحصیلات و خانواده ای که دارد ، بپذیرید و این نگرش را در خودتان پر رنگ کنید ، در زندگی مشترک احساس بهتری خواهید داشت . بهتراست این تفکر را در خود تقویت کنید که این شخص با تمام ویژگی های خوب و بدی که دارد مال من است و برای من است و من به او عشق می ورزم.

موضوع دیگر ، اولین برخورد در پایان یک روز کاری است. آن چه در طول چند دقیقه ی اول ، هنگامی که همسرتان را می بینید ، انجام می دهید و می گویید ، بسیار مهم است. پس زمانی که در پایان روز با همسر خود مواجه می شوید ، استقبال خوبی از وی به عمل آورید

هر وقت احساس فراموش شدگی و تنهایی کردید ، مهم است به خاطر داشته باشید که شما برای شادمانی خود مسئول هستید. بنابراین باید ابتکار به خرج دهید و فضایی صمیمی بین خود و همسرتان ایجاد کنید.  یکی از مواردی که تاثیر بسیاری در زندگی زناشویی می گذارد ، نحوه ی بر قراری ارتباط کلامی و شیوه ی حرف زدن زن و شوهر با یکدیگر است. به عبارت دیگر بسیاری از مشاجرات خانوادگی ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی زوجین در رساندن مفهوم به یکدیگر است.

دو کبوتر

کلمات بار عاطفی دارند و می توانند بر مخاطب تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. زن و شوهر باید به کلماتی که استفاده می کنند توجه داشته باشند و اغراق آمیز صحبت نکنند. برای مثال خانم ها بهتر است به جای این که به همسر خود بگویند :”تو هیچ وقت به فکر ما نیستی ”، از جمله ی :”گاهی اوقات ما را فراموش می کنی ” استفاده کنند ، زیرا معمولاً آقایان روی کلمات دقیق می شوند. در زیر نمونه هایی از واکنش های کلامی مطرح می شود. شما کدام پاسخ را ترجیح می دهید ؟ آیا اگر مورد آخر را انتخاب کنید ، بهتر نیست ؟

امروز شاید کمی دیر بیام       الف- کار همیشگی توست    ب- بازم می خوان ازت کار بکشن   ج- منتظرت می مونم ، ولی خیلی خودت را اذیت نکن

چرا غذا نمی خوری ، مگه غذا خوردی ؟   الف- نمی خورم ، از این غذا خوشم نمی آید

ب- کجا غذا خوردم ، باز کج خیال شدی     ج- با این که بوی غذات آدم را به اشتها می آورد ، اما نمی دانم چرا میل ندارم

از دیگر موارد موثر در ایجاد دلخوری بین زن وشوهر، غیر مستقیم و با گوشه و کنایه صحبت کردن است در جایی که انسان می تواند به طور صریح سخن بگوید ، چرا متوسل به طعنه و کنایه شود؟ در این صورت نه تنها مشکل حل نمی شود ، بلکه رنجش ها عمیق تر می گردد. وقتی از هم رنجش پیدا می کنید و در صدد رفع آن بر نمی آیید ، وقتی اجازه می دهید که ناراحتی ها روی هم انباشته شوند ، باید انتظار داشته باشید که رابطه تان سرد و بی روح شود .  این نکته مهم است که قبل از صحبت کردن با همسر خود ، موضوع را با دیگران مطرح نکنید. پیشاپیش یاد آوری کنید که شاید اصل ماجرا یک سوء تفاهم باشد و غرض از صحبت ، رفع کردن آن است. همیشه از نکات مثبت شخصیت همسر و کارهای مطلوبی که انجام داده است ذکری به میان آورید تا فضای مذاکره صمیمی شود. هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید و مزایای آنان را به رخش نکشید.  از یکدندگی و لجاجت بپرهیزید .

از نکات مثبت شخصیت همسر و کارهای مطلوبی که انجام داده است ذکری به میان آورید تا فضای مذاکره صمیمی شود.

یکی دیگر از مهارت هایی که باید در زندگی مشترک آموخت ، گوش دادن مؤثر به سخنان همسر است . وقتی به صحبت همسرتان توجه نمی کنید و آن را باور ندارید و به واقع برای منظور او معنایی در نظر می گیرید ، اقدام به ذهن خوانی می کنید و بدین ترتیب محتوای حقیقی صحبت همسرتان را با فرضیه های خود عوض می کنید .  ذهن خوانی برای ایجاد صمیمیت مضر است ، زیرا مسلمات را رها می کنید و به خیالات می چسبید .

یکی از خصوصیات همسران موفق ، شوخ طبعی ، خوش رویی و خوش خلقی است .  زن و شوهر هر دو نشان می دهند که برای روحیات ، احساسات و شخصیت طرف مقابل ارزش قائل اند و سهم خود را در شاد کردن و بهتر ساختن محیط زندگی می شناسند .

از به کار بردن کلمه طلاق پرهیز کنید . طبق تحقیقات انجام شده توسط باس ، بسیاری از زوج های موفق اظهار داشته اند که تحت هر شرایط حاضر به ادامه ی زندگی اند و هرگز به طلاق فکر نمی کنند .این افراد به جای این که مقابل یکدیگر حرکت کنند ، به موازات همدیگر حرکت می کنند . زبان تشکر و قدر دانی داشته باشید . به همان اندازه که همسرتان را به خاطر بعضی از رفتارهایش سرزنش و از رفتار او انتقاد می کنید ، باید از او برای خوبی هایش تشکر کنید .

خانواده مطهر

گروه خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

کتاب "روابط سالم و سازنده بین همسران " در کتابخانه تبیان می تواند مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. برای مهارت آموزی بیشتر با مشاورین سایت در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

سلامت جنسی در گرو چیست؟

رمز زندگی زناشویی موفق

نقش یک همدم عاشق

رابطه با همسرتان را بتکانید!

خستگی از زندگی مشترک

بی نظمی در دعوا هم ممنوعه!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.