تبیان، دستیار زندگی
تا ده سال پیش تفكر متداول و غالب این بود كه ظرفیت و استعداد مغز انسان از زمان تولد تا هنگام مرگ ثابت می‌ماند و قابل افزایش نیست اما امروزه خلاف آن ثابت شده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرین کنید تا باهوش تر شوید!

شما می‌توانید باهوش‌تر و خوشبخت‌تر شوید.

تمرین هوش

تا ده سال پیش تفكر متداول و غالب این بود كه ظرفیت و استعداد مغز انسان از زمان تولد تا هنگام مرگ ثابت می‌ماند و قابل افزایش نیست؛ ولی محققانی كه در مورد افراد با بهره هوشی (IQ) بالا مطالعه می‌كنند، هوش ژنتیك را به عنوان استاندارد علمی در نظر دارند. با پیشرفت اسكن‌های مغزی و افزایش توانایی اسكن مغزی حتی تا یك سلول منفرد، باید اعتراف كنیم كه ما نه تنها می‌توانیم باهوش‌تر و از نظر مغزی متعادل‌تر شویم، بلكه این روند می‌تواند در تمام طول عمر ادامه داشته باشد. هنگامی كه این یافته‌های جدید را در مقیاس وسیع‌تر به هم ربط می‌دهیم، می‌بینیم كه ما هر قدر باهوش‌تر شویم، خوشبخت‌تر خواهیم شد.

ما هر قدر باهوش‌تر شویم، خوشبخت‌تر خواهیم شد.

یكی از اصول انعطاف‌پذیری این است كه نرون‌ها یا سلول‌های مغزی به سمت نقاط و مراكزی كه فعالیت بالایی دارند، جذب می‌شوند، زمانی كه یاد می‌گیرید تعادل خود را هنگام دوچرخه‌سواری حفظ كنید، سلول‌های مربوط به این كار در نقطه‌ای متمركز می‌شوند و بر اثر آزمون و خطا، نرون‌های كافی تجمع یافته و به صورت بسته‌ای در می‌آیند تا شما به سطح بالایی از تعادل دست یابید و بالاخره ماهیچه‌ها ارتباط خود را با نرون‌ها ایجاد نمایند و شما قادر به دوچرخه‌سواری شوید. به نظر می‌رسد كه این نرون‌ها سال‌های سال در همانجا باقی می‌مانند و شما توانایی دوچرخه‌سواری را برای همیشه حفظ می‌كنید.

تمرین هوش

حال باید دید كه بسته‌های نرون‌های احساسی چگونه گسترش می‌یابند كه حالتی از تاثیر منفی مانند افسردگی و نگرانی را ایجاد می‌‌كنند. این عقده‌ها و پیچیدگی‌ها را می‌توان با بسته‌های شبكه عصبی «لذت و شادی» كه برای زندگی فرد كمتر نابودكننده است و فرد را برای تغییر تقویت می‌كنند، جایگزین نمود. شما می‌توانید مغز خود را پرورش دهید تا احساس شادی نموده و از استرس و نگرانی رها شود.

اولین قدم برای بازسازی مغز در عكس‌العمل‌های احساسی و هیجانی و همچنین هوش ذهنی، بی‌ثبات كردن دسته‌های عصبی محدودكننده است. شاید حتی لازم باشد كه پیوستگی آنها به طور كامل شكسته شود. به جای اینكه فكر كنید چگونه یك مسأله ریاضی را به یك روش حل كنید، به راه‌های دیگر آن بیندیشید. اگر نمی‌توانید از طوفان استرس رها شوید، همت كنید و خود را ملزم نمایید تا كاری را كه می‌خواهید، انجام دهید. ولی ابتدا باید روند فكر كردن را متوقف كنید. چگونه می‌توان چنین كاری انجام داد؟ یكی از متداول‌ترین راه‌ها تغییر الگوی تنفس است. مغز و همچنین تمام بدن، به الگوی تنفسی شما پاسخ می‌دهند. برای مثال تصور كنید كه اگر 22 بار در دقیقه نفس بكشید (تنفس خرگوشی) مغز شما فكر می‌كند كه شما در خطر هستید و طبعا در این حالت به صورت طوفان نگرانی عكس‌العمل نشان خواهد داد. در چنین شرایطی شما قادر نخواهید بود كه به روشنی فكر كنید و تمرینات مغزی انجام دهید؛ زیرا سیستم بدن شما در حالت نجات از خطر و مرگ قرار گرفته و به جای فكر كردن از طریق راه‌حل‌های منطقی به دنبال پاسخ‌های سریع می‌گردد. سعی كنید 14-12 بار در دقیقه نفس بكشید و حالت عادی‌تری برای فرایند مغزی خود ایجاد نمایید. راه‌های دیگری نیز برای توقف الگوهای فكری وجود دارد كه از جمله می‌توان به مسافرت رفتن، ورزش كردن و غیره اشاره كرد.

یكی از متداول‌ترین راه‌ها تغییر الگوی تنفس است. مغز و همچنین تمام بدن، به الگوی تنفسی شما پاسخ می‌دهند.

قدم دوم برای تغییر مغز و دستیابی به راه‌حل‌های احساسی بهتر این است كه همزمان با بی‌ثبات كردن و شكستن الگوی مغزی نگرانی، الگویی را كه خود می‌خواهید جایگزین آن كنید. همانگونه كه جدول ضرب و دوچرخه سواری را با تمرین و تكرار می‌آموزید، می‌توانید الگویی را كه دوست دارید، بیابید. نشان داده شده است كه گوش كردن به یک آوای خوش مانند صدای دریا می تواند معجزه کند.  برخی از مردم به سرودهای پرمعنا با جملات حقیقی و مثبت گوش داده و بیت مشهوری از آن را با خود زمزمه می‌كنند و همین كار آنها را در حالتی كه دوست دارند قرار می‌دهد.

تمرین هوش

پس به خاطر داشته باشید كه شما باید آنچه را كه می‌خواهید تمرین و با تمرین و تكرار آن را در خود ایجاد كنید، وگرنه طوفان‌های نابودكننده مغز بازخواهند گشت. هر چه بیشتر بتوانید مغز خود را برای آنچه دلخواه شماست تمرین و آموزش دهید، بهتر خواهید توانست آنچه را می‌خواهید انجام دهید.

یكی از راه‌هایی كه می‌تواند موجب جهش شما در زمینه كسب مهارت‌های انعطاف‌پذیری مغزی شود، این است كه توانایی‌های خود را جشن بگیرید. همانگونه كه در توصیف رفتاری گفته شده است، مغز عاشق تحسین است. وقتی موفق به انجام كاری می‌شوید، برای خود یك مهمانی كوچك ترتیب دهید. به خودتان جایزه بدهید و به خود بنازید. شاید به نظر خودتان خارق‌العاده نباشید، ولی مطالعات روانشناسی نشان داده است كه مغز انسان توانایی‌های شگفت‌انگیزی در انجام اعمال گوناگون دارد؛ فقط كافی است به خود فرصت دهید. ممكن است تصور این مطلب برای‌تان دشوار باشد، ولی مطمئن باشید شما این قدرت را دارید در هر لحظه‌ای كه بخواهید، زندگی خود را تغییر دهید.

منبع : ماهنامه زندگی و سلامت

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

مقالات مرتبط:

انتقاد یا انفجار

کمی با من صمیمی باش!

با استرس خلع سلاح نشوید

قصه ارتباط موثر

مثل جواهر در زندگی بدرخشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.