تبیان، دستیار زندگی
وقتی حرف قرآن پیش می آید حرف و حدیث زیاد است مثل اینکه چرا عربی است یا اینکه آیا باید معنای آن را هم بخوانیم و بدانیم و یا اینکه خواندن آیات قرآن، در صورتی که انسان معنای آنها را نفهمد، چه اثر و فایده‌ای دارد؟ در این نوشتار خدمت حضرت آیت الله جوادی آم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا می‌توانید قرآن بخوانید حتی اگر نمی‌فهمید

بسیار قرآن بخوانید

وقتی حرف قرآن پیش می آید حرف و حدیث زیاد است مثل اینکه چرا عربی است یا اینکه آیا باید معنای آن را هم بخوانیم و بدانیم و یا این که خواندن آیات قرآن، در صورتی که انسان معنای آنها را نفهمد، چه اثر و فایده‌ای دارد؟

در این نوشتار خدمت حضرت آیت الله جوادی آملی هستیم که جواب این سوال اخیر، یعنی آثار تلاوت متن عربی قرآن حتی با ندانستن معنای آن را از ایشان بپرسیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن کریم برای ما روشن شود و بدانیم که تلاوت قرآن، تکلم و سخن گفتن خدا با انسان است، با طهارت باطن و انس با قرآن، لذت تلاوت آن را می‌چشیم و هیچ گاه حاضر نمی‌شویم که بین خود و قرآن فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن 1 محروم نمی‌شویم.

خدای سبحان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را تحت ولایت مستقیم خود معرفی کرده است: «إِنَّ وَلِیِّـیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ»2 این کریمه بیان کننده چند مطلب است:

1. خدا ولی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است: «ان ولیّی الله»

2. همان خدایی که ولیّ رسول الله صلی الله علیه و آله است که قرآن را نازل فرموده است: «الذی نزل الکتاب»

3. خداوند متولی صالحان است: «و هو یتولی الصالحین»

با توجه به این سه نکته، درمی‌یابیم که صالح شدن موجب تولی خدا بر انسان است. تا انسان صالح نشود، تحت ولایت الله نخواهد بود و خدا هم تولی او را نخواهد پذیرفت. بهترین راه صلاح نیز انس با قرآن است.

عبارت «ولی رسول الله صلی الله علیه و آله خدایی است که قرآن را نازل کرده»، تعلیق حکم بر وصف، و مشعِر به علیت است؛ یعنی اگر کسی به قرآن عمل کند، صالح می‌شود و اگر خداوند بخواهد، ولیّ کسی بشود، از راه قرآن کریم ولایت و تدبیر او را بر عهده می‌گیرد، از این رو می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن»3؛ آن مقدار که برای شما میسر است، قرآن تلاوت کنید و با این کتاب الهی مأنوس باشید؛ حتی اگر معنای بعضی آیات و سوره‌ها برای شما روشن نیست، باز هم قرآن بخوانید و با آن انس بگیرید، چون قرآن کلام آدمی نیست تا اگر کسی معنایش را نداند، خواندنش بی ثمر باشد، بلکه نوری الهی است که خواندنش عبادت است؛ گرچه به معنایش آگاهی نداشته باشید.

نسیم اندیشه، دفتر اول

تنظیم: گروه دین و اندیشه، عسگری


1- با تلاوت حداقل 50 آیه در شبانه روز؛ الکافی، ج2 ، ص609

2- سوره اعراف، آیه 169

3- سوره مزمل، آیه 20