تبیان، دستیار زندگی
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: كتاب دا نه تنها دیگر آثار را تحت‌الشعاع قرار نداد، بلكه سبب تجدید نظر كسانی شد كه تا دیروز تلقی درستی از خاطرات جنگ نداشتند. دا برای جنگ و خاطرات عزت شاهی برای انقلاب، مخاطبان جدیدی را به میدان خاطره‌خوانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"دا" و "عزت شاهي" مخاطبان جديدي را خاطره‌خوان كردند
سرهنگی

مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري گفت: كتاب "دا" نه تنها ديگر آثار را تحت‌الشعاع قرار نداد، بلكه سبب تجديد نظر كساني شد كه تا ديروز تلقي درستي از خاطرات جنگ نداشتند. "دا" براي جنگ و "خاطرات عزت شاهي" براي انقلاب، مخاطبان جديدي را به ميدان خاطره‌خواني وارد كردند.

مرتضي سرهنگي، مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره وضعيت ادبيات دفاع مقدس در سال 88 اظهار داشت: به طور خاص، خاطره‌نويسي در حوزه‌ جنگ و ساير حوزه‌ها، با دگرگوني‌هاي خوبي همراه بوده است. در واقع "اين بچه كه داره بزرگ مي‌شه، آدم خوش تيپي خواهد شد!"

مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري با مهم خواندن اين جريان مخاطب‌سازي، ادامه داد: 2 واقعه؛ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، 2 جريان سرنوشت‌‌سازند كه با تدوين خاطرات آن‌ها، مخاطبان به جزييات بيشتري از اين 2 حادثه دست پيدا مي‌كنند.

سرهنگي افزود: همان طور كه جنگ آميزه‌اي از استدلال و عاطفه است، خاطراتش هم با اين 2 ويژگي همراه‌اند.

وي در پايان يادآور شد: خاطره، مقدمه شناخت جنگ و نوعي سند شفاهي است. اين سند بايد سالم استخراج، حمل و منعكس شود. زيرا برگرفته از واقعيت است. واقعه‌اي كه نوشته نمي‌شود، انگار وجود هم نداشته است و ما از يك جنگ باور نكردني مي‌نويسيم.

كتاب "دا" خاطرات سيده زهرا حسيني از روزهای آغازین جنگ، مقاومت در خرمشهر و اشغال این شهر توسط ارتش متجاوز صدام را به قلم اعظم حسینی دربر دارد كه با گذشت 19 ماه از نخستين انتشار، انتشارات سوره مهر آن را به چاپ صدو دهم مي‌رساند.

"خاطرات عزت شاهي" كه تاكنون توسط همين ناشر به چاپ پانزدهم رسيده، شامل مجموعه‌اي از خاطرات عزت‌‌الله مطهري معروف به عزت شاهي، مبارز انقلابي است كه توانست در جريان رويارويي با رژيم شاه خائن از شكنجه‌هاي دوران بازجويي و زندان جان نه چندان سالم به در برد و خود را به پيروزي انقلاب اسلامي برساند.