تبیان، دستیار زندگی
دی كشور را با جان خود پرداخت كرده است صدای سرفه‌های پی در پی پدر در خانه می پیچد، دخترك دلش می لرزد ، باز پدر كبود می شود و دستهای پر تاولش می لرزند، مادر كمی آب می آورد اما پدر دست او را پس زده و همچنان سرفه می كند، دخترك ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر دلیر مردی است كه بهای آزادی كشور را با جان خود پرداخت كرده است


صدای سرفه‌های پی در پی پدر در خانه می پیچد، دخترك دلش می لرزد ، باز پدر كبود می شود و دستهای پر تاولش می لرزند، مادر كمی آب می آورد اما پدر دست او را پس زده و همچنان سرفه می كند، دخترك به چشمهای مهربان پدر لبخند می زند اما چشم های پدر قرمزند، درد مجالی برای لبخند دخترك نمی گذارد، نفسهای پدر به شماره می افتد، مادر فریاد می زند و پیكر نیمه جان پدر را به بیمارستان می‌برد...

شب از نیمه گذشته است كه مادر در گوش دخترك زمزمه می كند " دل پدر به وسعت دریاست ، پدر دلیر مردی است كه بهای آزادی كشور را با جان خود پرداخت كرده است " دخترك در تاریكی شب به درد پدری می اندیشد كه بهای مردانگی را با درد و تنهایی می دهد.

فردا روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میكروبی است ، سلاحهایی كه ناجوانمردانه در جنگ ایران و عراق مردانی را تا همیشه زمینگیر كرد و دردهایی را در سینه هایشان كاشت كه تا نسل های بعد نیز باید تاوانش را بپردازند.

طی جنگ 8 ساله ایران و عراق بیش از 110 هزار نفر گازهای شیمیایی را استنشاق كردند و هرآن احتمال بروز عوارض آن با شدت های مختلف وجود دارد ، بر اساس آمار ارایه شده از سوی بنباد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در این بنیاد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند ، اما به راستی این مردان مرد چگونه روزگار سپری می كنند؟

یك جانباز شیمیایی با تاكید بر اینكه رفتار مناسبی با جانبازان در بنیاد جانبازان صورت نمی پذیرد ، می گوید : جانبازان فقط یك مركز درمانی به نام بیمارستان ساسان دارند كه تمام بخشهای این بیمارستان نیز برای جانبازان شیمیایی نیست.

وی كه نمی خواست نامش فاش شود ، می افزاید : در بسیاری از مواقع جانبازان شیمیایی مجبورند درد را تحمل كنند تا تخت بیمارستان خالی شود.

وی با تاكید بر اینكه آمار متخصصانی كه بنیاد اعلام كرده بسیار محدود است و پاسخگوی نیاز جانبازان نیست ، می گوید : بنیاد باید مراكز درمانی و متخصصان بیشتری را به جانبازان شیمیایی معرفی كند چرا كه هر متخصصی نمی تواند متوجه مشكلات جانبازان شیمیایی شود.

بهای ریاست مدیران دردی است كه جانبازان می كشند

همسر جانبازی می گوید : تا با جانبازی زندگی نكنی نمی فهمی كه همسران و جانبازان شیمیایی چه می گویند.

وی با اشاره به اینكه همسرش جانباز شیمیایی 40 درصد است ، می افزاید : فرزند دومم آسم دارد و این در حالی است كه این بیماری در اطرافیان من و همسرم وجود ندارد ، بنیاد می گوید عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود اما بیماری فرزند من این موضوع را تایید نمی‌كند.

وی ادامه می دهد : مواقعی كه بیماری همسرم عود می كند و صدای آرام و پر خس نفسهایش در خانه می پیچد حس می كنم واقعا جانبازان شیمیایی دردكشیده ترین جانبازان و بی كس ترین آنها هستند ، وقتی با مسوولان صحبت می كنی و از مشكلات جانبازت می گویی انگار نه انگار كه اگر او پشت میز ریاست نشسته به خاطر سالهای پردردی است كه همسر من سپری كرده است ، قدرت امروز او ناشی از مردانگی و زخم های حاصل از دفاع همسرمن است ، مسوولان به گونه ای برخورد می كنند كه انگار دارند صدقه می دهند و برای انجام كارها منت می گذارند.

این همسر جانباز می گوید : گاهی كه نیمه شب ها حال همسرم بد می شود و مجبور می شوم وی را به بیمارستان برسانم بسیاری از پزشكان حتی پزشكان كشیك حاضر نیستند از خواب نازشان بگذرند و سری به جانباز بزنند انگار نه انگار كه بهای پزشك شدن و آزادانه گشتن او همین دردی است كه همسر من می كشد.

فقط در روز جانباز به یاد ما می افتند

یك جانباز با تاكید براینكه در طول سال جانبازان فراموش می شوند و فقط در روزهای ویژه به سراغ آنها می آیند ، می گوید : نه تنها مردم كه چه بسا مسوولان نیز فقط روزهای خاصی به یاد جانبازان و خصوصا جانبازان شیمیایی می افتند.

وی ادامه می دهد : به نظر مردم، ما جانبازان جایگاه و موقعیت های ویژه ای داریم در حالیكه گاهی حتی دلمان نمی خواهد به دلیل برخورد بدی كه می شود بگوییم كه جانبازیم.

وی ادامه می دهد : من به دلیل حضور برادرم در خارج از كشور می توانم داروهایم را تهیه و مصرف كنم اما بسیاری از جانبازان شیمیایی چنین امكانی را ندارند و مجبورند درد بكشند.

وی می گوید : به خدا حق افرادی كه روزگاری مخلصانه جان بر كف دست گذاشتند تا كشورمان آزاد بماند این نیست.

110 هزار نفر درمعرض عوارض شیمیایی هستند

دبیر كل جمعیت مصدومان سلاحهای كشتار جمعی با تاكید بر اینكه در جنگ ایران و عراق 110 هزار نفر در معرض گازهای شیمیایی بودند كه هرآن احتمال بروز عوارض آن وجود دارد ، می گوید : تمام كسانی كه در زمان بمباران شیمیایی یا پس از بمباران در منطقه بمباران شده حضور داشته اند می توانند جانباز شیمیایی محسوب شوند مگر اینكه آزمایشات صورت پذیرفته خلاف آن را اثبات كند.

حسن وفایی با اشاره به اینكه باید موقعیتی فراهم شود تا تمام افرادی كه در مناطق بمباران شیمیایی شده حضور داشته اند، به طور رایگان مورد آزمایش قرار گیرند ، می افزاید : در مجلس ششم طرح آزمایش شیمیایی از تمام افرادی كه در مناطق جنگی حضور داشتند به مجلس ارایه شد و این طرح در حال حاضر در مركز پژوهشهای مجلس در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینكه هنوز ثابت نشده است كه عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود ، می گوید : هنوز پس از گذشت بیش از 50 سال در كشورهایی كه بمباران شیمیایی شده اند مشكلات ژنتیكی در نسلهای بعدی دیده می شود.

دبیر كل جمعیت مصدومان سلاحهای كشتار جمعی با تاكید بر اینكه پزشكان سابق بنیاد جانبازان وجود عوارض شیمیایی در نسل های بعدی را تایید می كردند ، می افزاید : حدود سه سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام كرد افرادی كه حس می كنند ممكن است عوارض شیمیایی داشته باشند به بنیاد مراجعه كنند و تحت آزمایش قرار گیرند و این در حالی است كه از 30 هزار نفری كه مراجعه كرده بودند بیش از 13 هزار نفر جانباز شیمیایی شناخته شدند و پرونده تشكیل دادند.

وی با اشاره به اینكه داروهایی كه برای جانبازان وارد می شود فقط مناسب جانبازان است و نمی توان این داروها را به دیگران فروخت ، می گوید : جانبازان معتقدند كه داروهای ارایه شده از سوی بنیاد پاسخگوی نیاز آنها نیست در حالیكه بنیاد از خرید داروهای متعدد برای جانبازان خبر می دهد.

وفایی با تاكید بر اینكه جانبازان شیمیایی باید در گروههای درمانی تقسیم بندی شوند ، می افزاید : بنیاد جانبازان فقط برای خدمات دهی به جانبازان فعالیت می كند. وقتی جانبازان از عملكرد آن چندان رضایتی ندارد بیانگر این است كه این بنیاد یا باید منحل شود و یا در چگونگی خدمات رسانی خود تجدید نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه وجود نواقص بسیار جدی در سیستم درمانی جانبازان شیمیایی واقعیتی غیر قابل انكار است ، می گوید : حدود دو سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام كرد كه داروهایی با مقدار و كیفیت بسیار خوب از خارج برای جانبازان شیمیایی وارد كرده است كه این جمله بیانگر این است كه داروهای قبلی كیفیت پایین تری نسبت به داروهای جدید دارند.

دبیر كل جمعیت مصدومان سلاحهای كشتار جمعی با تاكید بر اینكه هر جانبازی كه بخواهد تست شیمیایی بدهد باید برای انجام آزمایشات خود 200 هزار تومان پرداخت كند ، می افزاید : قانونی در كشور وجود دارد مبنی بر اینكه اگر كسی مدتی در خارج از كشور حضور داشته و رفتار پرخطر داشته است می تواند پس از مراجعت به كشور به طور رایگان مود آزمایش ایدز قرارگیرد و پس از مثبت بودن نتیجه به طور رایگان درمان شود ، مسوولان خوب است فكر كنند كه این جانبازان به جای جنگ به خارج رفته اند و به جای دفاع از كشور رفتار پرخطر داشته اند ، آیا باز هم اینگونه با آنها رفتار می كردند؟ برای مسوولان ارزش افرادی كه برای كشورشان جنگیده اند در حد بیمارن ایدزی كه رفتار پرخطر داشته اند نیز نیست؟

رزمندگان می توانند با پرداخت 50 هزار تومان شیمیایی بودن خود را ثابت كنند

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران با اشاره به اینكه جانبازان شیمیایی دو دسته اند ، می گوید : تنها افرادی كه گاز خردل استنشاق كرده اند جانباز شیمیایی به شمار می روند و دچار عوارض بعدی می شوند چرا كهافرادی كه گاز سیانور یا گاز اعصاب را اشتنشاق كرده اند یا خوب شده اند و یا به شهادت رسیده اند.

عراقی زاده با تاكید بر اینكه افرادی كه پس از استنشاق گاز خردل به بیمارستان و مراكز درمانی ارجاع داده اند پرونده دارند و سالهاست كه تحت درمان در داخل و خارج از كشور هستند ، می افزاید : در چند سال اخیر افرادی به بنیاد مراجعه می كنند كه صورت صانحه ندارند اما گمان می كنند كه با توجه به حضورشان در مناطق شیمیایی دچار عوارض شیمیایی شده اند اما در زمان جنگ سرپایی درمان شده اند ، مشكل برطرف شده و چون تاكنون عارضه ای نداشته اند به بنیاد مراجعه نكرده اند اما حال دچار عوارض شده اند.

وی با اشاره به اینكه جانبازانی كه گمان می كنند عوارض شیمیایی دارند می توانند با مراجعه به یگانهای رزمی خود گواهی حضور در مناطق شیمیایی رادریافت كنند و پس از طی آزمایشات شیمیایی و تایید عوارض شمیایی در كمیسیون پزشكی یگان و بنیاد تشكیل پرونده دهند و درصد بگیرند ، می گوید : تا قبل از تایید عوارض شیمیایی توسط كمسیونهای پزشكی هزینه آزمایش ها بر عهده فرد رزمنده است اما پس از تایید، بنیاد تمام هزینه آزمایشها را پرداخت می كند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران می افزاید : در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در كشور داریم كه از این تعداد هزار و 120 نفر مشكلات شدید دارند ، 9 هزار و 700 نفر موارد مشكلاتی در حد متوسط و 37 هزار و 600 نفر عوارض خفیف شیمیایی دارند كه اكثر افرادی كه طی دوسه سال اخیر مراجعه كرده اند جزء همین افراد هستند و مشكلات خفیف دارند.

وی با تاكید بر اینكه رزمندگانی كه 15 سال عارضه شیمیایی نداشته باشند امكان بسیار محدودی دارد كه دچار عوارض شیمیایی شدید شوند ، می گوید : كل هزینه آزمایشهای تایید عوارض شیمیایی در جانبازان كمتر از 50 هزار تومان است.

عراقی زاده با اشاره به اینكه عوارض گاز خردل مسری نیست ، اظهار می كند : هیچ محدودیتی در ارایه دارو به جانبازان وجود ندارد و بیشترین داروهای جانبازان شیمیایی از خارخ از كشور وارد می شود.

استفاده سلاحهای شیمیایی بهانه ای برای بهبود اقتصاد كشورهای غربی بود

یك كارشناس اقتصاد جنگ در جمعیت مصدومان سلاحهای كشتار جمعی با تاكید بر اینكه در طول سالهای جنگ ایران و عراق كشورهای غربی سلاحهای میكروبی و شیمیایی را كه ساخته بودند و هرگز موفق به انجام آزمایشات آنها نشده بودند را در یك میدان واقعی آنها را توزیع كردند ، می گوید : مواد شیمایی و میكروبی معمولا موجب مرگ حتمی انسانها نمی شود بلكه آنها را با زمین گیر و به شدت ضعیف كردن متقاضی مستمر كالا ، خدمات و داروهای متناسب با درمان این مشكلات به مدت طولانی می كند.

حسن مخملی با اشاره به اینكه مواد شیمیایی روی ژن و نسلهای بعدی انسانها نیز دارای تاثیرات سویی است و نسلهای بعد را نیز متقاضی مستمر كالا و خدمات وارداتی از طرف غرب می كند ، می افزاید : به دلیل مشكلات شیمیایی، كشورها مجبورند از خدمات پزشكی و دارویی غرب استفاده كنند و سود خوبی را وارد كشورهای غربی كنند.

وی با تاكید بر اینكه هر چند كه فاجعه سردشت ، مهاباد و حلبچه از صفحات ننگین و شوم اقتصاد لیبرالیسم با رویكرد های امپریالیستی است اما متاسفانه دادگاه جنایتكاران جنگی و دیوان لاهه در این خصوص با اغماض از مقابل این جنایتهای بسیار روشن و واضح می گذرند، می گوید : جانبازان شیمیایی در ایران با استشمام گازهای اعصاب و تاولهای مواد شیمیایی خردل این واقعیتهای دردناك را سالهاست كه تحمل می كنند و بارها و بارها نیز به كشورهای غربی جهت درمان اعزام شده اند و جامعه پزشكان غربی و رسانه های ارتباط جمعی آنها نیز از این وقایع دردناك مطلعند اما متاسفانه علی رغم اینكه به صدام در 8 سال جنگ تحمیلی ناجوانمردانه كمك كردند از دولت ایران هزینه های هنگفتی را برای التیام موقتی دریافت می كنند و علی رغم اینكه صدام به عنوان جنایتكار جنگی و تجاوزگر معرفی شد كشورهای غربی هیچ تلاشی برای پرداخت غرامت ناشی از خسارات جنگ به ایران نكردند.

دبیر كمیسون فرهنگی و مطالبات اجتماعی و اقتصادی جمعیت مصدومان اظهار می كند : با عدم وجود پیشرفتهای پزشكی در ایران و سوء مدیریت در این خصوص جانبازان شیمیایی با وضعییت هولناكی روبه رو هستند.

هرچند كه احساس سوختن را به تماشا نمی توان نشست و تا نسوزی درد سوختن را نمی‌فهمی ، اما اگر وجدان خود را به قضاوت بگذاریم آیا حرمت سالها درد و رنج جانبازان شیمیایی را حفظ كرده ایم؟ آنها كجای كارند و ماكجای كار؟

منبع:خبرگزاری فارس