تبیان، دستیار زندگی
یکی از آموزه‏های مهم و اساسی برای پیشرفت و سعادت فرد و اجتماع اشتغال به کار و فعالیّت‏های اقتصادی است. مکتب حیات بخش اسلام جهت نیل به اهداف مادی و معنوی، انسان را به تلاش مفید و سازنده ترغیب می‏نماید و می‏فرماید:«و ان لیس للانسان الّا ما سعی؛(۱) انسان بدو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش کار

ارزش کار

سیره اقتصادی معصومین علیهم السلام

یکی از آموزه‏های مهم و اساسی برای پیشرفت و سعادت فرد و اجتماع اشتغال به کار و فعالیّت‏های اقتصادی است. مکتب حیات بخش اسلام جهت نیل به اهداف مادی و معنوی، انسان را به تلاش مفید و سازنده ترغیب می‏نماید و می‏فرماید: «و ان لیس للانسان الّا ما سعی؛1 انسان بدون کار و کوشش از چیزی بهره‏ای نمی‏برد.»

با نگاهی به سیره معصومین (ع) در می‏یابیم که تلاش و پرداختن به فعالیت‏های اقتصادی از برجسته‏ترین ویژگی‏های آن بزرگواران (ع) است. آنان با این روش درس بزرگی و عزّت نفس به پیروان راستین خود آموخته‏اند. این نوشتار نگاهی کوتاه به جنبه کار و فعالیت‏های اقتصادی در زندگی پیشوایان معصوم (ع) دارد.

ارزش کار

کار و تلاش رمز بقای یک جامعه است. در سیره پیشوایان معصوم (ع) فعالیّت‏های اقتصادی افراد ارزش بالایی دارد. آن بزرگواران کارگران و تولید کنندگان را بسیار تشویق می‏کردند سیره عملی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) این بوده است که بار زندگی خود را شخصاً به دوش می‏کشیدند و هیچ‏گاه برای تأمین ضروریات زندگی، خود را وابسته به دیگران نمی‏کردند، این امر بیانگر نوع نگرش آن برگزیدگان به دنیا و رابطه آن با آخرت است و بر اندیشه‏های انحرافی زهد مآبانه که کار و تولید را با کمالات معنوی و مصالح اخروی در تضاد می‏دانستند و یا افکار باطل ارباب مآبانه که کار را وظیفه افراد پست و پایین جامعه می‏دانستند، خط بطلان می‏کشد.

«انس بن مالک» می‏گوید: هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک بر می‏گشت، «سعد انصاری» ـ یکی از کارگران مدینه ـ به استقبال آن حضرت آمد. وقتی پیامبر (ص) با او دست داد، احساس کرد که دستان وی زبرو خشن است! نبی‏مکرّم (ص) سؤال کرد: چرا دستان تو این قدر خشن و زبر است؟ عرضه داشت: یا رسول اللّه! این خشونت و زبری دستان من به خاطر کارکردن با بیل و طناب است تا مخارج خانواده‏ام را تأمین کنم. پیامبر (ص) دستان او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد.2

وقتی ابعاد گوناگون شخصیتی همچون حضرت علی (ع) را مورد مطالعه و بررسی قرار می‏دهیم، می‏بینیم که ایشان در عین حال که زاهدترین فرد زمان خود است، فعّال‏ترین آن‏ها نیز هست. شهید آیت اللّه مطهری (ره) می‏گوید: «شخصیت علی (ع) شخصیّتی جامع الاضداد است. وقتی خلوت شب فرا می‏رسد، هیچ عارفی به پای او نمی‏رسد و روز که می‏شود گویی این آدم آن آدم نیست. با اصحابش که می‏نشیند چنان چهره‏اش باز و خندان است که از جمله اوصافش این است که همیشه قیافه‏اش باز و شکفته است.»3

امام موسی بن جعفر (ع) به یکی از یارانش که کاسب و فروشنده بود، فرمود: «اغد الی عزّک؛4 صبح زود به سوی عزّت و سربلندی خود بشتاب» منظور آن حضرت همان کسب و تجارت است عزّت انسان در سایه تلاش او در جهت تولید به دست می‏آید.از این رو پیشوایان معصوم (ع) با تمام مشکلات و مسؤولیت‏های طاقت فرسای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در عرصه کار و تلاش‏های اقتصادی کوشا و فعّال بودند و در کنار کارگران و غلامان به کار و تولید می‏پرداختند.

امام محمد باقر علیه السلام می فرماید: به پرهیز از کاهلی و افسردگی، زیرا این دو کلید تمام بدی هاست. آدم تنبل حقّش را نمی‏تواند به دست آورد و آدم افسرده حال نمی‏تواند در کار حق بردباری ورزد.

نکوهش افراد تنبل

تنبل

بیکاری نه تنها ضربه اقتصادی به فرد و جامعه می‏زند، بلکه ضرر و خطر بزرگ‏تر آن متوجه آسیب‏های روحی و روانی فرد می‏شود، زیرا انسان را از لحاظ حیثیّت و شخصیّت واقعی تنزّل می‏دهد و او را از خوشبختی و سعادت محروم می‏سازد.

در مکتب حیات بخش اسلام انسانی که صاحب حرفه است و از دست رنج خود مخارج خانواده‏اش را تأمین می‏کند، جایگاه والایی دارد: «انّ اللّه یحبّ المحترف الامین»5 و بر عکس آن کسی که توان کارکردن دارد و مخارج خود را بر دیگری تحمیل می‏کند، ملعون خوانده می‏شود.

رسول گرامی اسلام(ص) در گفتاری حکیمانه افراد تنبل را مورد نکوهش و سرزنش قرار داده و می‏فرماید: «ملعونٌ ملعونٌ من القی کلّه علی النّاس ملعونٌ ملعونٌ من ضیّع من یعول؛6 ملعون است ملعون است! کسی که بار زندگی خود را به گردن مردم بیندازد. ملعون است ملعون است! کسی که خانواده‏اش را در اثر ندادن نفقه ضایع و تباه کند.»

امام محمد باقر(ع) در نکوهش بیکاری و تنبلی می‏فرماید: «ایّاک و الکسل و الضجر فانّهما مفتاح کلّ شرّ من کسل لم یؤدّ حقّاً و من ضجر لم یصبر علی حقٍّ؛7 به پرهیز از کاهلی و افسردگی، زیرا این دو کلید تمام بدی هاست. آدم تنبل حقّش را نمی‏تواند به دست آورد و آدم افسرده حال نمی‏تواند در کار حق بردباری ورزد.»

آن بزرگوار باز هم در مذمّت تنبلی خاطرنشان نموده‏اند که: «انّی لابغض الرّجل ان یکون کسلان عن امر دنیاه و من کسل عن امر دنیاه فهو عن امر آخرته اکسل؛8 همانا من دشمن می‏دارم فردی را که در کارهای خوب زندگی دنیوی‏اش تنبل است؛ زیرا هر کس در کار دنیوی کاهلی کند، نسبت به کار آخرتش کاهل‏تر خواهد بود.»

گروه دین و اندیشه – مهدی سیف جمالی

منبع: صنایع نیوز - اسماعیل نساجی زواره


1. سوره نجم، آیه 39

2. اسدالغابه، ابن اثیر، ج 2، ص 169

3. تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مطهری، ص 410.

4. مسند الامام الکاظم(ع)،عزیز اللّه عطاردی، ج 2، ص 359

5. وسایل الشیعه، حر عاملی، ج 12، ص 13

6. تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص 37.

7. همان، ص 295

8. الحکم الزاهرة، علی رضا صابری یزدی، ترجمه محمد رضا انصاری، ج2، ص 469

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.