تبیان، دستیار زندگی
به طور كلی تقویت حافظه یعنی همان یادگیری بهتر , چرا كه هر انچه در فرایند یادگیری تاثیر دارد بالطبع در حفظ و نگاه داری ذهنی نیز موثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حالا آماده شوید

به طور كلی تقویت حافظه یعنی همان یادگیری بهتر , چرا كه هر آنچه در فرایند یادگیری تاثیر دارد بالطبع در حفظ و نگاه داری ذهنی نیز موثر است. بسیاری از نوجوانان از این موضوع شکایت دارند که مطالب خوانده و مطالعه شده زود از یاد می رود و احساس می کنند قدرت حافظه آنها تحلیل رفته است . بخشی از موضوع به ایجاد تمرکز کافی مرتبط است و بخشی دیگر به مهارت های به خاطر سپاری و رمزگردانی در حافظه بر می گردد. اگر قوانین یادگیری را بخوبی بدانیم یادگیری بهتر صورت می گیرد و  مطالب را آسانتر به ذهن می سپاریم . در هر حال با در نظر گرفتن آنچه كه موجبات فراموشی انسان را بیشتر فراهم می آورد , به اختصار به عوامل موثر در تقویت حافظه اشاره می كنیم .

تست زدن

معنا داربودن موضوع یادگیری

هر قدر موضوع یادگیری معنا و مفهوم روشنتری داشته باشد و دانش آموزان به سهولت آن را درك كنند, راحت تر و سریعتر می توانند مطالب را به خاطر بسپارند . بنابراین مفاهیم درسی و مباحث كلاسی باید به گونه ای باشد كه دانش آموزان با توجه و دقت لازم قادر به درك آن باشند و بینش و بصیرتی نسبت به آن مطالب پیدا كنند. بدیهی است حفظ كردن و به خاطر سپردن قطعه شعری كه فرد بخوبی معنا و مفهوم آنرا می داند وچه بسا از آن لذت می برد, بسیار آسانتر از حفظ كردن چند بیتی است كه بر معنایش بخوبی آگاه نیست.

                                                                       **********

خوشایندی موضوع یادگیری

هر قدر دانش آموزان مطالب ارائه شده را بیشتر دوست داشته باشند, زودتر یاد می گیرند , بهتر به خاطر می سپارند و دیرتر فراموش می كنند. همیشه ذوق و تمایل افراد نیز در فرایند حفظ و یادآوری مطالب تاثیر دارد, به طوری كه هر قدر مطالب ارائه شده در جهت ارضای نیازهای عاطفی و روانی افراد باشد, بهتر آموخته شده و راحت تر به خاطر سپرده می شود. باید زندگی , مدرسه و درس را برای همه شاگردان زیبا و دوست داشتنی جلوه داد. باید كاری كرد كه دانش آموزان معلم كلاس را دوست داشته باشند. دانش آموزانی كه معلمشان را بیشتر دوست دارند, درس او را زودتری یاد می گیرند و كمتر فراموش می كنند.

  ***********

تكرار و كاربرد آموخته ها

تكرار و یا مرور ذهنی آموخته ها و به كاربستن آنها موجبات تقویت حافظه را فراهم می سازد.

برای اینكه مطالب آموخته شده بهتر در ذهن بماند لازم است چند بار برداشتها و محفوظات ذهنی را برای خودمان یا دیگران بیان كنیم.

***********

كل خوانی

همان طوری كه در جریان یادگیری, فراگیرنده , ابتدا كل امر آموختنی را درك می كند و سپس به بررسی اجزای تشكیل دهنده آن می پردازد , در جریان حفظ و به خاطر سپاری مطالب نیز همین اصل مورد توجه است و مطالعه كل موضوع , یادگیری را با معنا می سازد و حفظ آن را آسانتر می كند. حفظ كردن یك قطعه شعر زمانی می تواند راحت تر انجام پذیرد كه ابتدا تمامی شعر را لااقل یك بار خوانده , معنا و مفهوم كلی آن را به دست آوریم و بعد به صورتی كه مایل هستیم تمرین كنیم و آنرا به خاطر بسپاریم. وقتی ابتدا كل یك مطلب را به ذهن می سپاریم , تصویر درستی از معنا و مفهوم كلی آن را دریافته , بالطبع راحت تر می توانیم آن را به خاطر بسپاریم . بنابراین قبل ازاینكه یك بخش یا یك فصل از كتابی را كه برای اولین بار می خواهیم آنرا مطالعه كنیم , صفحه به صفحه بخوانیم , شایسته است كه ابتدا نگاهی اجمالی به فهرست و همه صفحات آن بیندازیم و اگر در پایان فصل خلاصه ای از آن ذكر شده باشد, آن را نیز مطالعه كنیم و پس از اینكه یك برداشت كلی از محتوای فصل مورد نظر برایمان فراهم شد شروع به خواندن تمامی آن كنیم.

                                                                      ***********

دقت به هنگام مطالعه

برای اینكه بتوانیم مطلبی را بهتر به خاطر بسپاریم , لازم است با نیت قبلی و انگیزه مشخص شروع به مطالعه آن كنیم و به هنگام خواندن یا گوش دادن به  متن , تمركز ذهنی و دقت كافی داشته باشیم . مطالعه كتابهای درسی و غیر درسی با اكراه و بی میلی و در حالت خواب الودگی و بی حوصلگی , زمینه به یاد سپاری مطالب را فراهم نمی سازد . باید توجه داشت كه دقت به معنای دقیق ان امری انتخابی و مستلزم آمادگی قبلی , فعالیت هماهنگ اعضای حسی و دستگاه عصبی و عضلانی و بهره گیری از تجارب گذشته است.

درس خواندن

پرهیز از حفظ مطالب طولانی بدون فاصله و استراحت كافی

زمانی كه مطالب حفظی خیلی طولانی و خسته كننده باشد از میزان دقت و تمركز ذهنی فرد كاسته می شود. آزمایشهای مختلف نشان می دهد كه یادگیری و حفظ كردن مطالب بصورت غیر متمركز یا پراكنده موثرتر است و در زمان كمتری صورت می گیرد. لازم است فراگیران پس از یادگیری و حفظ مطالب مورد نظر حتما استراحت كنند, تا اینكه مطالب به خاطر سپرده شده فرصت و مجال استحكام ذهنی را پیدا كنند و از تداخل ذهنی و مزاحمت در یادگیریهای بعدی جلوگیری شود. در واقع برای اینكه مطالب حفظ شده به صورت حافظه بلند مدت در ذهن ما بماند و زود فراموش نشود شایسته است به آن فرصت كافی برای استقرار و استحكام ذهنی داده شود.

                                                                       ***********

 نقل و بیان آموخته ها

برای اینكه مطالب آموخته شده بهتر در ذهن بماند لازم است چند بار برداشتها و محفوظات ذهنی را برای خودمان یا دیگران بیان كنیم. چنانچه انسان مطالبی را كه به خاطر می سپارد در فرصتهای مناسب برای دوستان , همكلاسی ها و یا خودش نقل كند, زمینه حفظ و به خاطر سپردن مطالب راحت تر و با سرعت بیشتر فراهم می شود.

***********

ملموس بودن مطالب

برای آنکه رمز گردانی آموخته ها سریع تر و ماندگارتر باشد بهتر است آنها را به وقایع ملموس و قابل تجربه تبدیل کنیم . به عنوان مثال شیوه رشد یک گیاه اگر به صورت مشاهده کردنی و قابل تجربه برای دانش آموز باشد بسیار بهتر در یاد او خواهد ماند.

کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز

گروه خانواده و زندگی- تغییر و تنظیم: کهتری
ما به شما پیشنهاد می کنیم در این زمینه کتاب "روش صحیح مطالعه" را در کتابخانه تبیان مطالعه نمایید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.