تبیان، دستیار زندگی
رهنامه پژوهش به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود سردبیر فصلنامه رهنامه پژوهش از انتشار رهنامه پژوهش به صورت الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد. حجت‌الاسلام مهدی محقق فر؛ قائم مقام اداره امور پژوهشی مدارس علمیه در گفت‌ وگو با خبرنگاران با اشاره به انتشار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهنامه پژوهش به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود

فصل نامه رهنامه پژوهش

سردبیر فصلنامه رهنامه پژوهش از انتشار رهنامه پژوهش به صورت الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی محقق فر؛ قائم مقام اداره امور پژوهشی مدارس علمیه در گفت‌ وگو با خبرنگاران با اشاره به انتشار نخستین شماره فصلنامه رهنامه پژوهش در روزهای پایانی سال گذشته اظهار داشت: مأموریت اصلی رهنامه پژوهش فرهنگ سازی امور پژوهشی در بین طلاب حوزه های علمیه است.

وی افزود: فصلنامه رهنامه پژوهش به ضرورت ها، مشکلات، آسیب ها و راهکارهای رونق پژوهش در سطح مدارس علمیه و بین طلاب علوم دینی می پردازد.

سردبیر فصلنامه رهنامه پژوهش اظهار داشت: نخستین شماره رهنامه پژوهش درباره ماهیت و چیستی آموزش پژوهشگرا منتشر شد و دومین شماره آن مربوط به زمستان 88، اوایل بهار امسال منتشر می شود که به راهکارهای عملی آموزش پژوهشگرا می پردازد.

وی اضافه کرد: شماره بهار 89 رهنامه پژوهش به بحث درس خارج به عنوان نمونه ای از آموزش پژوهشگرا می پردازد که درس خارج به عنوان یک بحث پژوهش محور، دروس سطح به عنوان مقدمه درس های خارج و شیوه پژوهش محور و نیز نسبت سنجی بین این دو، در شماره سوم این نشریه بررسی خواهد شد.

حجت‌الاسلام محقق فر با اشاره به انتشار محدود نشریه رهنامه و عدم امکان توزیع آن در تمامی مدارس علمیه گفت: با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده برای مدارس علمیه و واحدهای آموزشی سراسر کشور، این فصلنامه برای کتابخانه ها، اتاق اساتید، مدیران و معاونان پژوهشی ارسال می شود.

وی در ادامه برقراری ارتباطات فرهنگی بین طلاب علوم دینی به سبب قربت پژوهش در حوزه های علمیه را ضروری دانست و افزود: مراکز توزیع رهنامه پژوهش در قم، مشهد، تهران، اصفهان، اهواز، نجف آباد و بناب در نظر گرفته شده است که در آینده نزدیک گسترش خواهد یافت.

قائم مقام اداره امور پژوهشی مدارس علمیه به محدودیت نسخه های چاپی فصلنامه و مخاطبان گسترده آن در سراسر کشور اشاره و یکی از بهترین گزینه های رفع این محدودیت را ارائه فصلنامه به صورت مجازی عنوان کرد و گفت: مسئولان خبرگزاری رسا و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ابراز تمایل کرده اند تا فصلنامه رهنامه پژوهش را به نام در صفحات مجازی پایگاه اینترنتی خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام محقق فر با اعلام این‌که از صفحه مجازی رهنامه پژوهش در بهار سال جاری رونمایی می شود، گفت: این صفحه مجازی شامل آرشیو شماره های پیشین، شماره جدید و نیز فضای تبادل نظر اساتید، طلاب و صاحب نظران این عرصه در خصوص موضوعات بعدی یا تکمیل موضوعات قبلی در یک فضای تعاملی است.

وی با اشاره به انتشار نشریات پژوهشی در حوزه، آن را در روند رو به رشد علمی پژوهشی حوزه و در بین طلاب جوان مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ شفاهی در حوزه های علمیه قوی است، اما فرهنگ مکتوب به اندازه کافی رشد نکرده است، انتشار نشریات پژوهشی سبب رونق فرهنگ مکتوب می شود.

سردبیر فصلنامه رهنامه پژوهش در پایان خواستار فراهم شدن زمینه های لازم برای استفاده صحیح از بحث های علمی پژوهشی در حوزه های علمیه شد و تصریح کرد: ایجاد شرایط مناسب برای انتقال بحث های علمی پژوهشی به طلاب علوم دینی ضروری است.

تنظیم: هومن بهلولی