تبیان، دستیار زندگی
یاس دیزنی در سال 1901 در شیکاگو دیده به جهان گشود و نخستین نمایش میکی موس در سال 1928 به روی پرده رفت. بنابراین در بیست و هفت سالگی موقعیت دیزنی تثبیت شده بود و او به خوبی می دانست که چند شخصیت جذاب که لزومی هم ندارد از میان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والت دیزنی


والتر الیاس دیزنی در سال 1901 در شیکاگو دیده به جهان گشود و نخستین نمایش میکی موس در سال 1928 به روی پرده رفت. بنابراین در بیست و هفت سالگی موقعیت دیزنی تثبیت شده بود و او به خوبی می دانست که چند شخصیت جذاب که لزومی هم ندارد از میان آدم ها انتخاب شوند و یک داستان که لزوماً باید مسائل مشترک همه آدم ها را بازتاب دهند به اضافه مقداری رنگ، می تواند چه سحری داشته باشد.

استودیوی دیزنی مهم تر از خود دیزنی بود. اما نباید فراموش کرد که استودیوی دیزنی، حداقل در ابتدای کار، رونق و مایه اش را مدیون استعداد شگرف این جوان جدی و پرکار بود. در کنار دیزنی یک مشاور تجاری درجه یک قرار داشت که برادرش بود و البته تیم حرفه ای انیماتورهای دیزنی که به سرعت و ظرافت، طرح های اولیه والتر را به تصاویر متحرک و جذاب تبدیل می کردند.

کشتی بخار ویلی، میکی موس و رقص اسکلت اولین کارهای شرکت سرمایه گذاری برادران دیزنی بود که با موفقیت هنری و تجاری غیر قابل پیش بینی مدیران شرکت مواجه شد. با ساخت فیلم گلها و درختان در سال 1932 والت دیزنی جایزه تلاش هایش را گرفت و برنده اسکار شد. به این ترتیب مطمئن شد که راهش را درست آمده و دقیقاً بایدهمان راه را دنبال کند. دنباله هایی برای میکی موس و رقص اسکلت ساخت و در ضمن تلاش زیادی برای خلق شخصیت های جدید نظیر میکی موس داشت.

استفاده از شخصیت های داستانی ثابت را دیزنی با میکی موس تجربه کرده بود و آن را تجربه موفقی می دانست. مردم و به خصوص بچه ها با این شخصیت ها آشنا می شدند و با دغدغه ها و مشکلات آنها همراه می شدند و علاقه مند بودند قصه را دنبال کنند. همین موفقیت تجاری دنباله ها را تضمین می کرد. ضمن این که تکرار این شخصیت ها آن ها را به اسطوره های دنیای ما بدل می کردند و از قبل این اسطوره سازی، چرخ اقتصاد با سرعت بیش تری می گشت.

« دیزنی لند»، « والت دیزنی ورلد» و « توکیو دیزنی لند» حاصل همین اسطوره سازی ها بود. این پارک ها هیچ مزیت آشکاری نسبت به پارک های معمولی نداشتند. تنها تفاوت، وجود شخصیت« میکی موس» بود که بچه ها و والدینشان را به این اماکن می کشاند.

به هر حال« دانلد داک» و « گوفی» دو شخصیت جدیدی بودند که رونق سال های بعد تجارت انیمیشن را تضمین کردند. « سفید برفی و هفت کوتوله» و « دامبو» و « بامبی» کارهای پیش از جنگ والت دیزنی بودند. سال های جنگ برای والت دیزنی سال های موفقی نبود. بیش تر فعالیت شرکت دیزنی به ساخت فیلم های تبلیغاتی گذشت.

اما پس از جنگ دوم جهانی و در اوایل دهه پنجاه بود که والت دیزنی با کارتن هایش یکه تاز عرصه انیمیشن شده بود. سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب، پیترپان و کتاب جنگل حاصل کار این سال های والت دیزنی بود.

والت دیزنی با تسلطی که به ذائقه مخاطب داشت جایگاه یگانه ای در صنعت سینما و بلکه تاریخ معاصر جهان برای خودش دست و پا کرد. او به خوبی با سرشت آدمیان آشنا بود.

خوب می دانست چگونه می توان کودکی را به دل غشه انداخت و رگ حساس والدین هم دستش بود. پیام فیلم های دیزنی بسیار ساده و سرراست بود. یک پیام اخلاقی که به شکل نمایانی پیشرفت داستان را هدایت می کرد. والدین همیشه از تاثیر فیلم های دیزنی بر رفتار فرزندانشان ابراز رضایت می کردند.

والت دیزنی، پیرمرد محبوب میلیون ها کودک در سراسر دنیا و خالق آشناترین شخصیت های کارتونی در سال 1967 دنیای انیمیشن را با کارنامه ای موفق برای همیشه وانهاد.

نویسنده: بیژن مقدم