تبیان، دستیار زندگی
حوزه علیمه قم به برکت انوار الهی و با معنویت حضرت معصومه(س) به رشد و تعالی رسیده است و باید رسالت خود را در معرفی جایگاه و شخصیت برجسته آن حضرت، به جهانیان، انجام دهد و در حفظ میراث گرانبهای علوم و معارف اهل‌بیت(ع) و نشر آن در جهان از هیچ تلاشی کوتاهی نکن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارگاه حضرت معصومه(س) محل نزول انوار الهی

حوزه علیمه قم به برکت انوار الهی و با معنویت حضرت معصومه(س) به رشد و تعالی رسیده است و باید رسالت خود را در معرفی جایگاه و شخصیت برجسته آن حضرت، به جهانیان، انجام دهد و در حفظ میراث گرانبهای علوم و معارف اهل‌بیت(ع) و نشر آن در جهان از هیچ تلاشی کوتاهی نکند.

ششم فروردین 89، مصادف با دهم ربیع‌الثانی،‌ سالروز وفات حضرت معصومه(س) است. به همین بهانه،‌ مرکز خبر حوزه گفت‌وگویی با حجه الاسلام و المسلمین سید محمود مرعشی نجفی انجام داده که در ذیل تقدیمتان می‌گردد.

در آغاز بفرمایید، حضرت معصومه(س) در میان اهل‌بیت(ع) از چه جایگاهی برخوردار هستند؟

درست است که حضرت فاطمه معصومه(س) امام نبودند، ولی جایگاه این بانوی بزرگوار به اندازه‌ای است که احترام ایشان مانند امامان معصوم(ع) بر ما واجب است. در اینجا، خاطره‌ای از پدرم به یادم آمد که برایتان بیان می‌دارم؛مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی از پدرشان می‌شنوند که روزی ایشان به امیر مؤمنان(ع) متوسل شده و در خواست نمودند که در خواب و یا به گونه‌ای به ایشان تفهیم ‌شود که مدفن حضرت فاطمه زهرا(س) در کجاست. مدت‌ها گذشت و شبی حضرت علی‌(ع) را در خواب دیدند؛ صدایی از ایشان می‌شنود که این مسئله را پی‌گیری نکن، این اموری است که در قیامت بر شیعیان مکشوف می‌شود، و بناست که قبر او پنهان باشد تا مظلومیت ایشان بیشتر نشان داده شود؛ حال، چون شیعیان ما مشتاق زیارت مرقد مطهر ایشان هستند، خداوند عظمتی را که برای فاطمه زهرا(س) قائل بود،‌ آن را در وجود حضرت فاطمه معصومه(س) قرار داد تا شیعیان به این بانو مراجعه نمایند. هر که بخواهد حضرت فاطمه زهرا(س) را زیارت نماید، مرقد حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، در این صورت هم حضرت فاطمه زهرا(س) و هم حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کرده است. پدر بنده نیز پس از شنیدن این سخنان از پدرشان، ارادت خاصی به این بانوی گرامی اسلام پیدا نمودند و در زندگی خود، هر روز سه بار به زیارت حضرت نائل می‌شدند.حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی، زمانی که تازه به قم آمده بودند،‌ مدتی به دلیل مشکلات مالی،  مجرد بود، از همین رو به حرم کریمه اهل‌بیت(ع) رفتند و به ایشان متوسل شدند تا ایشان را یاری رساند؛ چند روز بعد، کسی آمد و لباس‌ و پولی را برای ایشان آورد تا ازدواج کند و تشکیل زندگی دهد.حضرت معصومه(س) در زمانی که امام رضا(ع) در مرو بودند،‌ برای دیدن او از مدینه به ایران رهسپار شد، ولی در میانه راه کمی کسالت پیدا نمود و به همین دلیل به قم آمد. پس از مدتی، بیماری ایشان شدت یافت و در همین شهر رحلت نمودند و فاطمه، مظلومه، معصومه و محدثه از القاب این بانوی گرامی اسلام است.

طلاب باید مرتب به زیارت این حرم شریف مشرف شوند و از انوار الهی و معنوی این بانوی بزرگ اسلام  بهره‌مند شوند.ما نعمت بزرگی را در اختیار داریم ولی به دلیل نزدیک بودن به حضرت،‌ قدر آن را نمی‌دانیم؛

چرا حضرت فاطمه معصومه(س) در راه هجرت به خراسان، شهر قم را برای اقامت انتخاب نمودند؟

بر اساس روایات ائمه اطهار(ع)، در روز قیامت، یکی از درب‌های بهشت از قم باز می‌شود و اگر زمانی در جهان آشوب شد، مردم به قم و اطراف این شهر مقدس پناه بیاورند، چون نقطه امنی به شمار می‌آید. از روز نخست ظهور اسلام، این شهر در دست شیعیان بوده و آموزه‌های شیعی در آن ترویج می‌شد. پیش از اسلام،‌ ادیان دیگری نیز در این شهر حضور داشتند، اما زمانی که‌ اشعریون از مدینه به قم می‌آیند، در این شهر شیعیان بسیار نیرومند شدند و این شهر را به پایگاه اصلی شیعه مبدل ساختند. بنابراین نخستین دلیلی که باعث شد حضرت معصومه(س) قم را برای اقامت انتخاب نمایند، علاقه‌مندی مردم این شهر به تشیع بود و نیازی نبود که به دلیل حکام ظلم و جور، خانه نشین شود.

وظیفه حوزه در ادای دین خود نسبت به حضرت معصومه(س) چیست؟

حوزه‌ای که چهل، پنجاه هزار طلبه دارد، باید  به این بانو گرامی اهمیت بیش‌تری قائل باشند و حضور پررنگ‌تری را داشته باشند. اما متأسفانه در این زمینه کم‌توجهی شده است و طلاب کم‌تر از رسالتی که برعهده دارند، به زیارت این بانو می‌روند. طلاب باید مرتب به زیارت این حرم شریف مشرف شوند و از انوار الهی و معنوی این بانوی بزرگ اسلام  بهره‌مند شوند.ما نعمت بزرگی را در اختیار داریم ولی به دلیل نزدیک بودن به حضرت،‌ قدر آن را نمی‌دانیم؛ حضور علما و طلاب علوم اسلامی در حرم این بزگواران،‌ ارادت و اهمیت داشتن این بزرگان در میان طلاب را به همراه دارد. نکته دیگر دانستن این موضوع است که هرچه که ما داریم،‌ از عنایات اهل‌بیت(ع) است و هر مشکلی که در زندگی خود با آن روبرو هستیم، به دلیل دوری از این بزرگواران است. امروز زمانی است که هجمه‌های فرهنگی و سیاسی ایران اسلامی و مذهب تشیع را تهدید می‌نماید، باید دست نیاز به سوی آنان دراز نماییم که خداوند عقاید ما را حفظ نماید.

آیا علاوه بر پیکر مطهر حضرت معصومه(س)، امام‌زاده‌های دیگری در این حرم شریف مدفون هستند؟

دختران امام جواد(ع) نیز در کنار این بانوی گرامی مدفون هستند و  در تمامی قم، چهارصد امام زاده مدفون هستند. زمانی این شهر ده‌ها محدث داشته است و اگر در تاریخ بنگریم، بیش‌تر محدثین مطرح، قمی بودند.

همانگونه که می‌دانیم،مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) ارادت خاصی به حضرت معصومه(س) داشتند، در این باره کمی توضیح دهید.

ایشان در فصل زمستان، در هوایی که بسیار سرد بود، یک ساعت به اذان صبح  مانده‌،‌ پشت درب حرم می‌ایستادند و با پارویی که داشتند،‌ برف‌ها را برای زائران کریمه اهل‌بیت(ع) کنار می‌زدند. ایشان هفتاد سال نخستین زائر حرم حضرت معصومه(س) بودند و حتی زمانی که از ایشان خواسته شد که پشت در حرم منتظر نماند و به داخل بیاید، ایشان نپذیرفت و انتظار در پشت درب را انتخاب نمود.تولیت سابق، به ایشان حکم کبوتر حرم حضرت معصومه(س) و امام جماعت این حرم شریف را داده بودند. ایشان بیان می‌داشتند که در طول روز، زمان زیادی را در حرم به سر می‌بردم و نیم الی یک ساعت پیش از نماز در محراب می‌نشستم و مطالعه می‌نمودم و هر گاه لباسی تازه‌ای می‌خریدم، آن را نمی‌پوشیدم،‌ مگر اینکه آن را به ضریح این بانوی گرامی متبرک سازم.ایشان اعتقاد خاصی به زیارت کریمه اهل‌بیت(ع) داشتند و خدا را شکر می‌کرد که در محضر این بانو قرار دارند.


گفت و گو:یوسف شعبانعلی

منبع حوزه نیوز