تبیان، دستیار زندگی
لاله صدیق: من از بچگی به ماشین خیلی علاقه داشتم، همیشه عاشق سرعت بودم و وقتی که بزرگتر شدم، ابتدا تفریحی اتومبیلرانی می کردم، اما بعدا تبدیل شد به فعالیت حرفه ای در این رشته و عشق سرعت لاله صدیق از قهرمانان اتومبیلرانی ایران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با قهرمان اتومبیلرانی ایران


لاله صدیق: من از بچگی به ماشین خیلی علاقه داشتم، همیشه عاشق سرعت بودم و وقتی که بزرگتر شدم، ابتدا تفریحی اتومبیلرانی می کردم، اما بعدا تبدیل شد به فعالیت حرفه ای در این رشته و عشق سرعت

لاله صدیق از قهرمانان اتومبیلرانی ایرانه که موفق شده در چند مسابقه داخلی مقام اول رو بدست بیاره و حتی در سه مسابقه مشترک با آقایون بالاتر از اونها هم قرار بگیره و این خود باعث شد که یکی دوتا روزنامه معروف انگلستان هم عکسشو چاپ کنند و بهانه ای هم برای ما بشه که باهاش گفتگویی داشته باشیم و ماجرا رو از زبان خودش بشنویم.

لاله ?? سالشه، دانشجوی دوره دکترا و استاد دانشگاه در مقطع لیسانسه، که به قول خودش از موقعی که در دانشگاه تدریس می کنه سرعتشم روهم در خیابانهای تهران کمتر کرده که علتشو خودش برامون در گفتگویی که داشته می گه:

**مدتی پیش عکستو در یکی از روزنامه های لندن دیدیم که در روی سکوی اهدای جایزه بالاتر از دو آقا، مدال و کاپ گرفته بودی، می شه برای ما توضیح بدی که داستان چی بود؟

لاله صدیق: البته من نمی دونم عکس کدوم مسابقه منو دیدید چون من در سه مسابقه که با آقایون انجام دادم، نفر اول شدم.

خوب برای خودم هم خیلی جالب بود، اصلا فکر نمی کردم بتونم اول بشم، چون برای اولین بار بود در ایران که در یک مسابقه مشترک ورزشی به یه خانوم اجازه داده بودن که با آقایون مسابقه بده و در نهایت بالاتر از اونها هم مقام بیاره و بایسته ، راستش اولش خودم هم فکر نمی کردم ولی وقتی تشویق تماشاگران رو دیدم، انگیزم برای پیروزی بیشتر شد ، تلاش کردم و موفق هم شدم که از این بابت خیلی خوشحالم.

**چند ساله که در رشته اتومبیلرانی فعالیت می کنی؟

تقریبا نزدیک ?ساله،که خوشبختانه ازهمان ابتدا موفق شدم نتایج خوبی بگیرم و امیدوارم که این پیروزی ها ادامه داشته باشه.

**چی شد که ورزش اتومبیلرانی را انتخاب کردی؟

من از بچگی به ماشین خیلی علاقه داشتم، همیشه عاشق سرعت بودم و وقتی که بزرگتر شدم، ابتدا تفریحی اتومبیلرانی می کردم ، اما بعدا تبدیل شد به فعالیت حرفه ای در این رشته و عشق سرعت.

**فکر کنم تو از اونهایی هستی که تو خیابانهای تهران با سرعت می ری و توجهی هم به چراغ قرمزها نمی کنی،درسته؟

بله واقعا اینطوری بودم، اما الان دوسه سالی می شه که دست از این بازیگوشی ها برداشتم و سعی می کنم خیلی محترمانه رانندگی کنم. ولی قبلا خیلی شلوغکاری و ماشین بازی می کردم .

**مثلا چیکار می کردی؟

تو خیابانها با راننده های دیگه کورس می گذاشتم و به صورت مارپیچ می رفتم ، خیلی ها هم مثل من دوست داشتن و دنبالم می افتادن که منو با ماشینشون بگیرن، البته بیشتر آقایون بودن و برام خیلی هیجان انگیز و خنده دار بود، چون اونا نمی تونستن منو بگیرن و حتی خیلی هاشون تصادف می کردن .

**آیا پیستهای اتومبیلرانی نقشی در اینکه الان دیگه تو خیابونها با سرعت رانندگی نکنی داشت؟

بله خیلی موثر بود، چون من انرژی مو تو پیستها خالی می کنم، ولی یه دلیل دیگش هم بخاطر شغلم بود چون در دانشگاه تدریس می کنم ، سعی کردم در رفتارم یه کم سنگین تر باشم ، از طرف دیگه هم این روزها رانندگی در تهران خیلی بد شده ، تصادفها زیاد شده و حتی خیلی ها گواهینامه هم ندارن ولی رانندگی می کنن و من چون حوصله دردسر ندارم یه کم رعایت می کنم.

**برای فعالیت در این رشته چه نکاتی از همه مهمتره؟

اتومبیلرانی نه تنها یه ورزش جسمی هست و آمادگی بدنی خوبی می خواد ، بلکه یه ورزش تکنیکی و فکریه و یه راننده حرفه ای باید سرعت عمل، دید خیلی سریع و هوش خوبی داشته باشه و این رشته قدرت تصمیم گیری خیلی سریعی می خواد .

یک راننده حرفه ای باید قدرت بدنی خوبی داشته باشه تا بتونه در مسابقات رالی که چند روز طول می کشه و بالا پایین هم زیاد داره مقاومت کنه و در سرعت هم حواسش به همه جا باشه تا خطا نکنه که با کوچکترین خطا اتفاقی جبران ناپذیر پیش می یاد.

**فعالیت این ورزش در ایران چطوریه؟

در ایران اتومبیلرانی در سه رشته رالی، سرعت و کاردین برگزار می شه که مسابقات سرعت و کاردین در پیست ورزشگاه آزادی انجام می شه و طرفداران زیادی داره ، امسال هم قوانین جدیدی ارائه شده که اتومبیل ها باید برای شرکت در مسابقه استاندارد لازم رو داشته باشن و از هر اتومبیلی حداقل ?? عدد تولید شده باشه که این خودش کمک می کنه به کیفیت مسابقات، چون قبلا هر راننده ای با دستکاری کردن ماشینش قدرت موتورشو تغییر می داد واگر هم مقامی بدست می آورد با زور ماشینشون بود، اما با این قانون راننده واقعی مشخص می شه.

**فکر می کنی یه دختر علاقمند به این رشته باید درای چه مشخصاتی باشه؟

در درجه اول باید یه سر نترس داشته باشه و به قول پدر من مغز نداشته باشه، واز طرفی چون همه رقیبا اغلب آقایون هستن ، من فکر می کنم اگر خانمی بخواد به طور حرفه ای در این رشته فعالیت کنه ، باید مجرد باشه، چون خیلی از آقایون دوست ندارن خانومشون در محیطی که آقایون هستن باشن و بخواد با اونها مسابقه بده، مگر اینکه شوهرشون فکرش بازتر باشه یا حداقل همسرشو در این مسابقات و تمرینات همراهی کنن و نکته مهم دیگه اینکه باید خیلی صبور باشن.

**چرا صبور باشن ؟

خوب من این راه رو طی کردم و خیلی چیزهارو دیدم ، متاسفانه در کشور و فرهنگ ما این جا نیافتاده که خانمها در برنامه ای بالاتر از آقایون قرار بگیرن حتی در مسابقات ورزشی ، به همین خاطر حرف و حدیث پشت سر آدم زیاد می زنن که به نظر من نباید توجه کرد و به قول خودمون باید پوست کلفت بود و توجه نکرد و خانم ها بدونن که اگر یه کم خودشونو باور داشته باشن می تونن در همه رشته ها موفق باشن .

**آیا این ورزش تاثیری روی خصوصیات دخترانه ات گذاشته؟

بله خیلی ، البته هر کسی که منو می شناسه می دونه که من رفتارم خیلی پسرانه هست ، چون من خیلی نترسم و همین نترس بودنم باعث شده که خیلی کارها انجام بدم و اتفاقات زیادی برام بیافته ، هر چند زیاد این مسئله جالب نیست، ولی خوب همین نترس بودن لازمه فعالیتم در این رشته هست .

**آیا تا الان اتفاق ناگواری برات افتاده که دیگه نخواهی به اتومبیلرانی ادامه بدی؟

اتفاق که برام زیاد افتاده ولی هیچ وقت باعث نشده که من بخوام از این رشته دست بردارم ، اما بدترین حادثه تصادفی بود که کردم و دوتا از مهره های گردنم شکست.

**تیم ملی اتومبیلرانی ایران در چه سطحیه؟

راستش چون تیم ملی ایران در مسابقات بین المللی به اون صورت شرکت نکرده و نمی تونه در مسابقات بزرگ شرکت کنه زیاد پیشرفتی نداشته، ولی جدیدا عده ای توسط فدراسیون انتخاب شدن که بهترینها هستن و قرار که برای گذراندن دوره های آموزشی به فرانسه برن.

**چرا تیم ملی ایران نمی تونه در مسابقات بین المللی شرکت کنه؟

خوب در فدراسیون جهانی تیمها گروه بندی شدن و از دید فدراسیون جهانی ما فعلا اون استانداردهای مخصوص ورود به مسابقات بین المللی را نداریم ، تیم ایران فقط در یک مسابقه رالی ارمنستان شرکت کرد که در اون مسابقه هم به خانمها اجازه ندادن شرکت کنن و حتی در مسابقه رالی استانبول - اصفهان که قراره بزودی در ایران برگزار بشه تیم ایران نمی تونه شرکت کنه و فقط رانندگان ایرانی می تونن در کنار رانندگان خارجی بشینن و بیشتر برگزار کننده هستن که البته خودش تجربه خوبی خواهد بود .

**فکر می کنی برای حل این مشکل چیکار باید کرد؟

خوب باید در کلاسهای بین المللی شرکت کرد و امتحان داد تا امتیاز ورود به مسابقات را گرفت که خوشبختانه فدراسیون اسامی عده ای رو به فدراسیون جهانی داده و قراره بزودی یه سری کلاسهای آموزشی در کشور فرانسه برگزار بشه که امیدوارم این برنامه با موفقیت انجام بشه تا ما هم بتونیم در مسابقات بین المللی شرکت کنیم ، البته ما در ایران رانندگان خوب زیاد داریم که اگر از اونها تست گرفته بشه مطمئنا این امتیاز به اونها داده می شه.

**استقبال خانمها از رشته اتومبیلرانی در ایران چطوریه؟

خوشبختانه استقبال خانمها خیلی خوب بوده و فقط اگه خودشونویه کم باور داشته باشن مطمئنا می تونن خیلی بیشتر پیشرفت کنن

**وضعیت پیستهای اتومبیلرانی ایران چطوریه؟

ما فقط یه پیست در ورزشگاه آزادی تهران داریم که اغلب مسابقات در اونجا برگزار می شه.

**آیا این پیست استاندارد هست و نکات ایمنی در اون رعایت می شه؟

البته قبلا نه زیاد، اما الان مدتیه که دارن رسیدگی می کنن و کناره های پیستها رو درست می کنن تا به پیست استاندارد نزدیک بشه .

**آیا شرکتهای اتومبیل سازی داخلی و خارجی از رانندگان حمایت می کنن؟

چند وقتیه که این کارو دارن می کنن ، قبلا فقط یه سری از این شرکتها وسایل ماشینها رو تامین می کردن اما الان برای رانندگان حرفه ای ماشینهای تولیدیشون رو در اختیار اونها می ذارن که اگه ادامه داشته باشه در پیشرفت این رشته در ایران خیلی موثر خواهد بود.هر چند اتومبیلرانی در ایران پیشرفت کندی داشته .

**چرا؟

چون رشته اتومبیلرانی ورزش پر هزینه و گرونیه و خیلی ها علاقه به این رشته دارن ولی توانایی مالی آنها این اجازه رو نمیده که اونها در در این رشته فعالیت کنن و به همین خاطر خیلی ها که استعداد خوبی در این زمینه دارن به خاطر نداشتن امکانات لازم از صحنه مسابقات دورن.

**لاله آیا به غیر از اتومبیلرانی فعالیت دیگه ای هم انجام میدی؟

من گاهی اوقات سوارکاری می کنم چون قبل از شروع اتومبیلرانی ، سوارکاری می کردم ، کلاسهای بدنسازی هم می رم ، اما درکنار ورزش در دانشگاه هم در مقطع لیسانس تدریس می کنم ، البته خودم دانشجو دکترا هستم ، در زمینه هنری هم به نقاشی و موسیقی علاقه دارم و گاهی اوقات نقاشی می کشم.

**چه پیامی برای علاقمندان این رشته در ایران داری؟

سعی کنن که نکات ایمنی رو رعایت کنن و فریب هیجان سرعت رو نخورن و بدونن که هر چند رانندگی اونها خوب باشه ولی رانندگان ناوارد هم زیاد هستن که باعث خیلی تصادفها میشن و اونهایی که می خوان حرفه ای بشن تا می تونن تمرین و تلاش کنن و مطمئن باشن که می تونن بهترین باشن .

 علاقه بانوان به ورزش مهیج اسکیت