تبیان، دستیار زندگی
با اشاره به آیه کریمه : (لاتبدیل لخلق الله) جریان جوان شد زن عزیز مصر و امثال آن چیست؟ چگونه زن سالمندی جوان شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه زنی پیر، جوان می شود؟

زن عزیز مصر

با اشاره به آیه کریمه: (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ )1 جریان جوان شد زن عزیز مصر و امثال آن چیست؟ چگونه زن سالمندی جوان شود؟

اولا آن قصه وضع تاریخی خاص خود را دارد و باید در صحت و سقم آن جداگانه بحث کرد. اما (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ) معنایش مربوط به فطرت است. خداوند درباره ی آفرینش انسان فرمود: هیچ انسانی شبیه انسان دیگر نیست، حتی سر انگشتان هر شخصی با شخص دیگر تفاوت دارد. لذا امضا کاملا قابل جعل است ولی اثر انگشت قابل جعل نیست.2

هر کسی یک شناسنامه طبیعی همراه خود دارد که قابل جعل نیست مثل رنگ و لهجه و سرانگشتان. اما همه ی انسان ها از آن جهت که انسان هستند یک فطرت مشترک دارد که آیه ی: (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ) ناظر به آن است.

ذات اقدس اله در سوره ی مبارکه روم فرمود: (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ )3 از نظر فطری همه ی انسان ها خداجو و خداخواهند، هیچ کس نیست که از حقیقت روی گردان باشد. گاه ممکن است کسی براساس خطا به بیراهه برود، ولی هیچ کس از حقیقت منحرف نیست و در نهان او این حقیقت خواهی هست. (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ) یعنی کسی این آفرینش را عوض نمی کند که مثلا بعضی خداخواه باشند، بعضی نباشند. چون این بهترین آفرینش است که انسان به کمال مطلق متوجه باشد، از کمال مطلق خیر طلب کند و به غیر او تکیه نکند. این گرایش به کمال مطلق را خدا در وجود همه گذاشت و فرمود: هیچ مبدأیی نیست که بخواهد این فطرت را عوض کند. و خدا که قادر است عوض کند، عوض نمی کند چه رسد به دیگری، چون این زیباترین خلقت است.

در اوایل سوره ی مؤمنون بعد از این که جریان طبیعی خلقت انسان را ذکر می کند نوبت به بخش فراطبیعی که می رسد می فرماید: (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ )4 چون انسان احسن المخلوقین است خالقش احسن الخالقین می شود و چون زیبا آفریده شده است: (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ )5 پس خدا این را عوض نمی کند، غیر خدا هم که قدرت ندارد. لذا به عنوان نفی جنس فرمود: (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ )

پس جمله (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ) ناظر به خلق کردن نیست بلکه ناظر به آن فطرت درونی انسان است. این قضیه که سالمندی جوان می شود یا بالعکس مربوط به یک جریان تاریخی است و اگر از نظر صحت و سقم ارزیابی و معلوم شد که صحت دارد، آسیبی به آیه ی مذکور نمی زند؛ برای این که (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّه)ِ ناظر به فطرت است و فطرت انسان هیچ گاه عوض نمی شود.

نویسنده:آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)

گروه دین و اندیشه تبیان - مهدی سیف جمالی


1- سوره ی طه (20):آیه  124

2- نهج البلاغه: خطبه ی متقین

3- سوره ی روم (30): آیه 30

4- سوره ی مؤمنون(23): آیه  14

5- سوره ی تین(95): آیه 4

منبع: مجله آموزش معارف اسلامی شماره 63