تبیان، دستیار زندگی
طرح سیب، توسط سرکار خانم هاشمی، یکی از مربیان تربیتی سازمان آموزش و پرورش با 27 سال سابقه ی کاری به تبیان ارسال شد:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح سیب

طرح سیب

فرض کنیم که می خواهیم از شهری به شهر دیگر سفر کنیم. برای این سفر راه های مختلفی وجود دارد. هم در انتخاب وسیله ی نقلیه و هم مسیر. این انتخاب های مختلف همان قالب های متفاوتی است که ما با آن مواجهیم. در کار فرهنگی نیز با این تنوع قالب برای رسیدن به هدف مواجهیم.

انتخاب قالب های مناسب با محتویات فرهنگی همواره یکی از مهم ترین و البته مشکل ترین بخش های کار فرهنگی بوده است. زمانی که مخاطب شما در رده ی سنی نوجوان و جوان قرار دارد این دغدغه جدی تر هم می شود. اینکه از قالب های تکرای مثل برد ها و روزنامه های دیواری استفاده های جدید کنیم یا قالب هایی متنوع و متفاوت پیدا کنیم، نیاز به تاملی جدی، برنامه ریزی و دغدغه ای مضاعف دارد. یکی از راه های کسب توفیق بالاتر در زمینه انتخاب قالب برای محتوای فرهنگی، به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در این زمینه است. گروه تربیتی تبیان در این راستا، اقدام به جمع آوری تجربیات موفق و اشاعه ی آن از طریق مکتوب سازی و ارائه کرده است.

اجرای یک یا دو ختم قرآن همزمان در یک روز به صورت جمعی:

در مناسبت های مختلف سال (ملی- مذهبی) می توان با تقسیط قرآن به حزب های مختلف و تقسیم آن ها بین دانش آموزان به شکل حضوری در نمازخانه یا در منزل همزمان یک یا دو ختم قرآن به نیت هدیه به ارواح طیبه معصومین، شهدا و امام راحل داشته باشیم.

طرح سیب*

به تعداد دانش آموز سیب قرمز خریداری شد. به هریک از سیب ها با نخی جالب برگه های کوچکی حاوی عکس سیب و اعلام حزب مورد نظر، آویزان شد. پس از آن سیب ها در سبدهای آلومینیومی به نمازخانه مدرسه برده شد و در سفره ی قرآن قرار گرفت.

سفره قرآن حاوی؛ رحل، قرآن، شمع و تزیینات پارچه ای سبز رنگ و اعلام طرح سیب به صورت تابلو در وسط بود و با گل تزیین شده بود.

سپس رحل های قرآن که روی هر کدام یک جلد کلام الله و یک سیب با حزب مشخص بود گرداگرد سفره در چند دایره در سطح نمازخانه چیده شد و در دو برگه  A3 جدولی که احزاب و شماره ی آن ها با نام سوره مورد نظر (آغاز و پایان) معین گردیده بود در ابتدا و انتهای نمازخانه نصب شد و تلاوت همزمان دو ختم قرآن آغاز گردید. این برنامه 45 دقیقه به طول انجامید و تجربه ی متفاوتی از قرآن خوانی با توجه به معنی بود.

انتخاب سیب ها و به تبع آیه های مورد نظر برای بچه ها نحوی تفأل به قرآن محسوب می شد که سعی شد در راستای تاکید بر این نکته که هر کدام مخاطب خاص آیاتی است که در طرح سیب به او سپرده شده، جهت دهی شود.


*طرح سیب، توسط سرکار خانم هاشمی، یکی از مربیان تربیتی سازمان آموزش و پرورش با 27 سال سابقه ی کاری به تبیان ارسال شد. با سپس فراوان از ایشان

تنظیم: بخش تربیتی مدرسه اینترنتی