تبیان، دستیار زندگی
4فروردین ماه مصادف با درگذشت ژول ورن نویسنده فرانسوی ست،همه چیز درباره او و کتابهایش حتی ژول ورن و مازندران!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژول ورن در دریای مازندران!

ژول ورن

ژول ورن ( Jules Verne ) در سال 1828 در جزیره ریدو از توابع نانت فرانسه چشم به جهان گشود . پدرش كه وكیل دعاوی خوشنامی بود آرزویی جز این نداشت كه ژول رشته حقوق بخواند و روزگاری جانشین شایسته او باشد . غافل از اینكه روحیه پسرش با چنین آرزویی سازگار نیست . در واقع ژول ورن كه از كودكی شیفته طبیعت بود و در هر فرصتی كه به دست می آورد به اسكله لوار می رفت و به رفت و آمد كشتیها نگاه می كرد و آرزو داشت به سیر و سیاحت بر روی امواج دریا بپردازد . وی در سن یازده سالگی تصمیم گرفت بدون اجازه پدر ومادرش با كشتی به هند سفر كند ولی در هنگام حركت پدرش سر رسید و او را به خانه برد ولی همچنان عشق ماجراجویی در وجود او باقی ماند . هنگامی كه ژول پا در

عرصه جوانی گذاشت در پاریس به تحصیل در رشته وكالت پرداخت و تحصیلات خود را در این رشته به پایان رساند ولی گرایشی به وكالت نداشت ،اما ذوق نمایشنامه‌نویسی و رمان‌نویسی داشت و کم‌کم به سوی ادبیات کشیده شد. درآغاز دست به نوشتن نمایشنامه‌های گوناگون زد بی آنکه آثارش با موفقیت روبه رو شوند. آنگاه نوشتن داستان‌های کوتاه را آغاز کرد و در سال 1851 میلادی 2 داستان بلند در زمینه سفرهای شگفت انگیزش منتشر کرد. «سفرهای شگفت‌انگیز» او بسیار موفق بود و هواخواهان بسیاری یافت. ناشر آثار او، ژول هتزل برای او دوست و مشاور و همراه بسیار خوبی بود. ژول ورن از سال 1855 میلادی به مطالعه جغرافیا، فیزیک و ریاضیات پرداخت. با این مطالعات ژول ورن توانست به انشاء و واژگان فنی که برای نوشتن رمان ‌های علمی‌اش نیاز داشت، دست یابد.

او با دقت و نکته بینی به معرفی کشورها می‌پرداخت برای نمونه در بخشی از کتاب فاتح آسمان‌ها به شناساندن ایران نیز می‌پردازد. از کویر لوت و خطه شمال و دریای مازندران سخن به میان می‌آورد و در توصیف آن مکانها از خود مهارت به سزایی نشان می‌دهد.

دور دنیا در80روز

در سال 1862 میلادی، ژول ورن دست نوشته رمان پنج هفته در بالن را نزد انتشارات هتزل برد.این رمان با استقبال مواجهشد و نام ژول ورن بر سر زبان‌ها افتاد. از آن پس سایر شاهکارهای ژول ورن منتشر شدند.آثاری که کوچک یا بزرگ امروز نیز از خواندن آنها لذت می‌برند. او با دقت و نکته بینی به معرفی کشورها می‌پرداخت برای نمونه در بخشی از کتاب فاتح آسمان‌ها به شناساندن ایران نیز می‌پردازد. از کویر لوت و خطه شمال و دریای مازندران سخن به میان می‌آورد و در توصیف آن مکانها از خود مهارت به سزایی نشان می‌دهد.

عمده آثار ورن تا سال 1880 به چاپ رسید. او در آثار اواخر عمر خود، رفته رفته بدبینی خود را نسبت به سرنوشت تمدن بشری نشان می‌دهد و حتی در آخرین داستان او، ارباب جهان (1904) ، روبر ‌، مخترع آشنای او مبتلا به جنون خودبزرگ بینی می‌شود . ژول ورن در 24 مارس 1905 درگذشت.

در ایران ژول ورن از زمان‌نویسهایی است كه به نوجویان سده گذشته شناسانده شد و آثار او از همان آغاز خوانندگان بیشماری یافت.

در دهه نخست 1300، خواندن كتابهای ژول ورن به عنوان سالمترین كتابها به خوانندگان و به ویژه نوجوانان پیشنهاد می‌شد. در این دهه كه مقوله ادبیات كودكان به شكل گسترده مطرح شد، با گسترش نشریه‌های كودكان و نوجوانان و مرزبندی مشخص میان خوانندگان خردسال و بزرگسال، كتابهای ژول ورن بیشتر به دو شكل چاپ می‌شد. یك دسته به شكل كامل برای نوجوانان بزرگتر و عموم مردم كه انتشارات گوتنبرگ كتابهای بیشماری از او را  منتشر كرد .

ژول ورن

آثار ژول ورن عبارتند از :

نوول مارتین پاژ  1852

نمایشنامه کولی مابارد  1853

ارباب زکریا  1854

ترانه کمدی «یازده روز در پایتخت»  1860

پنج هفته در بالن  1862

سفر به مرکز زمین  1864

از زمین تا ماه  1865

فرزندان کاپیتان گرانت  1867

جغرافیای مصور فرانسه و مستعمرات آن  1868

بیست هزار فرسنگ زیر دریا  1869

سفر به مدار ماه  1870

دور دنیا در هشتاد روز  1873

جزیره اسرارآمیز  1874

میشل استروگوف   1876

خطهای سیاه  1877

تاریخ مسافتهای بزرگ و مسافران نامدار  1878

ابوالهول یخی

ناخدای پانزده ساله  1878

مسافرت در راه چین  1879

پانصد میلیون  1879

اشعه سبز  1879

فرشته لجباز  1883

ماتیاس ساندروف  1885

جزیره‌ای در آتش  1884

فاتح شبگرد  1880

روبر فاتح

دو سال تعطیلات  1888

کاخ کارپات‌ها  1892

جزیره آفتاب‌پرستان  1895

در برابر پرچم  1896

یک درام در لیونی  1904

صاحب جهان  1904

خلاصه ی برخی از داستانها ی ژول ورن ( ترجمه بهروز تورانی ) :

پنج هفته در بالن - 1863

دكتر فرگوسن و دو همراه او با بالنی به نام ویكتوریا به زنگبار می‌روند تا به نقاط كشف نشده آفریقا كه تا كنون پای آدمی به آنها نرسیده دست یابند.

سفر به مركز زمین - 1864

پروفسور لیدنبروك به هنگام ترجمه آثار آرنه ساكنوسم به این نتیجه می‌رسد كه این آثار میتوانند راهنمای او در سفری به مركز زمین باشند.

از زمین تا ماه - 1865

باربیكن و اعضای باشگاه توپخانه بالتیمور نقشهای برای سفر به ماه طرح می‌كنند كه طی آن انسان با استفاده از یك توپ عظیم به ماه پرتاب می‌شود.

فرزندان كاپیتان گرانت – 1868

یك بطری كه در دل یك كوسه ماهی قرار داده شده، حاوی یادداشتهایی عمدتا نامفهوم است كه به سه زبان نوشته شده است. با این حال این اسناد ممكن است بتوانند ما را به كاپیتان هری گرانت كه بیش از دو سال پیش همراه با كشتی بریتانیا در سواحل آمریكای جنوبی غرق شده برساند.

سفر به مدار ماه – 1870

این كتاب دنباله از زمین تا ماه است و در آن باربیكن و همراهانش به دور ماه گردش می‌كنند.

بیست هزار فرسنگ زیر دریا - 1870

كشتیهایی در اینجا و آنجا غرق میشوند و تصور بر آن است كه غرق شدن این كشتیها كار یك هیولا باشد. دولت آمریكا دكتر پیر آرونا و دستیارانش را برای پایان دادن به این ماجرای اسرارآمیز به كار می‌گیرد. این داستان همان ماجرای مشهور كاپیتان نیمو است.

دور دنیا در هشتاد روز – 1873

فیلیاس فاگ شرط می‌بندد كه دور دنیا را در هشتاد روز طی كند. اما هنگامی كه با تصور این كه مظنون به سرقت است مورد تعقیب واقع میشود، به دردسر می‌افتد.

جزیره اسرارآمیز – 1874

ابن داستان ماجرای پنج تنی است كه به دنبال محاصره شهر ریچموند در ایالت ویرجینیا در جریان جنگهای داخلی آمریكا با بالن از آن شهر فرار می‌كنند. توفان بالن آنها را به نقطهای در شش هزار مایلی می‌برد. در این داستان بار دیگر با كاپیتان نیمو روبرو می‌شویم.

میشل استروگوف – 1876

سزار باید پیامی را از مسكو به برادرش در ایركوتسك برساند. سروان میشل استروگوف مردی است كه قرار است این پیام مهم را از یك سوی سیبری به جانب دیگر آن برساند، جایی كه اینك در تصرف امیر بخارا است.

تنظیم برای تبیان :نرگس امیرسرداری