تبیان، دستیار زندگی
بندپی از دو کلمه بند و پی ترکیب شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست جلگه ها اطلاق می شود در گذشته در زمان صفویان قسمتی از سرزمین وسیعی بنام چلاو بوده که فعلا چلاو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بندپی بهشت گمشده مازندران

بندپی از دو کلمه بند و پی ترکیب شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست جلگه ها اطلاق می شود در گذشته در زمان صفویان قسمتی از سرزمین وسیعی بنام چلاو بوده که فعلا چلاو منطقه ای در جنوب آمل است حکومت مرکزی صفویان اگر چه تاریخ آن مشخص نیست برای اینکه منطقه مزبور را که بسیار وسیع و ساکنان غیر قابل کنترل داشت بهتر بتواند اداره کند آن را به دو قسمت بندپی و چلاو تقسیم نمود و این تقسیم بندی دقیقا قبل از دوران افشاریه صورت گرفته است زیرا قبل از آن هیچ سندی راجع به نام بندپی وجود نداشت.

بند پی بهشت گمشده مازندران

اما در زمان افشاریه روستای دیوا از قرائ بندپی که از املاک خاصه شاهی بوده به چهارصد سکه نادری به اهالی دیوا فروخته شدکه در این سند کلمه بندپی بعنوان نام منطقه آمده است در اوایل دوره قاجاریه به علت حمایت اهالی آن از زندیه رو به خرابی می رود و پس از صدارت میرزا محمد شفیع مازندرانی از اهالی بندپی رو به بهبودی می رود و بنا به تقسیمات کشوری سال ۱۲۸۷ شمسی یکی از بلوکات ولایت مازندران محسوب می شد که شخصی بنام نایب الحکومه بر آن حکمرانی می کرد بندپی در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶شمسی یکی از بخش های شهرستان ساری بوده است و در این تقسیمات تنها ساری و گرگان شهرستان بوده اند و بقیه شهر های مازندران بصورت بخشداری اداره می شدند. مقر بخشداری بندپی در روستای مقریکلا در غرب بندپی بوده که از سال ۱۳۵۵ پس از طرح روستاهای منظومه ای مکان آن به شهرک خشرودپی انتقال یافت.

دهستان های بندپی به دو بخش مجزای بندپی غربی و بندپی شرقی تقسیم گردیده که در سال ۱۳۷۰ محل استقرار بخشداری در غرب به مرکزیت خوشرودپی و در شرق به مرکزیت گلوگاه می باشد.

بندپی شرق به دهستان های سجادرود و فیروز آباد تقسیم شده که از نظر درجه سکونتگاهی جز دهستان درجه یک ولی در سطح بابل در درجه سی و سوم قرار دارد . دهستان خوشرودپی از نظر سکونتگاهی رتبه پنجم را کسب کرده است از دهستان های خوشرود و شهیدآباد تشکیل شده است.

از مزایای بخش بندپی غربی داشتن سد زیبای شیاده است که وجود آن بعنوان تفریحگاه ساکنان  این بخش و مهمانان است و هم قوت قلبی برای کشاورزان پروژه کشتارگاه صنعتی که در دست ساخت است می تواند زمینه اشتغال جوانان بیکار را فراهم نماید.

پادگان آموزشی المهدی(عج) وجودش روزنه امیدی است برای اهالی تا نسبت به فراهم آمدن امکانات رفاهی مساعدت شود. دشتهای سرسبز و خرم و جنگل  انبوه  با پوشش گیاهی و داشتن رودخانه های بزرگ و کوچک به همراه سادگی و بی آلایشی ساکنان بخش بندپی زیبایی های این بخش را دو چندان ساخته است .

منبع: تبیان مازندران

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی


برای شرکت در بحث های انجمن تبیان شمال،اینجا را کلیک کنید.