تبیان، دستیار زندگی
ن تیم ملى را تهدید مى كند دشمن پشت دروازه ها در گروه چهارم مسابقات مقدماتى جام جهانى در اروپا، اسراییل با دو پیروزى و 5 تساوى یازده امتیازى است و سوم گروه به حساب مى آید. اسراییل با این آمار بالاتر از فرانسه ایستاده و البته ز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر صعود اسراییل به جام جهانى و برخوردش با ایران تیم ملى را تهدید مى كند

دشمن پشت دروازه ها


در گروه چهارم مسابقات مقدماتى جام جهانى در اروپا، اسراییل با دو پیروزى و 5 تساوى یازده امتیازى است و سوم گروه به حساب مى آید. اسراییل با این آمار بالاتر از فرانسه ایستاده و البته زیر دست جمهورى ایرلند و سوییس است. اما این فقط یك بعد قضیه است. اسراییل در سه بازى آینده خود تا پایان كارش در مسابقات مقدماتى جام جهانى دو بار با »جزایر فارو» تیم آخر گروه D دیدار مى كند و در بازى دیگر به مصاف »سوییس» مى رود. پیروزى اسراییل در هر دو مسابقه جلوى جزایر فارو كاملاً قابل پیش بینى است. باید اضافه كرد غیر از قبرس كه در رتبه یكى مانده به آخر جدول قرار دارد و فرانسه هیچ كدام از تیم هاى دیگر گروه با جزایر فارو بازى ندارند. پس فقط مى ماند بازى اسراییل با سوییس كه 3 سپتامبر در زوریخ انجام مى شود. اگر اسراییل بتواند آن مسابقه را هم به نفع خودش تمام كند با كسب 9 امتیاز از سه بازى جمع امتیازاتش را به عدد 20 مى رساند و با این حساب فرانسه براى صدرنشینى در گروه از چهار بازى آینده خودش به ده امتیاز احتیاج دارد. این وضعیت براى سوییس و جمهورى ایرلند هم وجود دارد. سوییس اگر به اسراییل ببازد در سه بازى آخرش هشت امتیاز مى خواهد و جمهورى ایرلند در سه مسابقه پایانى به هفت امتیاز نیاز دارد. پس چندان عجیب نیست كه با پیروزى اسراییل بر سوییس، این تیم به عنوان تیم اول گروه D به جام جهانى صعود كند. در این حالت تیم دوم از بین سوییس، ایرلند و فرانسه به پلى آف مى رود. البته اگر فرانسه بتواند با پلى آف هم به جام جهانى صعود كند باز هم جاى خودش را در سید A قرعه كشى خواهد داشت و اسراییل با وجود صدرنشینى به سید B مى افتد. در گروه بندى تیم هاى جام جهانى براى تك تك گروه ها از هر سید، یك تیم انتخاب مى شود. پس ایران كه به خاطر حضور در قاره آسیا در سید D است با سه تیم از سیدهاى A و B و C در یك گروه قرار مى گیرد. پس اگر اسراییل به جام جهانى صعود كرده باشد به احتمال یك هشتم در گروه ایران مى افتد و با این قرعه فاجعه رخ مى دهد.

سیاست كلان جمهورى اسلامى ایران به رسمیت نشناختن كشورى به نام اسراییل است و با این حساب تیم ملى در صورت همگروه شدن با اسراییل قطعاً از بازى با آنها خوددارى مى كند. اتفاق مشابهى كه در جام جهانى بسكتبال جوانان هم افتاده است. تیم بسكتبال جوانان ایران با اسراییل همگروه شده و به دلیل جرایم سنگین و محرومیت هنوز فدراسیون بسكتبال نمى داند كه باید چه كار كند.

البته همگروهى احتمالى ایران و اسراییل و خوددارى ایران از بازى با اسراییل جز از دست دادن شانس صعود به مرحله یك هشتم نهایى، عواقب دیگرى هم براى ایران خواهد داشت. یكى از بندهاى آیین نامه انضباطى فیفا همه چیز را تشریح كرده: »اگر تیمى در یكى از مسابقات مقدماتى یا نهایى جام جهانى از حضور در یكى از بازیها خوددارى كند هم از مسابقات حذف مى شود و هم از شركت در دوره بعدى جام جهانى محروم خواهد شد.»پس تنها امید ما به حذف شدن اسراییل در مسابقات مقدماتى است كه آن هم فقط با پیروزى سوییس مقابل آنها رقم مى خورد. آیا این بار هم كشور بى طرف سوییس مانع از برخورد ایران و اسراییل مى شود؟

لیست مسابقات باقیمانده گروه چهارم اروپا

17 آگوست: جزایر فارو - قبرس

3 سپتامبر: فرانسه - جزایر فارو

سوییس - اسراییل

7 سپتامبر: قبرس - سوییس

جزایر فارو - اسراییل

جمهورى ایرلند - فرانسه

8 اكتبر: قبرس - جمهورى ایرلند

اسراییل - جزایر فارو

سوییس - فرانسه

12 اكتبر: فرانسه - قبرس

جمهورى ایرلند - سوییس

 صعود رویایی ایران به جام جهانی فوتبال