تبیان، دستیار زندگی
وقتی کودکان، موفقیت را حتی در مقابل مشکلات بزرگ تجربه کنند بیشتر احساس اعتماد به نفس و خوش‏بینی می‏کنند. اجازه دهید بچه‏ها کارهای خود را انجام دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایتش کنید اما به اندازه

حمایت

همه ی ما می خواهیم از کودکان مان حمایت کنیم و در کنار شان باشیم تا آینده ای روشن برای خود رقم بزنند اما اگر راه و روش این کار را ندانیم ، ممکن است با رفتار خود باعث شویم به عزت نفس شان لطمه بخورد و یا در آینده نتوانند روی پای خود بایستند . یکی از مهم ترین مسائلی که در تضمین آینده ی عزیزان مان نقش دارد ، تقویت خوش بینی در آنان است.موارد زیر را بکار گیرید تا فرزندانی خوش بین داشته باشید.

کمک کنید تا موفقیت را تجربه کنند :

وقتی کودکان، موفقیت را حتی در مقابل مشکلات بزرگ تجربه کنند بیشتر احساس اعتماد به نفس و خوش‏بینی می‏کنند. اجازه دهید بچه‏ها کارهای خود را انجام دهند (نقش‏ حامی داشته باشید به جای اینکه کاری را برای شان انجام دهید) و موفقیت آنها را ستایش کنید. برای مثال اگر چه وقت شما را می‏گیرد اما اجازه دهید بچه‏های کوچک‏تر بعضی از مسوولیت‏های خانه را بر عهده بگیرند مثل: مرتب کردن جوراب‏ها یا جمع کردن اسباب‏بازی‏ها و... و از تلاش آنها قدردانی کنید.

کودکان تان را به خاطر کمالات و موفقیت‏های شان ستایش کنید تا باعث شود احساس عزت نفس و خوش‏بینی کنند.

به موفقیت آنها اعتبار دهید :

وقتی بچه‏ها با موفقیتی رو به رو می‏شوند کمک کنید تا ببینند چگونه در آن سهیم بودند و برای آن‏چه تلاشی کردند. کار آنها را نقطه قوت شان بنامید. برای مثال : " تو در امتحان خوب عمل کردی ، تو باهوش هستی " یا " تو خیلی تلاش کردی که خودت را آماده کنی " اما نباید چیزی را که واقعی نیست بگویید.(بچه‏ها تمجید و تعریف دروغ و ساختگی را می‏فهمند) اما به خاطر کمالات و موفقیت‏های شان آنها را ستایش کنید تا باعث شود احساس عزت به نفس و خوش‏بینی کنند.

عزت نفس

در جست و جوی موفقیت‏های آینده باشید:

روی ویژگی‏هایی که در کودک شماست و باعث موفقیتش می‏شود ، توجه و تمرکز کنید و موفقیت‏هایی را که از این ویژگی ها ناشی می شود بررسی کنید. مثلا در مثال نمره امتحانش که شما اشاره به هوش او کردید که باعث موفقیتش در آزمون شده، این ویژگی به او برای موفقیت در امور دیگر کمک می کند و اهداف او را مشخص می کند که در آینده می خواهد چه کار کند.

بدون دلیل تحسین نکنید:

محققان معتقدند که به بچه کمک کنید موفقیت را تجربه کند و با موانع و مشکلات واقعی مبارزه کند به جای اینکه به او بگویید که همه کارهای او عالی و موفقیت‏آمیز است. با این کار باعث گوشه گیری و خود مرکزی او می شوید و نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر می شود. پس موفقیت او را تایید کنید اما وقتی تلاش او موفقیت آمیز نیست از تلاشش قدر دانی کنید.

تایید کنید اما سوال بپرسید :

وقتی بچه با مشکلی یا موقعیت نامناسبی رو به رو می شود با او همدردی کنید و سوالاتی از او بپرسید که باعث شود خوش‏بینانه به قضیه نگاه کند. برای مثال اگر بچه‏ای نمی خواهد با او بازی کند درباره جریحه‏دار شدن احساساتش صحبت کنید و اجازه دهید احساس خود را بیان کند و از او بپرسید آیا دوستان دیگرش می خواهند با او بازی کنند ؟ این باعث می شود احساسات خود را ابراز کند به جای اینکه آن را انکار کند.

تربیت

در برخورد با مشکلات ، موفقیت را به خاطرش بیاورید:

وقتی اوضاع برای او مناسب نیست احساساتش را درک کنید و کمک کنید به موفقیت‏هایی که داشته توجه کند و از او بخواهید به کارهای موفق‏آمیزی که در آینده انجام خواهد داد فکر کند.

مثلا : " می‏فهمم از اینکه نمره ات بد شد ناراحت شدی اما اگر تو وقت کافی داشتی نمره ات بهتر می شد مطمئنم دفعه بعد امتحانت خوب خواهد شد " او را تشویق کنید برای موفقیت تلاش کند.

به دنبال فرصتی برای بهتر کردن اوضاع باشید :

یکی از اصول افکار خوش‏بینانه این است که والدین به جای اینکه فرزند خود را سرزنش کنند بهتر است کارهای او را ارزیابی و علت ناکامی را بررسی کرده و به فرزندشان کمک کنند تا در آینده بهتر کار خود را انجام دهد و از موفقیت‏ها استفاده کند.

به جنبه مثبت قضیه نگاه کنید:

به فرزند خود کمک کنید تا خوب و بد یک موضوع را ببیند و جنبه مثبت شرایط بدی را که پیش آمده، نگاه کند. برای مثال: اگر به خاطر باران بچه نمی‏تواند بیرون بازی کند فرصتی ایجاد کنید تا با دید مثبتی به بازری در خانه نگاه کند و شرایطی پیش آورید که در خانه به او خوش بگذرد یا اگر پای او شکسته و نمی‏تواند بازی کند از دوستانش بخواهید به دیدارش بیایند.

از القاب منفی استفاده نکنید:

کمک کنید رفتارهای نامعقول کودک تان اصلاح شود اما کلمات منفی و نادرست را به فرزندان تان لقب ندهید . بچه‏ها مطابق انتظارات شما رفتار می کنند، پس اگر شما گفتید این بچه غرغرو ماست و یا خیلی خجالتیه ممکن است این کلمات به‏ظاهر زودگذر ، هویت دائمی آنها شود و این به خودپنداره ی کودک لطمه بزند و این رفتار که ناخوشایند شماست، ادامه یابد.

پدر

شما الگوی کودکان تان هستید :

چه بخواهید یا نخواهید بچه‏ها به شما به عنوان یک الگو نگاه می‏کنند. نکته مثبت این رفتار این است که این طوری می‏توانید با رفتار خود آنچه را که می خواهید به آنها آموزش دهید.

افکار خوش‏بینانه درباره خود داشته باشید .وقتی موفقیتی به دست می‏آورید آن را دست کم نگیرید و به کارتان ارزش و بها دهید. وقتی اشتباهی رخ می‏دهد یا شکست می‏خورید اوضاع را با بدبینی بدتر نکنید.

منبع : مجله موفقیت

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

کودکانی با عینک خوش بینی

عزت زیاد!!

بگذارید تا بروید

اگر فرزندی موفق می خواهید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.