تبیان، دستیار زندگی
شاید خیلی از افرادی که با موضوع خیانت همسر مواجه می‏شوند، تصور کنند بخشیدن همسر خطا‏کار، خود خطایی بزرگ‏تر است که تنها باعث می‏شود همسرشان به خودش اجازه دهد تا این خطا را بیشتر انجام دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیانت ،آخر رابطه با همسر؟

خیانت

به‏ رغم تصور بسیاری از همسران، بروز خیانت در زندگی مشترک، به معنای رسیدن به بن‏بست نیست، هنوز می‏توان ازدواج را از نابودی نجات داد.

شاید خیلی از افرادی که با موضوع خیانت همسر مواجه می‏شوند، تصور کنند بخشیدن همسر خطا‏کار ، خود خطایی بزرگ‏تر است که تنها باعث می‏شود همسرشان به خودش اجازه دهد تا این خطا را بیشتر انجام دهد. در اینکه عده‏ای افراد وجود دارند که واقعا به دنبال سوء استفاده هستند، شکی نیست اما این قانون در مورد عده ‏زیادی نیز صدق نمی‏کند. احتمالا افرادی که اصرار به نبخشیدن دارند ، متوجه نیستند که این کار چه آسیب شدیدی را به جسم و البته مهم‏تر از آن به روح و روان آنها وارد می‏کند و علاوه بر آن، چطور زندگی آنها را مختل کرده و آنها را کاملاً از هر چه می‏تواند باعث شادی‏شان شود ، محروم می‏کند.

بسیاری از مواقع اصرار بر بخشیدن و برداشتن قدم‏های مثبت بیشتر به نفع یک نفر است و آن خود ما هستیم!

دلیل خیانت، از یک همسر به همسر دیگر بسیار متفاوت است. دلیل اتفاقی که برای زندگی شما افتاده، می‏تواند تأثیر زیادی روی تصمیم شما بگذارد و برخورد شما را بسیار متفاوت کند.

پیتمن- یکی از روان‏شناسانی که سال‏ها روی موضوع خیانت کار کرده است- دلایل این موضوع را در چند دسته تقسیم می‏کند. آشنایی با این دلایل می‏تواند به شما در تصمیم‏گیری درست‏تر کمک کند. او می‏گوید علت خیانت همسران معمولا در چهار دسته‏ قابل تقسیم‏بندی است.

خیانت از نوع تصادفی : منظور این است که گاهی اوقات فرد واقعا قصد عهد‏شکنی ندارد، برنامه‏ریزی قبلی نیز برای این کار ندارد اما آرام آرام در محیط بیرون از خانه به کسی علاقه‏مند شده و بعد از مدتی بدون اینکه خودش تصمیم داشته باشد، خود را درگیر رابطه‏‏ای خارج از ازدواج می‏بیند. البته خیانت‏های تصادفی فقط شامل این یک مورد نمی‏شود؛ گاهی اوقات دوری همسران از همدیگر یا در دسترس نبودن به خاطر بیماری یا بارداری باعث می‏شود یکی از همسران به رابطه ‏خارج از ازدواج سوق پیدا کند نکته اصلی در شناسایی این دسته این است که همسری که مرتکب خطا شده است، اصرار دارد که این یک اتفاق بوده و خودش نمی‏خواسته این طور بشود یا فکرش را نمی‏کرده که این اتفاق بیفتد. پشیمانی جدی همسر خطا کار بعد از مشخص شدن موضوع و آمادگی برای جبران، نشانه دوم برای شناسایی این دسته است.

خیانت

علاقه به تنوع در روابط : چیزی که بیشتر در مردان دیده می‏شود و این دسته افراد قبل از ازدواج هم سابقه دوستی با چندین زن به صورت همزمان را در پرونده‏شان دارند. معمولا پشیمانی در این دسته زود گذر و ناپایدار است.

خیانت‏های عاطفی : در این دسته، افراد معمولا عاشق فرد دیگری شده و ارضای نیازهای خود را در این فرد می‏جویند. در این دسته، رابطه عاطفی بسیار پر رنگ‏تر است و کمتر رابطه جنسی با فردی- خارج از ازدواج- دیده می‏شود. کیفیت رابطه همسران با همدیگر نقشی تعیین کننده در بروز این دسته از خیانت‏ها دارد.

خیانت با اطلاع طرف مقابل: زمانی است که هر دوی همسران اطلاع دارند که یکی از آنها یا حتی هر دوی آنها دست به خیانت زده اما به دلایلی چشم پوشی کرده و اجازه می‏دهند تا موضوع ادامه پیدا کند به عنوان مثال زمانی که همسر معتاد زنی می‏داند که همسرش با افراد دیگر رابطه دارد اما به خاطر منافع مادی‏ای که آن روابط  به دنبال دارد ، چشم خود را می‏بندد تا بتواند از این طریق پول خرید مواد خود را تامین کند.

بسته به اینکه  دلیل اتفاقی که در رابطه ازدواج شما افتاده، کدام یکی از موارد بالا باشد ، قطعا برخورد شما نیز متفاوت خواهد بود. واقعیت این است که صحبت ما با دسته آخر نیست؛ زمانی که همسران به دلایلی ترجیح می‏دهند، چشم خود را ببندند. دسته دوم نیز به نوعی از بحث‏ ما خارج هستند. ممکن است در ظاهر چنین افرادی اظهار دارند که نیازهای شان در ازدواج تأمین نمی‏شود و با تغییر رفتار همسر، همه چیز درست خواهد شد اما معمولا این تغییر چیزی را عوض نمی‏کند. برای تغییر واقعی، این خود فرد است که باید مسیر سخت و البته نسبتاً طولانی‏ای را طی کند تا بتواند عوض شود. به این ترتیب می‏توان گفت که روی صحبت ما در اینجا با دو دسته اول و سوم است؛ زمانی که به صورت تصادفی خیانت صورت گرفته است و زمانی که نیازهای عاطفی ارضا نشده، علت اصلی این امر بوده است.

به چالش کشیدن اختلافات زناشویی

حرکت حساب شده

قبل از اینکه هر کاری بتوانید بکنید ، به خودتان فرصت دهید. داشتن احساس خشم و عصبانیت، سرخوردگی، جا خوردن و شوکه شدن و حتی اضطراب و نگرانی شدید ، در این شرایط کاملاً طبیعی است. یادتان باشد هر چه تلاش کنید که منطقی‏تر برخورد کنید ، احتمالا نتیجه برعکس‏تری می‏گیرید. دور شدن برای مدتی کوتاه از همسرتان شاید بتواند به آرام‏شدن تان کمک بیشتری کند. کمک گرفتن از مشاور یا روان‏شناس در این مرحله می‏تواند گزینه خوبی برای شما باشد. صحبت کردن و بیان کردن احساسات تان با فردی که سوگیری ندارد و شما نیز ترس از آبروریزی ندارید ، می‏تواند به شما در آرام شدن و البته رسیدن به جمع‏بندی در مورد این موقعیت جدید کمک خوبی کند.

تصور اشتباهی که وجود دارد این است که اگر فردی می‏خواهد با همسری که خیانت کرده زندگی کند ، باید یا او را در اولین فرصت ببخشد یا با حالت قهر به زندگی با او ادامه دهد ، در حالی که حالت‏های دیگری نیز وجود دارد: اول از همه توجه داشته باشید که لازم نیست همسرتان را خیلی زود ببخشید!

تصور نکنید که قصد این است که دلخوری را در دلتان برای سال‏ها نگه دارید اما فراموش نکنید که فشار وارد کردن به خود برای بخشیدن، در واقع نوعی سرکوب کردن احساسات است، پس لطفا در عوض سرکوب کردن بی‏دلیل احساسات، سعی کنید این فرآیند آرام آرام اتفاق بیفتد.

شاید بهترین حالت این است که شما بتوانید به جمع‏بندی خوبی درباره موضوع پیش آمده، همسرتان و خواسته‏های خودتان برسید. برای این کار شما باید در سه زمینه به خوبی به رابطه‏تان فکر کنید؛ گذشته، حال و آینده .

در گذشته چه اتفاقاتی بین شما افتاده است؟ رابطه شما چطور بوده است؟ آیا شما نیز در اتفاقی که افتاده دخیل بوده‏اید؟ رفتار همسرتان چطور بوده است؟ حالا که متوجه شده‏اید چنین اتفاقی افتاده چه احساسی به همسرتان دارید؟ رفتار او چطور است؟ آیا پشیمان شده است و خودش نیز دلش می‏خواهد قدمی بردارد؟ اگر بچه دارید، وضعیت آنها این روزها چگونه است؟ و... شاید مهم‏تر از همه آینده شماست که باید به آن توجه داشته باشید؛ برای آینده فرزندتان چه برنامه‏ای دارید؟ آیا می‏خواهید  از همسرتان جدا شوید؟ بعد از آن می‏خواهید چه کار کنید؟

حالا با توجه به همه آنچه در گذشته بین شما گذشته، آنچه در زمان حال اتفاق افتاده و آنچه برای آینده برنامه‏ریزی کرده‏اید، سعی کنید جمع‏بندی منظمی از این موقعیت جدید و خواسته‏هایی که دارید ، داشته باشید.

گاهی اوقات علت خیانت یکی از همسران، رابطه عاطفی آسیب دیده درگذشته است. به عبارتی قبل از خیانت، نوعی طلاق عاطفی را در خانواده شاهد هستیم. در این شرایط با بروز خیانت و لو رفتن موضوع، این فاصله عمیق‏تر شده و تقاضا برای طلاق به عنوان گزینه‏ای جدی مطرح می‏شود.دراین موارد می توان در صورت پشیمانی کسی که خیانت کرده با اصلاح رابطه به حفظ ازدواج امید وار بود.

یکی دیگر از دلایلی که در بروز خیانت موثر است، ارتباط جنسی مشکل‏‏دار همسران است. منظور از مشکل، عدم رضایت یکی از طرفین یا هر دو نفر است . در این موارد اول از همه یادتان باشد رابطه جنسی رضایت بخش داشتن، موضوع کم‏اهمیتی نیست و دوم آنکه برای بهبود رابطه در این بخش لازم است از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. در بسیاری از موارد بهبود رابطه در این بخش، رضایت همسران از رابطه را به صورت کلی بهتر کرده و پیوند عاطفی را نیز قوی‏تر کند.

ممکن است چند هفته از خبردار شدن شما از موضوع بگذرد و شما با وجود اینکه دلتان می‏خواهد همسرتان را ببخشید اما نمی‏توانید و همین جلوی هر اقدام سازنده بعدی را گرفته است. اگر چنین شرایطی دارید ، شاید بد نباشد بدانید احتمال بروز خیانت با میزان رضایت همسران از رابطه‏شان، ارتباط مستقیمی دارد. این به آن معناست که هر چه رضایت از رابطه بیشتر باشد، احتمال بروز خیانت کمتر می‏شود. فراموش نکنید که هر کدام از همسران نقش موثری در ایجاد میزان رضایت دارند. شاید اگر شما می‏توانستید مشکلات رابطه‏تان را زودتر شناسایی کرده و قدم‏هایی برای آن بردارید، این اتفاق نمی‏افتاد. احتمالا با توجه به این نکات متوجه شده‏اید که به هر صورت هر فردی تا حدی، کم یا زیاد، در اینکه همسرش خیانت کند، موثر است. (البته گروه اول وسوم )گاهی اوقات توجه به این نکته می‏تواند از عصبانی ماندن برای زمان‏های طولانی جلوگیری کند و از سویی باعث شود تا انگیزه بیشتری برای تغییر کردن و بهبود رابطه‏مان داشته باشیم.

منبع : همشهری خانواده - با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

قربانیان بی وفایی! کوتاه نیایید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.